Strona główna Wypowiedzi Gdzie znajdują się czarne skrzynki samolotu katastofy smoleńskiej?

Gdzie znajdują się czarne skrzynki samolotu katastofy smoleńskiej?

Gdzie znajdują się czarne skrzynki samolotu katastofy smoleńskiej?

Małgorzata Wassermann

Posłanka
Bezpartyjny

Ówczesny minister spraw wewnętrznych podpisał memorandum i z tego memorandum zostawił te czarne skrzynki zostawił wieczyście w Moskwie. Nie na mocy tej konwencji tylko memorandum 31 maja.

Manipulacja

Wypowiedź uznajemy za manipulację, gdy zawiera ona informacje wprowadzające w błąd lub naginające/przeinaczające fakty, w szczególności poprzez:

  • pominięcie ważnego kontekstu,  
  • wykorzystywanie poprawnych danych do przedstawienia fałszywych wniosków,  
  • wybiórcze wykorzystanie danych pasujących do tezy (cherry picking), 
  • używanie danych nieporównywalnych w celu uzyskania efektu podobieństwa lub kontrastu,  
  • wyolbrzymienie swoich dokonań lub umniejszenie roli adwersarza, 
  • pozamerytoryczne sposoby argumentowania.

Sprawdź metodologię

Manipulacja

Wypowiedź uznajemy za manipulację, gdy zawiera ona informacje wprowadzające w błąd lub naginające/przeinaczające fakty, w szczególności poprzez:

  • pominięcie ważnego kontekstu,  
  • wykorzystywanie poprawnych danych do przedstawienia fałszywych wniosków,  
  • wybiórcze wykorzystanie danych pasujących do tezy (cherry picking), 
  • używanie danych nieporównywalnych w celu uzyskania efektu podobieństwa lub kontrastu,  
  • wyolbrzymienie swoich dokonań lub umniejszenie roli adwersarza, 
  • pozamerytoryczne sposoby argumentowania.

Sprawdź metodologię

31 maja 2010 roku zostało podpisane memorandum w sprawie przekazania czarnych skrzynek samolotu Tu-154 przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji Rzeczypospolitej Polskiej Jerzego Millera, Ministra Transportu Federacji Rosyjskiej Igora Lewitina oraz Przewodniczącą Międzypaństwowego Komitetu Lotniczego Tatianę Anodin. Zgodnie z art. 3 wyżej wymienionego memorandum:

„MAK, jako organ prowadzący badanie techniczne, zabezpiecza przechowanie opieczętowanych przez obie Strony oryginałów zapisów rejestratorów pokładowych w celu wykluczenia jednostronnego dostępu do nich. Przekazanie Rzeczypospolitej Polskiej oryginałów zapisów rejestratorów pokładowych może zostać dokonane na podstawie decyzji właściwego organu Federacji Rosyjskiej po zakończeniu śledztwa lub dochodzenia sądowego”.

Załącznik 13 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym z Chicago 7 grudnia 1944 r., (roz. 5, pkt. 5.1) ustala, że za wszczęcie badań oraz ich prowadzenie mające na celu wyjaśnienie okoliczności wypadku odpowiedzialne jest państwo miejsca zdarzenia. Punkt 3.3, roz. 3, stwierdza, że:

„Państwo miejsca zdarzenia podejmuje wszelkie niezbędne działania w celu ochrony dowodów i odpowiedniego zabezpieczenia statku powietrznego i jego zawartości przez czas niezbędny do przeprowadzenia badania. Ochrona dowodów obejmuje zachowanie, poprzez sfotografowanie lub innymi metodami, wszelkich dowodów, które mogłyby zostać usunięte, zatarte, utracone lub zniszczone. Odpowiednie  zabezpieczenie obejmuje ochronę przed dalszymi uszkodzeniami, dostępem osób nieupoważnionych, kradzieżą i zniszczeniem”.

Wypowiedź uznajemy za manipulację, ponieważ przepisy konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym dotyczące badania wypadków i incydentów lotniczych są zbieżne z memorandum dotyczącym przekazania czarnych skrzynek Tu-154. Prawdziwe jest stwierdzenie, że szef MSW zostawił czarne skrzynki na podstawie memorandum, jednakże przepisy konwencji podobnie jak memorandum nie nakazują zwrotu tych rejestratorów.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

POLECANE RAPORTY I ANALIZY

Wpłać, ile możesz

Na naszym portalu nie znajdziesz reklam. Razem tworzymy portal demagog.org.pl

Wspieram

Dowiedz się, jak radzić sobie z dezinformacją w sieci

Poznaj przydatne narzędzia na naszej platformie edukacyjnej

Sprawdź!