Sprawdzamy wypowiedzi polityków i osób publicznych pojawiające się w przestrzeni medialnej i internetowej. Wybieramy wypowiedzi istotne dla debaty publicznej, weryfikujemy zawarte w nich informacje i przydzielamy jedną z pięciu kategorii ocen.
Igrzyska olimpijskie. Samsung rezygnuje z kampanii reklamowej?
Igrzyska olimpijskie. Samsung rezygnuje z kampanii reklamowej?
Brawo! Samsung wycofuje się z wartej miliard dolarów kampanii reklamowej związanej z igrzyskami olimpijskimi.
- O rzekomej rezygnacji Samsunga z kampanii reklamowej związanej z igrzyskami olimpijskimi w Paryżu poinformowała na swoim blogu kancelaria Lega Artis. Chociaż nagłówek właśnie to sugeruje, już w treści materiału podano, że nic na to wycofanie się nie wskazuje.
- Doniesienia te pod koniec lipca sprawdziła i zdementowała agencja prasowa Reuters. Powołała się na rzecznika Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego (MKOI), który wyjaśnił, że informacje o rezygnacji Samsunga są nieprawdziwe.
- Rzecznik prasowy Samsung Electronics Polska w przesłanej do Demagoga wiadomości zaznacza, że zobowiązania partnerskie Samsunga wobec MKOI trwają do Igrzysk Olimpijskich w Los Angeles, które odbędą się w 2028 roku. Żadnej rezygnacji z kampanii nie było.
Polityk chwali Samsunga
O rzekomym wycofaniu się Samsunga z kampanii reklamowej na igrzyskach olimpijskich Jacek Sasin poinformował na Facebooku. Były wicepremier uznał, że firmie należą się za to brawa. Podobne komentarze można znaleźć pod jego wpisem.
Na wpis Jacka Sasina zwrócił nam uwagę jeden z naszych czytelników. Poprosił o zweryfikowanie tej informacji, która, jak się okazuje, jest fałszywa.
Lega Artis podało fałszywą informację
Skąd polityk wziął takie informacje? Przedtem w sieci pojawił się artykuł o tytule „Samsung wycofuje się z wartej miliard dolarów kampanii reklamowej z igrzyskami olimpijskimi”, opublikowany na blogu kancelarii Lega Artis.
Lega Artis znana jest z rozprzestrzeniania fake newsów, o czym pisaliśmy wielokrotnie na łamach Demagoga (1, 2, 3). Tym razem kancelaria zweryfikowała własny nagłówek, bo już w treści tekstu możemy przeczytać, że informacje o wycofaniu się Samsunga z kampanii igrzysk olimpijskich są fałszywe. Jak czytamy:
„W rzeczywistości nie ma żadnych dowodów ani oficjalnych oświadczeń potwierdzających, że Samsung rzeczywiście planuje wycofać się z planowanej kampanii reklamowej na Igrzyskach Olimpijskich”.
Reuters dementuje pogłoski o ruchu Samsunga
Te fałszywe informacje zdementowała pod koniec lipca agencja prasowa Reuters. Jak wyjaśniono w materiale factcheckingowym, o rzekomej rezygnacji Samsunga z kampanii reklamowej poinformowała strona internetowa o charakterze satyrycznym. I chociaż materiał był oznaczony jako satyra, niektórzy wzięli ją na poważnie.
Samsung miał rzekomo odciąć się od igrzysk olimpijskich przez to, że są zbyt „przebudzone”. Jest to najprawdopodobniej nawiązanie do kontrowersji, jakie wzbudziło otwarcie tegorocznych igrzysk w Paryżu (1, 2, 3). Fragment ceremonii [czas nagrania 2:38:40] nawiązywał do obrazu „Ostatnia wieczerza”, przedstawiającego ostatni posiłek Chrystusa z apostołami. W wersji z igrzysk pojawiły się w niej m.in. drag queens (1, 2).
Reuters również ocenił, że doniesienia o rezygnacji Samsunga to fałsz. Agencja prasowa cytuje rzecznika Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego, który stwierdził, że twierdzenia te są nieprawdziwe, a Samsung ma umowę z MKOI do 2028 roku. O przedłużeniu umowy do tego właśnie roku Samsung poinformował oficjalnie w 2018 roku.
Samsung zaprzecza doniesieniom
Również rzecznik prasowy Samsung Electronics Polska w wiadomości przesłanej do Demagoga zaznacza, że zobowiązania partnerskie Samsunga wobec MKOI trwają do Igrzysk Olimpijskich w Los Angeles, które odbędą się w 2028 roku.
Kampanię reklamową pod hasłem „Niech wygra otwartość” Samsung zainaugurował z końcem kwietnia br. W komunikacie podkreślono, że firma jest ogólnoświatowym partnerem olimpijskim i paraolimpijskim. Samsung jest podany jako partner na oficjalnej stronie internetowej igrzysk olimpijskich.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter