Strona główna Wypowiedzi Jaka część budżetu jest przeznaczana na administrację publiczną?

Jaka część budżetu jest przeznaczana na administrację publiczną?

Jaka część budżetu jest przeznaczana na administrację publiczną?

Sławomir Neumann

Platforma Obywatelska

Dzisiaj różnica wydatków na administrację publiczną w stosunku do roku 2015 sięga 1 800 000 000 złotych.

Manipulacja

Wypowiedź uznajemy za manipulację, gdy zawiera ona informacje wprowadzające w błąd lub naginające/przeinaczające fakty, w szczególności poprzez:

  • pominięcie ważnego kontekstu,  
  • wykorzystywanie poprawnych danych do przedstawienia fałszywych wniosków,  
  • wybiórcze wykorzystanie danych pasujących do tezy (cherry picking), 
  • używanie danych nieporównywalnych w celu uzyskania efektu podobieństwa lub kontrastu,  
  • wyolbrzymienie swoich dokonań lub umniejszenie roli adwersarza, 
  • pozamerytoryczne sposoby argumentowania.

Sprawdź metodologię

Manipulacja

Wypowiedź uznajemy za manipulację, gdy zawiera ona informacje wprowadzające w błąd lub naginające/przeinaczające fakty, w szczególności poprzez:

  • pominięcie ważnego kontekstu,  
  • wykorzystywanie poprawnych danych do przedstawienia fałszywych wniosków,  
  • wybiórcze wykorzystanie danych pasujących do tezy (cherry picking), 
  • używanie danych nieporównywalnych w celu uzyskania efektu podobieństwa lub kontrastu,  
  • wyolbrzymienie swoich dokonań lub umniejszenie roli adwersarza, 
  • pozamerytoryczne sposoby argumentowania.

Sprawdź metodologię

Kwoty wydatków (i dochodów) budżetowych państwa są co roku określane w ustawach budżetowych, które – w swoich załącznikach – zawierają szczegółową klasyfikację dochodów i wydatków.

System grupowania, oparty na przepisach zawartych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2077) oraz rozporządzeniu ministra finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. z 2014 r. poz. 1053, z późn. zm.) i załącznikach do niego, wyróżnia m.in. Dział 750 – Administracja publiczna, który stanowi sedno analizowanej wypowiedzi. W tym kontekście warto jednak zwrócić uwagę także na Dział 751 – Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa, który dzieli się na następujące rozdziały:

  • 75101 Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa
  • 75102 Naczelne organy sądownictwa
  • 75103 Biuro Bezpieczeństwa Narodowego
  • 75104 Krajowa Rada Sądownictwa
  • 75105 (uchylony)
  • 75106 Odznaczenia państwowe
  • 75107 Wybory Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
  • 75108 Wybory do Sejmu i Senatu
  • 75109 Wybory do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, wybory wójtów, burmistrzów i prezydentów miast oraz referenda gminne, powiatowe i wojewódzkie
  • 75110 Referenda ogólnokrajowe i konstytucyjne
  • 75112 Jednostki podległe Instytutowi Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu
  • 75113 Wybory do Parlamentu Europejskiego
  • 75178 Usuwanie skutków klęsk żywiołowych
  • 75179 Pomoc zagraniczna; Rozdział ten obejmuje wydatki na pomoc zagraniczną, w szczególności dla państw rozwijających się, oraz pomoc humanitarną.
  • 75180 Działalność badawczo-rozwojowa
  • 75193 (uchylony)
  • 75194 (uchylony)
  • 75195 Pozostała działalność

Obowiązującym dziś aktem normatywnym, który reguluje kwestie wydatków z budżetu państwa na administrację publiczną, jest ustawa budżetowa na rok 2018 z dnia 11 stycznia 2018 r. (Dz.U. z 2018 r. poz. 291). Załącznik nr 2 do przywołanej ustawy zawiera zbiorcze zestawienie (według działów) planu wydatków budżetu państwa na rok 2018 – zgodnie z tą prognozą, kwota wydatków wyniesie:

  • w ramach Działu 750 – Administracja publiczna: 13 836 776 000 zł;
  • w ramach Działu 751 – Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa: 2 652 203 000 zł.

W 2015 roku obowiązywała ustawa budżetowa na rok 2015 z dnia 15 stycznia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 153), zmieniona ustawą o zmianie ustawy budżetowej na rok 2015 z dnia 16 grudnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 2195). Załącznik nr 2 prognozował następujące kwoty wydatków:

  • w ramach Działu 750 – Administracja publiczna: 12 601 491 000 zł;
  • w ramach Działu 751 – Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa: 2 113 972 000 zł.

Zgodnie ze sprawozdaniem Ministerstwa Finansów z wykonania budżetu państwa za 2015 rok, budżet wydatków po zmianach wynosił:

  • w ramach Działu 750 – Administracja publiczna: 13 074 475 000 zł;
  • w ramach Działu 751 – Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa: 2 446 413 000 zł.

Szczegółowe obliczenia porównujące przytoczone wyżej kwoty znajdują się w poniższej tabeli.

zrzut-ekranu-2018-04-25-o-12-00-45

Różnica pomiędzy planowanymi wydatkami na administrację publiczną w ramach działu 750 (zgodnie z założeniami ustaw budżetowych na rok 2018 i 2015) wynosi 1 235 285 000 zł.

Kwestia kwalifikacji zadań przyporządkowanych do działu 751 jako wykonywania administracji publicznej może być wątpliwa ze względu na ich wyodrębnienie w klasyfikacji budżetowej. Poseł dodaje wydatki obu działów do siebie, dzięki czemu różnica prognozy wydatków staje się jeszcze większa niż przy uwzględnieniu wydatków tylko z działu 750. Suma różnic prognozy wydatków z obu działów (1 773 516 000 zł) jest kwotą, o której – w zaokrągleniu – mówi poseł Sławomir Neumann.

Warto także zwrócić uwagę na fakt porównywania danych będących de facto prognozami wydatków budżetowych – wydaje się bowiem, że właściwsze byłoby zestawianie ze sobą kwot obrazujących rzeczywiście poniesione wydatki. W 2015 roku kwoty rzeczywiście poniesionych wydatków były większe niż plany wynikające z ustawy budżetowej i zgodnie z przywołanym uprzednio sprawozdaniem wynosiły:

  • w ramach Działu 750 – Administracja publiczna: 12 771 015 000 zł;
  • w ramach Działu 751 – Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa: 2 368 661 000 zł.

Choć z metodologicznego punktu widzenia, zestawianie ze sobą danych dotyczących prognozowanych i rzeczywistych wydatków jest błędne, warto zauważyć, że takie porównanie daje kwotę niższą niż wskazana w analizowanej wypowiedzi.

zrzut-ekranu-2018-04-25-o-12-01-52

Sławomir Neumann zestawia ze sobą dane oparte na prognozach. Nie została wydana informacja dotycząca faktycznego wykonania budżetu za 2018 rok. Z kolei prognoza wykonania budżetu za 2015 rok w dziale 750 i 751 nie stanowi aktualnych danych – realne wydatki na administrację publiczną były inne, niż założono w planie. Dodatkowo, liczby podane przez posła nie dotyczą tylko działu „Administracja publiczna” mimo tego, że o tym dziale wspomina w swojej wypowiedzi. Wypowiedź posła Neumanna uznajemy za manipulację.

 

 

Share The Facts
Sławomir Neumann
Przewodniczący Klubu PO

 

Dzisiaj różnica wydatków na administrację publiczną w stosunku do roku 2015 sięga 1 800 000 000 złotych.

 

 

 

oEmbed Link


*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Wpłać, ile możesz

Na naszym portalu nie znajdziesz reklam. Razem tworzymy portal demagog.org.pl

Wspieram

Dowiedz się, jak radzić sobie z dezinformacją w sieci

Poznaj przydatne narzędzia na naszej platformie edukacyjnej

Sprawdź!