Sprawdzamy wypowiedzi polityków i osób publicznych pojawiające się w przestrzeni medialnej i internetowej. Wybieramy wypowiedzi istotne dla debaty publicznej, weryfikujemy zawarte w nich informacje i przydzielamy jedną z pięciu kategorii ocen.
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Kiedy rozpoczęto pierwsze przygotowania do budowy tunelu pod Świną?
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Kiedy rozpoczęto pierwsze przygotowania do budowy tunelu pod Świną?
Kiedy pan mówi o tym, że tych pieniędzy (na budowę tunelu w Świnoujściu – przyp. Demagog) nie było, to ja przypomnę, że to za czasów rządów Prawa i Sprawiedliwości w 2006-07 roku przygotowywano tą inwestycję, bo premier, ówczesny premier Jarosław Kaczyński wiedział, że to (silne Pomorze Zachodnie – przyp. Demagog) jest właśnie polska racja stanu, jak mówił jego brat.
- W 2006 roku rozpoczęto pierwsze konkretne przygotowania do budowy tunelu pod Świną oraz zarezerwowano w rezerwie celowej budżetu na 2007 rok 2 mln zł na studium wykonalności projektu.
- Projekt budowy tunelu wpisano do Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2007-2013 (ostatecznie przesunięto go na lata 2014-2020).
- W 2010 roku wydano ostateczną decyzję środowiskową w 2010 roku.
Wypowiedź
8 marca gościem Salonu Politycznego Trójki był Minister Infrastruktury – Andrzej Adamczyk. W rozmowie dotyczącej rozpoczęcia budowy tunelu pod rzeką Świną łączącego wyspy Wolin i Uznam minister podkreślił, że to w okresie pierwszych rządów Prawa i Sprawiedliwości, w latach 2006-2007, rozpoczęto przygotowania pod tę inwestycję. Na podstawie dostępnych danych należy uznać, że wypowiedź ministra jest zgodna z prawdą.
Obecna infrastruktura – przeprawa promowa
Obecnie komunikacja między wyspami jest możliwa dzięki dwóm przeprawom promowym: starszej, położonej w miejscu przedwojennej infrastruktury przeprawie promowej Warszów oraz nowszej, znajdującej się na południe od Świnoujścia, wybudowanej w latach 1976-1981 przeprawie promowej Krasibór. Jedyne drogowe połączenie przebiega znacznie dłuższą trasą przez Niemcy.
Początki projektu
Sam pomysł budowy tunelu pod Świną sięga jeszcze czasów przedwojennych i rządów III Rzeszy na tych terenach. W okresie PRL powrócono kilkukrotnie do tego pomysłu, rozwijając kolejne koncepcje jego budowy, jednak do realizacji żadnej z nich nie doszło.
Kolejną próbę podjęto w 1999 roku, gdy Gmina Świnoujście ogłosiła przetarg na projekt i budowę tunelu wzdłuż tzw. korytarza południowego, w pobliżu przeprawy w Krasiborze. Przetarg został jednak unieważniony z powodu złożenia tylko jednej oferty, przy jednoczesnym braku zapewnienia finansowania.
Działania w 2006 i 2007 roku
W rezerwie celowej budżetu państwa na rok 2007 przeznaczono 2 mln zł na pokrycie studium wykonalności budowy tunelu łączącego Świnoujście z lądem i wyspę Uznam z wyspą Wolin. Podkreślić należy, że dymisja rządu Jarosława Kaczyńskiego nastąpiła w dniu 5 listopada 2007 roku. Projekt budowy tunelu wpisano do Programu Operacyjnego “Infrastruktura i Środowisko” na lata 2007-2013, a ostatecznie przesunięto go na lata 2014-2020. Rozpoczęto pierwsze prace przygotowawcze, zakończone w 2010 roku wydaniem decyzji środowiskowej i wybraniem ostatecznego wariantu trasy tunelu.
Realizacja inwestycji
Działania związane z tunelem przyspieszyły w późniejszych latach. W roku 2016 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na budowę tunelu. We wrześniu 2018 roku została podpisana umowa z wykonawcą, w 2019 roku rozpoczęły się pierwsze prace budowlane, a 5 marca 2021 roku rozpoczęto drążenie tunelu.
Łączna długość inwestycji ma wynieść 3,4 km, a sam tunel ma liczyć 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy z dwupasmową jezdnią. Świnoujście zostanie trwale skomunikowane z resztą kraju, a nowa trasa odciąży przeprawy promowe. Otwarcie tunelu jest planowane na 2022 rok.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter