Sprawdzamy wypowiedzi polityków i osób publicznych pojawiające się w przestrzeni medialnej i internetowej. Wybieramy wypowiedzi istotne dla debaty publicznej, weryfikujemy zawarte w nich informacje i przydzielamy jedną z pięciu kategorii ocen.
Kto odpowiada za publikację wyroków TK?
Kto odpowiada za publikację wyroków TK?
Jak rozumiem, chodzi pani o wyrok Trybunału Konstytucyjnego, który wzbudza ostatnio tyle emocji i dyskusji. To zależy od Rządowego Centrum Legislacji, które publikuje wyroki. (…) Ja powtórzę, to nie premier publikuje ten wyrok.
Wypowiedź ministra Michała Dworczyka uznajemy za manipulację, ponieważ co prawda Rządowe Centrum Legislacji publikuje wyroki Trybunału Konstytucyjnego w Dzienniku Ustaw, jednak jest w tym zakresie zależne od Prezesa Rady Ministrów, który ponosi odpowiedzialność za publikację wyroków.
Kontekst wypowiedzi
Prowadząca program „Jeden na jeden” na antenie TVN24 Agata Adamek w rozmowie z Michałem Dworczykiem, który wykonuje zadania szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, poruszyła kwestię publikacji wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 22 października ws. zgodności art. 4a ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży z polską Konstytucją.
Zdaniem ministra to nie premier jest odpowiedzialny za publikację wyroku TK, ponieważ obowiązek ten leży w rękach Rządowego Centrum Legislacji. W odpowiedzi na to stwierdzenie redaktor Adamek przywołała przepis ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych.
Podstawa prawna
Artykuł 20 ust. 1 wspomnianej ustawy stanowi, że:
Prezes Rady Ministrów wydaje:
1) Dziennik Ustaw i Monitor Polski przy pomocy Rządowego Centrum Legislacji, przy czym Rządowe Centrum Legislacji może zlecić wyspecjalizowanym podmiotom niektóre czynności związane z wydawaniem tych dzienników w sposób, o którym mowa w art. 2a ust. 2.
Z przytoczonego przepisu wynika jasno, że to do zadań premiera należy wydawanie dwóch dzienników urzędowych, czego dokonuje on przy pomocy Rządowego Centrum Legislacji (w skrócie RCL) – jednostki organizacyjnej podległej właśnie Prezesowi Rady Ministrów. RCL nie jest zatem podmiotem niezależnym od szefa rządu. Jego rolą jest usprawnienie pracy premiera poprzez koordynację działań w zakresie legislacji.
Kiedy wyrok powinien zostać opublikowany?
Odpowiedź na to pytanie pozostaje niejednoznaczna. Polskie prawo jest w tej kwestii mało precyzyjne, gdyż stanowi, że akty normatywne ogłasza się niezwłocznie. O niezwłocznej publikacji orzeczeń TK mówi też wprost art. 190 konstytucji.
O dacie publikacji danego aktu normatywnego decyduje kilka czynników. Jak możemy przeczytać w opublikowanym na stronie RCL dokumencie „Określenie planowanego terminu ogłoszenia aktu prawnego”:
Data ogłoszenia nadesłanego aktu wynika w pierwszej kolejności z daty wejścia w życie lub z innych okoliczności, znanych Rządowemu Centrum Legislacji lub przekazanych przez podmiot właściwy ze względu na zakres przedmiotowy aktu. Jeśli takie okoliczności nie występują, to planowany czas ogłoszenia aktu jest określany zgodnie z zamieszczoną tabelą na podstawie następujących czynników:
1. Rodzaj aktu,
2. Liczba stron aktu (jego objętość),
3.Cechy techniczne (tabele, załączniki, formularze),
4.Ogólna liczba i objętość dokumentów, jakie wpływają w danym okresie do Rządowego Centrum Legislacji w celu ogłoszenia.
W przypadku orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego czas pomiędzy otrzymaniem aktu przez RCL a jego publikacją wynosi od 5 do nawet 25 dni roboczych, w zależności od liczby stron danego aktu prawnego.
Na stronie RCL w sekcji „wykaz aktów oczekujących na ogłoszenie” możemy znaleźć informację, że wyrok TK w sprawie aborcji wpłynął do Centrum 27 października i powinien zostać ogłoszony najpóźniej 2 listopada 2020 roku.
Tak się jednak nie stało. Zgodnie ze stanem na dzień 3 listopada w Dzienniku Ustaw nie zamieszczono jeszcze wyroku Trybunału.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter