Strona główna Wypowiedzi Niemiecki bilet miesięczny tańszy niż polskie pociągi? Sprawdzamy

Niemiecki bilet miesięczny tańszy niż polskie pociągi? Sprawdzamy

Niemiecki bilet miesięczny tańszy niż polskie pociągi? Sprawdzamy

Beata Maciejewska

Nowa Demokracja TAK

W Niemczech bilet miesięczny kosztuje 230 zł w przeliczeniu na złotówki, czyli dokładnie tyle, co bilet w jedną stronę z Gdańska do Warszawy.

Twitter, 24.01.2023

Fałsz

Wypowiedź uznajemy za fałsz, gdy:  

  • nie jest zgodna z żadną dostępną publicznie informacją opartą na reprezentatywnym i wiarygodnym źródle,  
  • jej autor przedstawia nieaktualne informacje, którym przeczą nowsze dane, zawiera szczątkowo poprawne dane, ale pomija kluczowe informacje i tym samym fałszywie oddaje stan faktyczny.  

Sprawdź metodologię

Twitter, 24.01.2023

Fałsz

Wypowiedź uznajemy za fałsz, gdy:  

  • nie jest zgodna z żadną dostępną publicznie informacją opartą na reprezentatywnym i wiarygodnym źródle,  
  • jej autor przedstawia nieaktualne informacje, którym przeczą nowsze dane, zawiera szczątkowo poprawne dane, ale pomija kluczowe informacje i tym samym fałszywie oddaje stan faktyczny.  

Sprawdź metodologię

  • W Niemczech zapowiedziano wprowadzenie ok. kwietnia Deutschlandticket, czyli biletu uprawniającego do nielimitowanego podróżowania pociągami regionalnymi w drugiej klasie oraz innymi środkami transportu publicznego, np. autobusami.
  • Deutschlandticket nie obejmie jednak pociągów dalekobieżnych. Cena biletu ma wynosić 49 euro, czyli ok. 230,65 zł według kursu euro z dnia wypowiedzi Maciejewskiej.
  • Cena biletu na trasie Gdańsk – Warszawa wynosi (na dzień analizy, tj. 30 stycznia) obecnie od 67 do 80 zł. Wyższa cena dotyczy pociągów ekspresowych EIP (Pendolino), jednak wciąż nie jest to kwota 230 zł, lecz – 199 zł. Dodatkowo w okresie wakacyjnym kursuje dalekobieżny pociąg regionalny, którego cena w sezonie 2022 wynosiła 57 zł.
  • Niemiecki bilet miesięczny za 49 euro nie jest jeszcze możliwy do zakupu, a ponadto będzie on zezwalał na przejazd tylko kolejami regionalnymi, a nie dalekobieżnymi. Dodatkowo przytoczony przez Maciejewską bilet na dalekobieżnej trasie Warszawa – Gdańsk nie kosztuje 230 zł. Na tej podstawie wypowiedź kwalifikujemy jako fałszywą.

Ceny biletów PKP w górę

Od 11 stycznia PKP Intercity wprowadziło nową taryfę cenową, wraz z którą wzrosły ceny biletów. W oficjalnym komunikacie czytamy, że związane jest to rosnącymi kosztami działalności. Podwyżki wyniosły odpowiednio:

  • 17,8 proc. dla EIP (Pendolino),
  • 17,4 proc. dla EIC (pociągi ekspresowe inne niż Pendolino),
  • 11,8 proc. dla TLK/IC (pociągi zwykłe dalekobieżne),
  • średnio 10 proc. dla biletów okresowych.

Podwyżek nie wprowadziły dotychczas koleje regionalne, które finansowane są przez samorządy wojewódzkie.

Cena dojazdu na trasie Gdańsk – Warszawa

Postanowiliśmy sprawdzić na stronie Intercity, ile kosztuje pociąg z Gdańska do Warszawy. Najdroższy okazał się pociąg EIP, który w ok. 2,5 godz. przewiezie nas na tej trasie za 199 zł. Pół godziny dłużej trwa podróż pociągiem TLK/IC, a cena biletu oscyluje w granicach od 67 do 80 zł.

Źródło: InterCity

Dodatkowo sprawdziliśmy ceny biletów na stronie Blikom. Czas przejazdu na trasie waha się od 2 godzin i 36 minut do 3 godzin i 20 minut. Za przejazd koleją ekspresową Pendolino zapłacimy 199 zł. Natomiast bilet za przejazd pociągiem dalekobieżnym IC lub TLK zapłacimy do 67 do 79 zł. Pamiętajmy, że przytoczone ceny dotyczą biletu normalnego (bez zniżek) oraz kupowanego na dzień przed podróżą – bilety kupowane z wyprzedzeniem mogą być tańsze.

Źródło: Blikom

W związku z remontem dworców: Warszawa Centralna i Śródmieście konieczna może okazać się podróż do innej stacji. Aby dostać się do centrum, należy doliczyć 4,40 zł za 75-minutowy bilet jednorazowy na komunikację miejską.

W sezonie wakacyjnym kursuje dodatkowy pociąg regionalny dalekobieżny na trasie Warszawa Centralna – Ustka, przejeżdżający przez Gdańsk. Według cennika opublikowanego przez Koleje Mazowieckie cena normalnego biletu na tej trasie (w przedziale 281-320 km) wynosiła w 2022 roku 57 zł.

Niemiecki bilet za 49 euro

W zeszłym roku rząd niemiecki w odpowiedzi na rosnącą inflację wprowadził specjalną taryfę wakacyjną. Na jej mocy każda osoba przebywająca w Niemczech mogła w okresie czerwiec-sierpień korzystać z transportu publicznego za 9 euro/miesiąc. Oferta nie obejmowała jednak pociągów dalekobieżnych.

Sukces oferty zachęcił niemieckie władze do zaproponowania kolejnego rozwiązania, które odciąży obywateli. Na początku stycznia ogłoszono, że najprawdopodobniej od 1 kwietnia dostępny będzie tzw. Deutschlandticket w cenie 49 euro za miesiąc. Według kursu euro z dnia wypowiedzi Maciejewskiej cena biletu to 230,65 zł.

Bilet ma być uniwersalny dla całego kraju, a jego posiadacz będzie uprawniony do nielimitowanego korzystania z pociągów regionalnych w drugiej klasie oraz z innych środków transportu publicznego, w tym tramwajów, autobusów lub metra. Analogicznie do biletu za 9 euro nie będzie można z tej oferty skorzystać w pociągach dalekobieżnych.

Niemieckie koleje dalekobieżne wciąż kosztują więcej

Jeśli spojrzymy na dalekobieżne pociągi niemieckie, to na trasie Lipsk – Hamburg (dłuższej od polskiej trasy Gdańsk – Warszawa o ok. 10 km) cena biletu na 31 stycznia br. wynosi od ok. 58 euro (z przesiadkami) do 73 euro (bez przesiadek). Cena biletu zależy od pory dnia oraz frekwencji podróżnych na danej trasie. Koszt biletu bez przesiadki w przeliczeniu to ok. 347 zł.

Źródło: Deutsche Bahn

Bilet na trasie Hamburg – Dortmund, czyli na odległości podobnej do odcinka Gdańsk – Warszawa, na 31 stycznia br. kosztuje od ok. 43 euro (bez przesiadki) do 60 euro (z przesiadkami). Bilet bez przesiadek po przewalutowaniu to ok. 206 zł.

Źródło: Deutsche Bahn

W Niemczech daleko zajedziemy też kolejami regionalnymi

Wprowadzony w ubiegłe wakacje bilet za 9 euro, a także planowany bilet za 49 euro na koleje regionalne wciąż umożliwiają Niemcom przejechanie dużych odległości. Serwis Statista przygotował w ubiegłym roku infografikę, która przedstawia dziewięć najdłuższych tras możliwych do przejechania pociągiem regionalnym.

Źródło: Statista | „Jak daleko zabierze Cię bilet za 9 euro? Najdłuższe regionalne trasy kolejowe możliwe do przejechania z biletem za 9 euro bez przesiadek”

Najkrótsza z przedstawionych tras to Lipsk – Norymberga (290 km, przejazd zajmuje 4 godz. 10 min) oraz Düsseldorf – Kassel (290 km, przejazd zajmuje 3 godz. 20 min). Z kolei najdłuższa jest trasa Rostock – Elsterwerda, której długość wynosi aż 390 km, a czas przejazdu zajmuje 5 godz.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Pomóż nam sprawdzać, czy politycy mówią prawdę.

Nie moglibyśmy kontrolować polityków, gdyby nie Twoje wsparcie.

Wpłać

Dowiedz się, jak radzić sobie z dezinformacją w sieci

Poznaj przydatne narzędzia na naszej platformie edukacyjnej

Sprawdź!