Strona główna Wypowiedzi W jakich niemieckich miastach jest metro?

Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.

W jakich niemieckich miastach jest metro?

Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.

W jakich niemieckich miastach jest metro?

Mieczysław Maj

W małych miastach niemieckich, 200, 300 tysięcznych, jest metro.

Prawda

Wypowiedź uznajemy za zgodną z prawdą, gdy:  

  • istnieją dwa wiarygodne i niezależne źródła (lub jedno, jeśli jest jedynym adekwatnym z punktu widzenia kontekstu wypowiedzi) potwierdzające zawartą w wypowiedzi informację, 
  • zawiera najbardziej aktualne dane istniejące w chwili wypowiedzi, 
  •  dane użyte są zgodnie ze swoim pierwotnym kontekstem.

Sprawdź metodologię

Prawda

Wypowiedź uznajemy za zgodną z prawdą, gdy:  

  • istnieją dwa wiarygodne i niezależne źródła (lub jedno, jeśli jest jedynym adekwatnym z punktu widzenia kontekstu wypowiedzi) potwierdzające zawartą w wypowiedzi informację, 
  • zawiera najbardziej aktualne dane istniejące w chwili wypowiedzi, 
  •  dane użyte są zgodnie ze swoim pierwotnym kontekstem.

Sprawdź metodologię

Polskie Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji definiuje „metro” jako kolej:

  1. podziemną
  2. bezkolizyjną w stosunku do innych środków transportu.

Podobną definicję przyjmuje American Public Transit Association (patrz: hasła „Rail, Heavy” i „Rapid Transit”).

W niemieckim nazewnictwie najbliższy tej definicji jest system U-Bahn. Zwykle skrót ten rozwija się jako Untergrundbahn (kolej podziemna). Niektórzy proponują nazwę Unabhängigbahn (kolej niezależna, korzystająca z własnych torów, bezkolizyjna). Co ciekawe i różne od standardów znanych z Warszawy, niektóre z kolei U-Bahn, np. berlińska, korzystają nie tylko z podziemnych tuneli, lecz także z torów naziemnych. Najbardziej rozbudowane systemy U-Bahn można spotkać w pięciu niemieckich miastach:

W Niemczech występują również systemy kolei w których miejscami stosuje się podziemne tunele, jednak oznaczane są nazwą S-Bahn. Ten skrót rozwija się jako Stadtbahn (kolej miejska). Od U-Bahn odróżnia je kolizyjność – jej naziemne tory mogą być wykorzystywane przez inne systemy transportowe lub przecinane przez nie. Takie rozwiązanie występuje m.in. w:

Lecz nawet w przypadku systemów S-Bahn, ich przebiegające pod ziemią, bezkolizyjne fragmenty nazywa się U-Bahn i oznaczane są charakterystyczną dla niemieckiego metra literą “U”.

Podsumowując, M. Maj posługuje się pojęciem “metra”, które niedokładnie przystaje do nazewnictwa niemieckiego. Choć metro może kojarzyć się z całkowicie podziemną, bezkolizyjną, ciężką koleją znaną z Warszawy, jego niemieckie odpowiedniki czasem znacznie się od niej różnią. Ostatecznie przyjmując, że M. Maj, mówiąc o “metrze”, miał na myśli kolej korzystającą z podziemnych tuneli i oznaczaną w Niemczech literą “U”, jego wypowiedź można uznać za prawdziwą.

 

 

Share The Facts
Mieczysław Maj
KW Wolni i Soldarni

 

W małych miastach niemieckich, 200, 300 tysięcznych, jest metro.

 

 

 

oEmbed Link


Wspieraj niezależność!

Wpłać darowiznę i pomóż nam walczyć z dezinformacją, rosyjską propagandą i fake newsami.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Masz prawo do prawdy!

Przekaż 1,5% dla Demagoga

Wspieram

Dowiedz się, jak radzić sobie z dezinformacją w sieci

Poznaj przydatne narzędzia na naszej platformie edukacyjnej

Sprawdź!