Opisujemy ważne dla debaty publicznej tematy dotyczące polityki, fact-checkingu, dezinformacji i propagandy.
Świadomość zagrożeń w sieci jest za niska. Raport Digital Poland
⅔ Polaków obawia się o swoje bezpieczeństwo w sieci, a połowa ogranicza aktywność z tego powodu – tak wynika z raportu „Technologia w służbie społeczeństwa”. Co może zastanawiać, stosunkowo mało osób odczuwa obawy związane z dezinformacją.
fot. Pexels / Modyfikacje: Demagog
Świadomość zagrożeń w sieci jest za niska. Raport Digital Poland
⅔ Polaków obawia się o swoje bezpieczeństwo w sieci, a połowa ogranicza aktywność z tego powodu – tak wynika z raportu „Technologia w służbie społeczeństwa”. Co może zastanawiać, stosunkowo mało osób odczuwa obawy związane z dezinformacją.
Podczas tegorocznej edycji Digital Festival w Warszawie zaprezentowano wyniki najnowszego raportu Fundacji Digital Poland. Demagog wspólnie z Fundacją oraz ze Związkiem Firm Public Relations tworzą Koalicję „Razem Przeciw Dezinformacji”.
W najnowszej publikacji, poza zbadaniem stosunku Polaków do nowych technologii i cyfryzacji, skupiono się na cyberbezpieczeństwie. Wnioski nie są pozytywne. Polacy mają zbyt małą wiedzę dotyczącą zagrożeń w sieci. Problemem jest także brak zabezpieczeń.
Świadomość nie idzie w parze z wiedzą
Blisko ¾ Polaków uważa, że nowe technologie ułatwiają im życie. Respondenci są jednocześnie świadomi, że z postępem wiążą się także zagrożenia. ⅔ Polaków obawia się cyberataków.
W parze ze świadomością niekoniecznie jednak idzie wiedza. ⅓ respondentów przyznaje, że ma małe lub żadne pojęcie o cyberzagrożeniach, a tylko co czwarta osoba uważa się za dobrze poinformowaną na ten temat.
Pozytywnym sygnałem jest jednak fakt, że dwie na trzy osoby chcą poszerzyć swoją wiedzę o bezpieczeństwie w sieci. Z drugiej strony, wciąż wiele osób ignoruje podstawowe zasady ochrony – co piąty Polak ma złe nawyki, a ¼ przyznaje się do używania tego samego hasła w wielu miejscach, co znacznie zwiększa ryzyko skuteczności ataków.
Wyłudzenia danych budzą obawy. Problemem jest też hejt
Polacy najbardziej obawiają się kradzieży tożsamości (61 proc. badanych), infekcji złośliwym oprogramowaniem (55 proc.) oraz wyłudzeń finansowych lub danych osobowych (54 proc.).
Jak podkreśla Michał Kurek, Szef Zespołu Cyberbezpieczeństwa w firmie konsultingowej KPMG, nie powinno to dziwić, ponieważ są to dzisiaj najczęściej występujące zagrożenia. Zastanawiać może inna rzecz. W mniejszym stopniu obawy dotyczą dezinformacji (30 proc.) oraz hejtu (22 proc.). Nie należy ich ignorować.
Prezeska Stowarzyszenia Demagog Małgorzata Kilian-Grzegorczyk zaznacza, że doświadczenia z mową nienawiści „mogą prowadzić do trwałych skutków psychologicznych, zwłaszcza u dzieci i nastolatków, takich jak obniżenie samooceny, stres czy lęk, a także sprzyjać dalszemu pogłębianiu podziałów społecznych”. Już dzisiaj problem dotyczy 35 proc. Polaków, którzy spotkali się z hejtem osobiście.
Polacy bagatelizują problem dezinformacji?
Zaskakuje stosunkowo niski poziom obaw wobec dezinformacji, również tej wykorzystującej zaawansowane technologie AI, jak np. deepfake’i. Dezinformacja w sieci niestety jest na porządku dziennym, a wraz z jej rozprzestrzenianiem są widoczne jej negatywne skutki społeczne.
„Polaryzacja społeczna oraz dezinformacja, które są coraz bardziej widoczne w Polsce, dodatkowo wzmacniają zjawisko mowy nienawiści. Dezinformacja sprzyja powstawaniu fałszywych narracji, które z kolei wywołują agresję wobec określonych grup społecznych czy osób. Polaryzacja prowadzi do eskalacji konfliktów między różnymi grupami, co sprzyja używaniu mowy nienawiści jako narzędzia walki ideologicznej”.
Badanie „Dezinformacja oczami Polaków”, przeprowadzone przez Stowarzyszenie Demagog i Fundację Digital Poland, pokazuje, że problem dezinformacji jest poważny. 91% Polaków wierzy przynajmniej w jedną fałszywą informację.
Wspieraj niezależność!
Wpłać darowiznę i pomóż nam walczyć z dezinformacją, rosyjską propagandą i fake newsami.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter