Obalamy fałszywe informacje pojawiające się w mediach społecznościowych oraz na portalach internetowych. Odwołując się do wiarygodnych źródeł, weryfikujemy najbardziej szkodliwe przykłady dezinformacji.
Czy Quordle Puzzles wyprzedaje ostatnie zapasy? Przyglądamy się wiarygodności ich reklam
Od 2024 roku w mediach społecznościowych krąży przekaz reklamowy, według którego firma Quordle Puzzles zamyka swój sklep i z tej okazji organizuje okazyjną wyprzedaż puzzli. Sprawdzamy, co kryje się za tą praktyką.

fot. Pexels / Facebook / Modyfikacje: Demagog
Czy Quordle Puzzles wyprzedaje ostatnie zapasy? Przyglądamy się wiarygodności ich reklam
Od 2024 roku w mediach społecznościowych krąży przekaz reklamowy, według którego firma Quordle Puzzles zamyka swój sklep i z tej okazji organizuje okazyjną wyprzedaż puzzli. Sprawdzamy, co kryje się za tą praktyką.
Analiza w pigułce
- Przynajmniej od maja 2024 roku pojawiają się na Facebooku reklamy (1, 2) sklepu z puzzlami – Quordle Puzzles. Firma informuje w nich, że w najbliższym czasie planuje na zawsze zakończyć działalność i zachęca do zakupu produktów w bardzo niskich cenach.
- Reklama może wprowadzać w błąd i stwarzać pozory „ostatniej szansy” na zakup, co może oddziaływać na konsumentów. Od tamtej pory sklepu wcale nie zamknięto, a rzekoma oferta specjalna jest cały czas dostępna.
- Jeden z konsumentów złożył do Związku Stowarzyszeń Rady Reklamy skargę na Quordle Puzzles, dotyczącą „promocji sprzedaży puzzli”. 11 września 2024 roku Zespół Orzekający zakwalifikował ten przekaz reklamowy „jako potencjalnie naruszający zasady etyki reklamy w zakresie wskazanym w art. 52 ust. 1 i 2, art. 53 Kodeksu Etyki Reklamy”.
Od lat odróżniamy fałsz od prawdy. Pomóż nam działać dalej: przekaż 1,5% podatku Demagogowi! Wpisz w PIT: KRS 0000615583
Twórcy reklam używają różnych metod, aby przyciągnąć uwagę odbiorców. Przykładowo: organizują konkursy z nagrodami lub powtarzają komunikat kilka razy, aby odbiorcy mogli łatwiej go zapamiętać. W przekazach reklamowych często pojawiają się także celebryci polecający dany produkt. Niekiedy zdarza się jednak, że dochodzi do naruszeń i nieuczciwych praktyk reklamowych, takich jak w opisywanym poniżej przypadku.
Przynajmniej od maja 2024 roku na Facebooku możemy natknąć się na reklamy drewnianych puzzli marki Quordle Puzzles (1, 2). Zgodnie z treścią wpisów firma rzekomo planuje zamknąć sklep i w związku z tym szybko wyprzedaje swoje produkty w okazyjnych cenach.
Jak możemy przeczytać w jednej z kopii reklamy [pisownia oryginalna]: „z przykrością informujemy, że Quordle Puzzles™ zostanie na zawsze zamknięte. Z powodu niskiej skuteczności reklam, nadmiaru zapasów oraz wyczerpywania się naszych środków na koncie bankowym, nie mamy innego wyjścia jak pożegnać się. Ja i moja rodzina jesteśmy głęboko zasmuceni, mimo że włożyliśmy maksymalny wysiłek, nie udało nam się prowadzić Quordle Puzzles™ w sposób dochodowy”.
W reklamie podano, że sklep zakończy swoją działalność „w ciągu najbliższych kilku tygodni”, a nawet wcześniej. Pojawia się również zachęta do szybkiego złożenia zamówienia, ponieważ produkty „znikną na zawsze” lub szybko się sprzedadzą.
Sklep z puzzlami stosuje nieuczciwe praktyki reklamowe
Przedstawione oferty puzzli wyglądają tak, jakby cały czas były w promocji – przy czym od zapowiedzi zamknięcia sklepu minęło już wiele czasu. Podane ceny produktów wahają się w granicach od 40 zł do nawet 450 zł. Przykładowo: drewniane puzzle w kształcie lisa miały kosztować pierwotnie 249 zł, jednak po obniżce ich cena wynosi 34 zł. Co ciekawe – taką samą ofertę puzzli można znaleźć na chińskiej platformie sprzedażowej „Temu”, gdzie kosztują tylko 21 zł.
Firma Quordle Puzzles na swoim polskim koncie na Facebooku, przynajmniej od maja 2024 roku, ogłasza zakończenie działalności (1, 2). Jednak taka sytuacja jak dotąd się nie wydarzyła, a sklep nadal działa – oferty są aktywne. Reklamy informujące o zamknięciu sklepu (1, 2) są skonstruowane w taki sposób, aby wpływać na emocje odbiorców. Mają wywoływać uczucie współczucia dla właścicieli, którzy pomimo starań i chęci są rzekomo zmuszeni zamknąć swoją działalność.
Co jest nie tak? Skarga skierowana przeciwko Quordle Puzzles
Związek Stowarzyszeń Rady Reklamy (Rada Reklamy) to organizacja pozarządowa zajmująca się zarządzaniem systemem samoregulacji w obszarze reklamy. Na stronie Rady Reklamy czytamy, że jeden z konsumentów złożył przeciwko firmie Quordle Puzzles skargę dotyczącą „promocji sprzedaży puzzli”. Wskazał w niej, że firma używa reklam wprowadzających odbiorców w błąd. W skardze podano również, że:
„Reklama zachęca do skorzystania z »ostatniej okazji« kupna produktu, uzasadniając to »zamykaniem sklepu w ciągu kilku tygodni«. Oddziałuje na empatię opisując negatywne emocje, jakie towarzyszą firmie przy »zamykaniu sklepu«. Quordles publikuje reklamy o podobnej treści od kilku lat (!) – uważam, że »zamykanie sklepu« nie jest prawdą, lecz oszustwem o oczywistych celach marketingowych”.
11 września 2024 roku Zespół Orzekający wydał uchwałę i zakwalifikował ten przekaz reklamowy „jako potencjalnie naruszający zasady etyki reklamy w zakresie wskazanym w art. 52 ust. 1 i 2, art. 53 Kodeksu Etyki Reklamy”.
Co uznaje się za praktyki rynkowe wprowadzające w błąd?
Firma Quordle Puzzles nie przedstawiła swojego stanowiska odnośnie do zarzutów o nieuczciwe praktyki. W związku z tym Zespół Orzekający stwierdził, że nie może w pełni ocenić przedstawionych reklam z powodu braku dowodów. Niemniej w uchwale zaznaczono, że sklep „może stosować nieuczciwą praktykę rynkową, a tym samym naruszać zbiorowe interesy konsumentów”. W związku z tym skargę przekazano do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W ustawie z dnia 23 sierpnia 2007 roku o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym określono, że są nimi m.in. te wprowadzające odbiorców w błąd. Jak czytamy w art. 7 ustawy:
- twierdzenie, że produkt będzie dostępny jedynie przez bardzo ograniczony czas lub że będzie on dostępny na określonych warunkach przez bardzo ograniczony czas, jeżeli jest to niezgodne z prawdą, w celu nakłonienia konsumenta do podjęcia natychmiastowej decyzji dotyczącej umowy i pozbawienia go możliwości świadomego wyboru produktu (pkt 7),
- twierdzenie, że przedsiębiorca wkrótce zakończy działalność lub zmieni miejsce jej wykonywania, jeżeli jest to niezgodne z prawdą (pkt 15).
Przekaż nam 1,5% podatku!
Wesprzyj nas, przekazując 1,5% podatku na kontrolę polityków. Wpisz w PIT: KRS 0000615583
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter