Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Tunel do Świnoujścia
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Tunel do Świnoujścia
W zakresie utworzenia stałej przeprawy w Świnoujściu należy stwierdzić, że trwają prace nad przygotowaniem tej inwestycji, w tym nad ustaleniem struktury finansowania tej inwestycji. Rząd rozwiąże ten problem i doprowadzi do budowy tunelu pod rzeką Świną.
Obietnica budowy tunelu w Świnoujściu po raz pierwszy padła z ust ówczesnego premiera Jarosława Kaczyńskiego i ministra transportu Jerzego Polaczka 29 października 2006 r. podczas spotkania z wyborcami w województwie zachodniopomorskim. 3 sierpnia 2007 r. zostało podpisane porozumienie w Ministerstwie Transportu w sprawie budowy tunelu drogowego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin, między którymi położone jest Świnoujście. Z początkiem lipca 2014 roku ogłoszono prze- targ nieograniczony na program funkcjonalno-użytkowy dla budowy tunelu. 30 stycznia 2015 roku ogłoszono, że włoska firma Technital S.p.A. została ostatecznym zwycięzcą przetargu na wykonanie PFU budowy tunelu w Świnoujściu. Włosi wykonali zadanie za 2,08 mln złotych i w połowie grudnia oddali dokumentację funkcjonalno-użytkową. W październiku 2014 roku opublikowano Dokument Implementacyjny do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r., w którym znalazła się inwestycja tunelu w Świnoujściu jako przeznaczona do zrealizowania.
Przed wyborami w 2015 r. o projekcie budowy tunelu przypomniała Beata Szydło podczas wizyty przedwyborczej w Świnoujściu. Obiecywała, że przyszły rząd będzie „realizować inwestycje od początku do końca, a tunel to inwestycja, która powinna być zrealizowana”. Inicjatywę budowy tunelu uzasadniała „brakiem stałej przeprawy” oraz „koniecznością korzystania z promów, generującym straty dla branży turystycznej”. 18 listopada 2015 r. po wygłoszeniu exposé premier Szydło zapewniała, że trwają prace nad przygotowaniem tej inwestycji, a rząd doprowadzi do budowy tunelu.
Kolejnym etapem było podpisanie aneksu do porozumienia w kwestii budowy tunelu w Świnoujściu 14 kwietnia 2016 r. przez Ministerstwo Infrastruktury, prezydenta Świnoujścia oraz GDDKiA. Aneks pozwolił na rozpoczęcie realizacji inwestycji oraz ogłoszenie przetargu na budowę tunelu między wyspami Uznam i Wolin. Na podstawie porozumienia, GDDKiA miało prowadzić wskazaną inwestycję, a jej finansowanie oraz utrzymanie miało należeć do obowiązków władz Świnoujścia. 15 kwietnia 2016 r. GDDKiA ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę tunelu łączącego wyspy Wolin i Uznam w Świnoujściu.
5 stycznia 2017 r. prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz poinformował, że miasto otrzymało dofinansowanie unijne w wysokości 775,6 mln zł na budowę tunelu (85% wartości całej inwestycji). Pozostałe 15% miasto ma pokryć z własnego budżetu. 28 kwietnia 2017 roku umowę na do- finansowanie z funduszy unijnych tunelu w Świnoujściu podpisali prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz oraz p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol na kursującym w Świnoujściu promie. Poza umową na budowę tunelu, podpisano także jeszcze jedną umowę dotyczącą inwestora zastępczego. 24 listopada 2017 r. poinformowano, że Komisja Przetargowa wybrała najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu na zaprojektowanie i budowę tunelu pod Świną, zaproponowaną przez konsorcjum włoskich firm Astaldi S.p.A. i Ghella S.p.A.
12 grudnia 2017 r., w trakcie swojego exposé, obietnicę budowy tunelu do Świnoujścia powtórzył premier Mateusz Morawiecki.
Firma Astaldi 2 sierpnia 2018 z powodu wzrostu kosztów materiałów i braku pracowników wy- cofała się z budowy tunelu. W związku z tym miasto Świnoujście zajęło wadium wniesione przez firmę, a następnie została wybrana kolejna oferta. Tym razem przetarg wygrało konsorcjum firm PORR S.A., PORR Bau GmbH, Gulemark i Energopol Szczecin S.A.. Umowa na realizację tunelu zo- stała podpisana 17 września 2018 r. Od momentu zawarcia kontraktu wykonawca prowadził prace projektowe. Według umowy roboty budowlane powinny zostać zakończone do 17 września 2022 r.
6 lipca 2019 r. premier Morawiecki na konwencji programowej w Katowicach nakreślił pięć obszarów, na których skupiony ma być program partii rządzącej. Do obszaru projektów cywilizacyjnych zaliczył m.in. budowę tunelu w Świnoujściu.
Ostatnim dotychczasowym etapem związanym z pracami nad budową tunelu w Świnoujściu było złożenie wniosku przez wykonawcę o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla budowy tunelu w Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie 17 lipca 2019 r. Na podstawie tej decyzji wykonawca będzie mógł rozpocząć roboty budowlane. Według GDDKiA w Szczecinie rozpoczęcie budowy zaplanowane jest na IV kwartał 2019 roku. W związku z przytoczonymi faktami zapowiadaną przez PiS obietnicę zbudowania tunelu w Świnoujściu należy uznać za częściowo zrealizowaną. Podpisanie umowy z wykonawcą inwestycji miało miejsce podczas rządów Zjednoczonej Prawicy. W tym roku mają także ruszyć prace budowlane.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter