Strona główna Wypowiedzi CPK to pomysł tylko PiS? Historia projektu jest dłuższa

CPK to pomysł tylko PiS? Historia projektu jest dłuższa

CPK to pomysł tylko PiS? Historia projektu jest dłuższa

Paulina Matysiak

Posłanka
Partia Razem

Jak już chcemy komukolwiek przypisywać zasługi, to naprawdę każdy dla siebie znajdzie miejsce, bo warto przypomnieć to, że to [Centralny Port Komunikacyjny – przyp. Demagog] jest kontynuacja projektu, który zapoczątkowały rządy Platformy Obywatelskiej. Na temat samego lotniska analizy robił też rząd Sojuszu Lewicy Demokratycznej, każdy znajdzie tam coś dla siebie.

„Sedno Sprawy”, 06.02.2024

Prawda

Wypowiedź uznajemy za zgodną z prawdą, gdy:  

  • istnieją dwa wiarygodne i niezależne źródła (lub jedno, jeśli jest jedynym adekwatnym z punktu widzenia kontekstu wypowiedzi) potwierdzające zawartą w wypowiedzi informację, 
  • zawiera najbardziej aktualne dane istniejące w chwili wypowiedzi, 
  •  dane użyte są zgodnie ze swoim pierwotnym kontekstem.

Sprawdź metodologię

„Sedno Sprawy”, 06.02.2024

Prawda

Wypowiedź uznajemy za zgodną z prawdą, gdy:  

  • istnieją dwa wiarygodne i niezależne źródła (lub jedno, jeśli jest jedynym adekwatnym z punktu widzenia kontekstu wypowiedzi) potwierdzające zawartą w wypowiedzi informację, 
  • zawiera najbardziej aktualne dane istniejące w chwili wypowiedzi, 
  •  dane użyte są zgodnie ze swoim pierwotnym kontekstem.

Sprawdź metodologię

  • Za rządów Sojuszu Lewicy Demokratycznej powstał międzyresortowy, interdyscyplinarny Zespół ds. wyboru lokalizacji Lotniska Centralnego dla Polski. W 2003 roku ukazał się raport z prac tego zespołu. Wytypowano w nim dwie najlepsze lokalizacje: Mszczonów i Modlin (s. 56).
  • Pod koniec rządów SLD, w 2005 roku, Urząd Lotnictwa Cywilnego podpisał umowę z hiszpańskim konsorcjum Ineco-Sener w sprawie studium wykonalności Centralnego Portu Lotniczego. Wówczas wśród potencjalnych lokalizacji wymieniono Baranów (s. 37).
  • W 2009 roku Ministerstwo Infrastruktury zamówiło studium dotyczące koncepcji Lotniska Centralnego dla Polski. Wynikało z niego, że budowa centralnego portu jest opłacalna.
  • W 2017 roku rząd PiS przyjął uchwałę w sprawie koncepcji i realizacji projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego i rozpoczął wieloletni projekt jego budowy.
  • Pomysł budowy Centralnego Portu Lotniczego w Polsce powraca w debacie politycznej i był rozważany przez poprzednie rządy. Na tej podstawie oceniamy wypowiedź jako prawdę.

Spór o Centralny Port Komunikacyjny

CPK to infrastrukturalny projekt zakładający budowę portu lotniczego w Baranowie ok. 40 km od Warszawy, licznych nowych linii kolejowych w całej Polsce oraz węzła przesiadkowego łączącego transport lotniczy, kolejowy i drogowy.

W wyniku zmiany władzy dalsze losy CPK stanęły pod znakiem zapytania (1, 2, 3). Sprawa niewątpliwie interesuje Polaków. Temat CPK generuje duże zasięgi w mediach społecznościowych. Debata dotycząca CPK na youtube’owym Kanale Zero zyskała 860 tys. wyświetleń. 

Premier Donald Tusk zasugerował, że budowa CPK jeszcze się nawet nie rozpoczęła, więc debata wydaje się bezzasadna. Jednak według naszej oceny była to manipulacja, o czym pisaliśmy tutaj

Samo projektowanie, uzyskiwanie zgód środowiskowych oraz przygotowanie terenów pod budowę trwa już od kilku lat. Posłanka Matysiak zwróciła uwagę na fakt, że wbrew narracji, według której CPK to pomysł tylko PiS, idea budowy portu lotniczego pojawiła się w polskiej polityce dużo wcześniej.

Pomysł budowy portu lotniczego sięga lat 70.

publikacji „Centralny Port Lotniczy – studium z zakresu zarządzania rynkiem lotniczym w Polsce” autorstwa Stefana Chabiery z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu dowiadujemy się, że debata na temat zasadności utworzenia i lokalizacji ogólnokrajowego portu lotniczego trwa już od 50 lat.

Raport z 2003 roku wspomina o dokumencie „Opis projektu wyboru nowego lotniska dla Warszawy realizowanego w latach 1971-1974” (s. 4), który miał podsumowywać prace koncepcyjne podjęte w latach 70. Wspomina o tym również strona CPK, jednak nie udało nam się dotrzeć do oryginału tego dokumentu. Za koncepcją stał Bogusław Jankowski, o którym posłuchasz w reportażu Polskiego Radia.

Poszukiwania lokalizacji za rządów SLD

Za czasów gabinetu premiera Leszka Millera (2001–2004) decyzją Ministerstwa Infrastruktury rozpoczęto kampanię poszukiwania miejsca na nowe lotnisko dla Warszawy. W planach było utworzenie Lotniska Centralnego dla Polski w promieniu ok. 50 km od Warszawy (s. 60).

W tym czasie powołano również międzyresortowy, interdyscyplinarny Zespół ds. wyboru lokalizacji Lotniska Centralnego dla Polski. W grudniu 2003 roku ukazał się raport z prac tego zespołu. Wytypowano wówczas dwie potencjalne lokalizacje: Mszczonów i Modlin (s. 59), oraz kilka lokalizacji alternatywnych. 

Baranów rozważano już w 2005 roku

W 2005 roku, czyli jeszcze pod koniec rządów Sojuszu Lewicy Demokratycznej, Urząd Lotnictwa Cywilnego podpisał umowę z hiszpańskim konsorcjum Ineco-Sener w sprawie studium wykonalności Centralnego Portu Lotniczego (s. 3–4). 

książki „Studia nad lokalizacją regionalnych portów lotniczych na Mazowszu” wydanej przez Polską Akademię Nauk w 2009 roku dowiadujemy się, że przedstawiono wówczas kilka możliwych lokalizacji, a wśród nich Mszczonów, Babsk i właśnie Baranów (s. 39). Potwierdza to również wspomniana już publikacja Stefana Chabiery oraz strona CPK. Po tym jednak projekt odłożono na bliżej nieokreśloną przyszłość.

W międzyczasie ukazała się również koncepcja Centralnego Portu Lotniczego autorstwa wspomnianego już przedtem Bogusława Jankowskiego (s. 3). Autor argumentował wówczas za lokalizacją w Baranowie.

Kolejne plany za rządów PO-PSL

Temat powrócił za pierwszych rządów Donalda Tuska. Zgodnie z prognozami lotnisko Warszawa-Okęcie miało z czasem zbliżać się do osiągnięcia limitu przepustowości (s. 31), dlatego rozważano wówczas dwa scenariusze: budowę centralnego portu lotniczego lub rozbudowę Okęcia (s. 45). 

W 2009 roku Ministerstwo Infrastruktury zamówiło studium „Koncepcja Lotniska Centralnego dla Polski – studium analityczne” (s. 15). Raport został sporządzony przez konsorcjum firm doradczych: Oliver Wyman, PricewaterhouseCoopers, MKmetric Gesellschaft für Systemplanung oraz DFS Deutsche Flugsicherung. Wyniki ukazały się w 2010 roku. We wnioskach końcowych czytamy, że:

„Budowa nowego centralnego portu lotniczego w Polsce (CPL) przyniesie więcej korzyści dla rozwoju polskiego sektora transportu lotniczego, a ponadto realizacja/wdrożenie tego projektu jest bardziej atrakcyjna finansowo niż rozbudowa infrastruktury istniejącego portu lotniczego WAW” (s. 53, 205).

 

W 2010 roku o zaletach tego projektu przekonywał Cezary Grabarczyk, ówczesny minister infrastruktury i polityk PO: „Budowa dużego centralnego lotniska w Polsce się opłaca”. Zgodnie z przywołanym raportem z 2009 roku (s. 214) i doniesieniami medialnymi (1, 2, 3), plan zakładał powstanie lotniska do 2020 roku.

W 2017 roku ruszyły prace nad CPK

Już za rządów PiS w 2017 roku Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie koncepcji i realizacji projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zadecydowano wówczas, że lotnisko powstanie w Baranowie. Projekt uzupełniono o rozwój infrastruktury kolejowej oraz węzeł przesiadkowy.

W 2018 roku Sejm przyjął ustawę o Centralnym Porcie Komunikacyjnym, na mocy której powołano spółkę celową do budowy CPK. Później Rada Ministrów przyjęła dwuetapowy program wieloletni dotyczący tej inwestycji. Kolejne działania podjęte w sprawie CPK opisujemy w innej analizie.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Pomóż nam sprawdzać, czy politycy mówią prawdę.

Nie moglibyśmy kontrolować polityków, gdyby nie Twoje wsparcie.

Wpłać

Dowiedz się, jak radzić sobie z dezinformacją w sieci

Poznaj przydatne narzędzia na naszej platformie edukacyjnej

Sprawdź!