Sprawdzamy wypowiedzi polityków i osób publicznych pojawiające się w przestrzeni medialnej i internetowej. Wybieramy wypowiedzi istotne dla debaty publicznej, weryfikujemy zawarte w nich informacje i przydzielamy jedną z pięciu kategorii ocen.
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Czy PO zdążyła z autostradą na Ukrainę przed Euro 2012?
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Czy PO zdążyła z autostradą na Ukrainę przed Euro 2012?
Zapowiadaliście (PO – przyp.) połączenie Polski i Ukrainy autostradą A4 do mistrzostw Europy w 2012 r., a nie stało się to nawet do mistrzostw Europy we Francji w 2016 r.
A4 to najdłuższa polska autostrada, łącząca zachód i wschód kraju. Jest częścią III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego, tzn. kontynuuje bieg niemieckiej autostrady A4 z kierunku Drezna, natomiast na terenie Polski przebiega od granicy z Niemcami w Jędrzychowicach koło Zgorzelca poprzez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków i Rzeszów, by zakończyć się odcinkiem od Przemyśla do przejścia granicznego z Ukrainą Korczowa-Krakowiec.
Rafał Weber w swojej wypowiedzi odnosi się do kwestii połączenia autostradowego Polski i Ukrainy. Umowę na budowę najbardziej wysuniętego na wschód, 21-kilometrowego odcinka autostrady A4 Przemyśl-Korczowa podpisano 4 listopada 2009 r. Jego otwarcie rzeczywiście zapowiadane było najpóźniej do 2012 r., a konkretnie do momentu rozpoczęcia Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej, organizowanych wspólnie przez Polskę i Ukrainę. Czytamy o tym m.in. w oficjalnym komunikacie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, oddział w Rzeszowie z 31 marca 2010 r. Materiał stanowi odpowiedź na publikację „Dziennika Gazety Prawnej” pt. A4 na czas? I tym razem nie będzie cudu. Zgodnie z treścią komunikatu w pracach projektowych i wykonawczych na autostradzie nie było żadnych opóźnień ze strony wykonawców:
Zgodnie z rządowym Planem Budowy Dróg Krajowych w latach 2008-2012, cała autostrada A4 od Zgorzelca do Korczowej, czyli od granicy z Niemcami do granicy z Ukrainą będzie gotowa przed rozpoczęciem UEFA EURO 2012. Wszystkie prace projektowe i wykonawcze na autostradzie A4 są realizowane na czas. Nigdzie nie ma żadnego opóźnienia.
GDDKiA deklarowała więc do rozpoczęcia Euro nie tylko połączenie Polski z Ukrainą, ale też budowę całości autostrady A4.
Wbrew tym zapewnieniom, ani całej autostrady, ani też odcinka na granicę z Ukrainą, nie udało się jednak otworzyć przed Euro. Połączenie Polski z Ukrainą nastąpiło 23 grudnia 2013 r., a zatem półtora roku po zakończonych rozgrywkach Mistrzostw Europy.
Z kolei budowę całej autostrady A4 zakończono ostatecznie 20 lipca 2016 r., kiedy to oddano do dyspozycji kierowców odcinek Rzeszów-Jarosław. Miało to miejsce więc po zakończeniu turnieju we Francji.
Rafał Weber w swojej wypowiedzi błędnie umiejscawia otwarcie połączenia Polski z Ukrainą autostradą A4 już po zakończeniu Euro 2016. Choć faktem jest, że rząd PO obiecywał otwarcie nie tylko jego, ale i całości autostrady do rozpoczęcia Euro 2012, autostrada do samej Ukrainy została doprowadzona w końcu 2013 roku. Przytoczone w wypowiedzi Euro we Francji odnosi się z kolei nie do połączenia z Ukrainą, ale ostatecznego ukończenia całości autostrady A4. Jej ostatnim otwartym odcinkiem był odcinek Rzeszów-Jarosław. Zgodnie z tym, uznajemy wypowiedź za manipulację.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter