Strona główna Wypowiedzi Jaka jest możliwość dostaw gazu LNG do terminala w Świnoujściu?

Jaka jest możliwość dostaw gazu LNG do terminala w Świnoujściu?

Jaka jest możliwość dostaw gazu LNG do terminala w Świnoujściu?

Andrzej Duda

Prezydent

Mamy coraz więcej dostaw gazu skroplonego do Polski przez terminal LNG w Świnoujściu. Ogromnie wzrosła możliwość tych dostaw. Początkowo to było 8,5 mld m3 gazu, dzisiaj to jest już w sumie do tej pory 23 mld.

Spotkanie w Drawsku Pomorskim, 01.07.2020

Fałsz

Wypowiedź uznajemy za fałsz, gdy:  

  • nie jest zgodna z żadną dostępną publicznie informacją opartą na reprezentatywnym i wiarygodnym źródle,  
  • jej autor przedstawia nieaktualne informacje, którym przeczą nowsze dane, zawiera szczątkowo poprawne dane, ale pomija kluczowe informacje i tym samym fałszywie oddaje stan faktyczny.  

Sprawdź metodologię

Spotkanie w Drawsku Pomorskim, 01.07.2020

Fałsz

Wypowiedź uznajemy za fałsz, gdy:  

  • nie jest zgodna z żadną dostępną publicznie informacją opartą na reprezentatywnym i wiarygodnym źródle,  
  • jej autor przedstawia nieaktualne informacje, którym przeczą nowsze dane, zawiera szczątkowo poprawne dane, ale pomija kluczowe informacje i tym samym fałszywie oddaje stan faktyczny.  

Sprawdź metodologię

Wypowiedź Andrzeja Dudy oceniamy jako fałszywą, ponieważ do 3 czerwca do Polski sprowadzono łącznie 10 mld m³ skroplonego gazu LNG, z czego około 1,17 mld m³ od początku 2020 roku. W latach 2016-2019 import tego paliwa wyniósł 8,83 mld m³. Obecna zdolność techniczna terminala to 5 mld mna rok, a PGNiG rezerwuje obecnie 100 proc. mocy regazyfikacyjnej terminala.

Dostawy LNG do Polski

3 czerwca bieżącego roku na Twitterze spółki Polskie LNG S.A. pojawił się komunikat, w którym czytamy, że do tej pory do kraju trafiło 10 mld m³ gazu. Przywożony był on w wersji skroplonej. W tym stanie skupienia jego objętość wyniosła 17 mln m³, która po regazyfikacji (powrocie do stanu naturalnego) zwiększyła się około 600 razy.

Dane na temat importu LNG w poprzednich latach dostępne są na stronie Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa. Ilość sprowadzanego do Polski LNG w kolejnych latach wynosiła:

  • w 2016 roku (data rozpoczęcia działalności przez Terminal LNG w Świnoujściu) – 0,97 mld m³,
  • w 2017 roku – 1,72 mld m³,
  • w 2018 roku – 2,71 mld m³,
  • w 2019 roku – 3,43 mld m³.

Oznacza to, że od początku 2020 roku do dnia 3 czerwca import LNG wyniósł 1,17 mld m³.

22 maja PGNiG poinformowało o planowanym stopniowym zwiększaniu mocy regazyfikacyjnej portu, tak aby w 2024 roku móc sprowadzać do Polski 8,3 mld m³ gazu. PGNiG rezerwuje obecnie 100 proc. mocy regazyfikacyjnej terminala. Obecna zdolność techniczna terminala to 5 mld m³ na rok.

A zatem wbrew temu, co powiedział Andrzej Duda, polski gazoport nie ma póki co możliwości sprowadzania 23 mld m³ gazu, a przywołane przez prezydenta 8,5 mld m³ to nie ilość tego surowca wwożona do kraju w przeszłości, ale wartość rocznego importu zaplanowana dopiero na 2024 rok. Z tego powodu wypowiedź oceniamy jako fałszywą.

Czym jest gaz LNG?

Sprowadzanie skroplonego gazu ziemnego LNG (ang. Liquid Natural Gas) stanowi jedną z alternatyw dywersyfikacji dostaw tej substancji do Polski. Do zalet tego rozwiązania zalicza się między innymi to, że LNG jest wydajny, ekologiczny, a także tańszy od gazu ziemnego pod względem kosztów transportu i magazynowania. Jego dostarczanie może następować drogą morską, a wśród głównych importerów znajdują się kraje Zatoki Perskiej.

W 2006 roku podjęto decyzję o budowie nad Bałtykiem gazoportu – Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu. Eksploatowany jest on od 2016 roku. Właścicielem terminalu jest spółka Polskie LNG S.A. Terminal jest największym obiektem skroplonego gazu ziemnego w Europie Północnej i Europie Środkowo-Wschodniej. Obecnie realizowany jest Program Rozbudowy Terminalu LNG, który składa się z czterech elementów:

  • zwiększenia mocy regazyfikacji i wysyłki gazu do sieci przesyłowej,
  • zwiększenia zdolności procesowego składowania LNG poprzez budowę trzeciego zbiornika,
  • budowy nowej infrastruktury morskiej, służącej również do załadunku, rozładunku i przeładunku LNG oraz bunkrowania statków,
  • budowy infrastruktury do załadunku LNG do cystern kolejowych oraz kontenerów ISO.

Rozszerzenie funkcjonalności terminala realizowane jest częściowo z funduszy Unii Europejskiej. Polskie LNG w 2019 roku pozyskało na ten cel 461 mln zł ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Całkowita wartość projektu szacowana jest na ponad 1 mld zł.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

POLECANE RAPORTY I ANALIZY

Wpłać, ile możesz

Na naszym portalu nie znajdziesz reklam. Razem tworzymy portal demagog.org.pl

Wspieram

Dowiedz się, jak radzić sobie z dezinformacją w sieci

Poznaj przydatne narzędzia na naszej platformie edukacyjnej

Sprawdź!