Strona główna Wypowiedzi Ryanair czy LOT. Która linia obsłużyła w Polsce więcej pasażerów?

Ryanair czy LOT. Która linia obsłużyła w Polsce więcej pasażerów?

Ryanair czy LOT. Która linia obsłużyła w Polsce więcej pasażerów?

Ryszard Petru

Poseł
Polska 2050 Szymona Hołowni

Dzisiaj głównym operatorem na polskich lotniskach jest Ryanair, a nie LOT.

Gość Radia Zet, 22.04.2024

Prawda

Wypowiedź uznajemy za zgodną z prawdą, gdy:  

  • istnieją dwa wiarygodne i niezależne źródła (lub jedno, jeśli jest jedynym adekwatnym z punktu widzenia kontekstu wypowiedzi) potwierdzające zawartą w wypowiedzi informację, 
  • zawiera najbardziej aktualne dane istniejące w chwili wypowiedzi, 
  •  dane użyte są zgodnie ze swoim pierwotnym kontekstem.

Sprawdź metodologię

Gość Radia Zet, 22.04.2024

Prawda

Wypowiedź uznajemy za zgodną z prawdą, gdy:  

  • istnieją dwa wiarygodne i niezależne źródła (lub jedno, jeśli jest jedynym adekwatnym z punktu widzenia kontekstu wypowiedzi) potwierdzające zawartą w wypowiedzi informację, 
  • zawiera najbardziej aktualne dane istniejące w chwili wypowiedzi, 
  •  dane użyte są zgodnie ze swoim pierwotnym kontekstem.

Sprawdź metodologię

  • W 2023 roku Ryanair obsłużył ponad 15 mln pasażerów w polskich portach lotniczych w ramach regularnych połączeń międzynarodowych, a LOT – ponad 7,2 mln.
  • Urząd Lotnictwa Cywilnego informuje, że w ruchu krajowym w 2023 roku polskie porty lotnicze obsłużyły 3,8 mln pasażerów. Najwięcej podróżnych skorzystało z oferty LOT, a drugiej kolejności z usług Ryanaira.
  • Za to w ruchu czarterowym LOT obsłużył 1 071 015 pasażerów, a Ryanair: 243 601 podróżnych. 
  • Ryanair przewiózł najwięcej pasażerów w ramach ruchu międzynarodowego, z kolei LOT miał więcej pasażerów w ramach ruchu czarterowego i krajowego. Niemniej Ryanair sumarycznie przewiózł więcej pasażerów z polskich lotnisk niż LOT. Dlatego wypowiedź Ryszarda Petru oceniamy jako prawdę.

Poseł Ryszard Petru był gościem programu Bogdana Rymanowskiego w Radiu Zet, podczas którego został zapytany o stosunek do przyszłości Centralnego Portu Komunikacyjnego. „Na tym etapie byłbym zwolennikiem, na razie, rozbudowy zarówno Okęcia, jak i innych lotnisk regionalnych. Z CPK bym poczekał” – powiedział Ryszard Petru.

W jego opinii projekt CPK zakłada, że „mamy przewoźnika, który jest w stanie obsłużyć bardzo dużo lotów”, czego polityk nie jest pewien w kontekście finansowym PLL LOT. Poseł Petru stwierdził, że „dzisiaj głównym operatorem na polskich lotniskach jest Ryanair, a nie LOT”. 

Jakie linie wybierają podróżni na trasach międzynarodowych?

Z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że Ryanair zajmuje pierwsze miejsce, jeżeli chodzi o liczbę pasażerów według przewoźników obsłużonych w polskich portach lotniczych w międzynarodowym ruchu regularnym. W 2023 roku irlandzka firma obsłużyła 15 118 018 pasażerów, co stanowi 36,57 proc. ruchu (w 2022 roku było to 12 759 812 pasażerów). 

Na drugim miejscu znalazł się Wizz Air, który obsłużył 10 516 530 pasażerów, co stanowiło 25,44 proc. ruchu międzynarodowego z polskich lotnisk (w 2022 roku było ich 7 614 657). 

Na trzecim miejscu w tym zestawieniu znajduje się LOT, który w 2023 roku obsłużył 7 277 503 pasażerów, co stanowi 17,61 proc. W 2022 roku było ich 5 814 425. 

Jakie linie wybierają podróżni na trasach krajowych i w ruchu czarterowym?

Urząd Lotnictwa Cywilnego informuje, że w ruchu krajowym w 2023 roku polskie porty lotnicze obsłużyły 3,8 mln pasażerów (wzrost o 18,2 proc. w stosunku do 2022 roku), a najwięcej podróżnych skorzystało z oferty PLL LOT i Ryanair. 

ULC nie podaje w raporcie danych o dokładnej liczbie pasażerów, którzy w ruchu krajowym skorzystali z konkretnych przewoźników. Dlatego zwróciliśmy się do urzędu o przesłanie szczegółowych statystyk.

Już po publikacji tego artykułu otrzymaliśmy informacje z Urządu Lotnictwa Cywilnego, z których wynika, że z usług PLL LOT skorzystało w ruchu krajowym w 2023 roku 3 157 539 pasażerów, a z Ryanair 639 295 podróżnych. „Pasażerowie krajowi odnotowywani są w statystykach ULC dwukrotnie – zarówno w porcie odlotu, jak i przylotu. W liczbach tych nie jest uwzględniany ruch tranzytowy (pasażer nie wychodzi z samolotu na lotnisku)” – informuje Wydział Komunikacji ULC.

Niemniej warto zwrócić uwagę, że ogół pasażerów, którzy w 2023 roku skorzystali z lotów krajowych, jest mniejsza od różnicy między liczbą pasażerów obsłużonych przez Ryanair i LOT na liniach międzynarodowych (różnica wynosi aż 7 840 515 pasażerów).

Za to w ruchu czarterowym LOT obsłużył 1 071 015 pasażerów (15,13 proc. całości). Dla porównania, Ryanair obsłużył 243 601 pasażerów (3,44 proc. rynku). Ta różnica na rzecz LOT nie może zrekompensować straty, jaką polski przewoźnik ma wobec Ryanaira w przypadku podróży międzynarodowych.

Jakich przewoźników wybierali polscy pasażerowie w trzecim kwartale 2023?

Dane ULC, obejmujące trzy pierwsze kwartały 2023, zawierały informacje o pasażerach podróżujących na trasach międzynarodowych i krajowych. 

trzecim kwartale 2023 roku Ryanair obsłużył 4 546 581 pasażerów w polskich portach lotniczych w krajowym i międzynarodowym ruchu regularnym, co dało 34,22 proc. wszystkich podróżujących. Za nim uplasował się Wizz Air: 3 175 752 pasażerów (22,45 proc. ruchu), a trzeci był LOT: 2 996 563 pasażerów (22,55 proc. całego ruchu).

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Pomóż nam sprawdzać, czy politycy mówią prawdę.

Nie moglibyśmy kontrolować polityków, gdyby nie Twoje wsparcie.

Wpłać

Dowiedz się, jak radzić sobie z dezinformacją w sieci

Poznaj przydatne narzędzia na naszej platformie edukacyjnej

Sprawdź!