Sprawdzamy wypowiedzi polityków i osób publicznych pojawiające się w przestrzeni medialnej i internetowej. Wybieramy wypowiedzi istotne dla debaty publicznej, weryfikujemy zawarte w nich informacje i przydzielamy jedną z pięciu kategorii ocen.
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Z jakich środków zostanie sfinansowana budowa Tunelu pod Świną?
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Z jakich środków zostanie sfinansowana budowa Tunelu pod Świną?
Uczciwie też, żeby powiedzieli, że 85 proc. środków na tę inwestycję (tunel do Świnoujścia- przyp. Demagog) pochodzi z Unii Europejskiej, a 15 proc. daje samorząd.
Całkowity koszt budowy Tunelu pod Świną szacuje się na ok. 913 mln zł, z czego 775 mln zł zostanie pokryte ze środków unijnych (ok. 85 proc.), natomiast pozostałą kwotę wyłoży miasto Świnoujście.
Kontekst wypowiedzi
9 marca 2021 roku gościem audycji Polskiego Radia był Tomasz Siemoniak. Jeden z tematów rozmowy dotyczył rozpoczętego ostatnio kolejnego etapu budowy Tunelu pod Świną. Poseł Koalicji Europejskiej zauważył, że środki na inwestycję w 85 proc. pochodzą z funduszy unijnych, a pozostałe 15 proc. zostanie pokryte przez władze lokalne.
Tunel pod Świną
Świnoujście to miasto, które jest położone aż na 44 wyspach. Dwie największe z nich – Uznam i Wolin – są zamieszkane. Obecnie jedynym połączeniem pomiędzy nimi, a także między Uznamu a resztą Polski (poprzez wyspę Wolin) są dwie przeprawy promowe.
Jak możemy przeczytać na stronie poświęconej inwestycji:
„Konieczność korzystania z promów to ogromna niedogodność nie tylko dla mieszkańców, ale i turystów oraz przedsiębiorców działających na świnoujskim rynku. Długie kolejki oczekiwania na przeprawę, zwłaszcza w sezonie letnim, działają odstraszająco i negatywnie wpływają na wizerunek miasta. W przypadku niesprzyjających warunków pogodowych zdarza się, że Świnoujście jest odcięte od reszty kraju, co z kolei zagraża jego bezpieczeństwu. Budowa stałego połączenia – tunelu docelowo rozwiąże te problemy”.
Głównym celem inwestycji jest usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu. Według harmonogramu budowa tunelu zakończy się do września 2022 roku.
Koszty inwestycji
Zgodnie z informacją zamieszczoną na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad inwestorem budowy tunelu jest Miasto Świnoujście, a GDDKiA pełni rolę inwestora zastępczego.
Całkowita wartość projektu to 912,6 mln zł. Zdecydowaną większość, bo aż 85 proc., kosztów budowy tunelu i dróg dojazdowych (ok. 775 mln zł) pokryje unijny Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko. Pozostałe środki zostaną wygospodarowane z budżetu miasta Świnoujście.
Zgodnie z odpowiedzią prezydenta Świnoujścia Janusza Źmurkiewicza na zapytanie radnego Wiesława Górecznego z dnia 3 lutego 2021 roku, środki na budowę tunelu pod Świną zostały zabezpieczone w budżecie oraz w Wieloletniej Prognozie Finansowej.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter