Strona główna Fake News Darmowe próbki kosmetyków Nivea w zamian za wypełnienie ankiety? To próba wyłudzenia danych

Darmowe próbki kosmetyków Nivea w zamian za wypełnienie ankiety? To próba wyłudzenia danych

Na Facebooku opublikowano reklamę zachęcającą do wypełnienia ankiety na temat produktów marki Nivea. W poście przekonywano, że w zamian za odpowiedzi można zdobyć „najlepsze próbki za darmo”. W rzeczywistości podlinkowany formularz nie ma nic wspólnego ze znaną firmą kosmetyczną.

screen fake newsa, który jest opisany w analizie, przedstawia on scam na próbki kremu nivea, w tle zdjęcie kremu nivea

fot. Facebook / Pexels / Modyfikacje: Demagog

Darmowe próbki kosmetyków Nivea w zamian za wypełnienie ankiety? To próba wyłudzenia danych

Na Facebooku opublikowano reklamę zachęcającą do wypełnienia ankiety na temat produktów marki Nivea. W poście przekonywano, że w zamian za odpowiedzi można zdobyć „najlepsze próbki za darmo”. W rzeczywistości podlinkowany formularz nie ma nic wspólnego ze znaną firmą kosmetyczną.

Analiza w pigułce

  • Na Facebooku udostępniono reklamę ankiety dotyczącej kosmetyków firmy Nivea. W opisie czytamy, że w zamian za udzielenie odpowiedzi można zdobyć darmowe próbki produktów.
  • Nivea nie ma nic wspólnego z promowaną ankietą. Dowody na to znajdziemy m.in. w regulaminie promocji, z którego wynika, że organizatorem konkursu jest firma Naturvel PTE. LTD. z siedzibą w Singapurze.
  • Uzupełnienie formularza i przesłanie danych wiąże się z ryzykiem otrzymywania niechcianych przekazów reklamowych oraz połączeń telefonicznych od organizatora i od jego partnerów (pkt. 1).
  • W internecie znajdziemy opinie uczestników konkursu. Wielu z nich przestrzega przed próbą wyłudzenia danych i skarży się na nękanie spamem.

Jak masz na nazwisko? Jaki jest twój adres e-mail? Jaki masz numer telefonu? To pytania, które powtarzają się w internetowych ankietach. Jednak zanim na nie odpowiemy, warto najpierw upewnić się, czy nie mamy do czynienia z internetowym oszustwem, którego celem jest wyłudzenie naszych danych. O oszustach podszywających się pod znane marki pisaliśmy już nieraz. Wielka promocja na grę w sklepie Rebel, deski SUP w okazyjnej cenie w Decathlonie czy meble z Ikei za darmo  to tylko niektóre z przykładów. Czasem oszuści podszywają się pod rozpoznawalne firmy i pod ich szyldem zachęcają do wzięcia udziału w ankiecie. W zamian za udzielenie odpowiedzi obiecują nagrody. Tak było i tym razem.

Screen reklamy z Facebooka. Reklama zawiera link do ankiety.

Źródło: Facebook.com, 13.03.2024

Podlinkowana ankieta nie jest związana z marką Nivea. Na stronie producenta nie ma informacji o darmowych próbkach, które można otrzymać w zamian za wypełnienie formularza i podanie swoich danych. W mediach społecznościowych firmy Nivea również nie znajdziemy żadnych postów kierujących do omawianej ankiety.

Podejrzenia budzi także konto, które udostępniło omawiany post. Profilowi o nazwie Organicorn wystawiono na Facebooku tylko jedną opinię, w dodatku negatywną. Jeden z internautów napisał, że to fałszywa strona, oszustwo. Inny użytkownik potwierdził to w komentarzu.

Co znajdziemy pod reklamowanym linkiem?

Zamieszczony w poście link prowadzi do strony, na której dowiadujemy się, że ankieta powstała w ramach badań marketingowych. „Poświęć dla nas 2 minuty i wypełnij krótką ankietę, która pomoże nam stać się lepszymi” – piszą autorzy. Zapewniają też, że po zakończeniu badania można „wpisać swoje dane kontaktowe i otrzymać cenne nagrody Nivea”.

Po udzieleniu odpowiedzi na kilka pytań o doświadczenia z marką Nivea jesteśmy kierowani do kolejnego formularza. Jak czytamy w komunikacie, wystarczy wpisać swoje dane, takie jak np. imię i nazwisko, adres e-mail czy numer telefonu, a organizatorzy odezwą się, aby przyznać „zasłużoną nagrodę”. Aby przesłać podane wcześniej informacje, konieczne jest wyrażenie zgód marketingowych.

Screen zgód marketingowych

Źródło: ghostarchive.org

Istnieją dwie możliwości: można zaakceptować tylko wybrane zgody lub wszystkie. W przypadku pierwszej opcji pojawia się strona z komunikatem, że na podany wcześniej adres mailowy wysłano link rejestracyjny, który należy otworzyć, aby odebrać nagrodę.

Z kolei zaakceptowanie wszystkich zgód prowadzi do kolejnego formularza z  pytaniami o wiek dzieci, oszczędności czy zarobki. Po udzieleniu wszystkich odpowiedzi pojawia się ten sam komunikat, co w powyższym przypadku – informujący o przesłaniu na maila linku rejestracyjnego.

Nivea nie jest organizatorem loterii

Na dole strony z formularzem  służącym do wpisania danych kontaktowych znajduje się regulamin loterii, który dowodzi, że marka Nivea nie ma nic wspólnego z reklamowaną ankietą i z konkursem. Już w pierwszym akapicie pojawia się informacja, że „niniejsza loteria promocyjna jest zorganizowana i prowadzona przez Naturvel PTE. LTD”. z siedzibą w Singapurze. Jak czytamy w regulaminie: „właściciel marki lub producent przedstawionych produktów nie jest organizatorem ani sponsorem tego konkursu i nie ma żadnych relacji biznesowych z organizatorem” (pkt. 1).

Co dalej z udostępnionymi danymi?

Regulamin określa również sposób wykorzystania wprowadzonych danych. W punkcie pierwszym wskazano, że celem konkursu jest „otrzymywanie przez uczestnika przekazów reklamowych (w postaci e-mail) oraz połączeń telefonicznych od organizatora i partnerów”. W skrócie oznacza to, że osoba, która wpisze w formularzu swoje dane kontaktowe, będzie później otrzymywać niechciane maile i połączenia telefoniczne.

Punkt 10 regulaminu mówi o tym, że zgody można wycofać. Aby to zrobić, należy wysłać e-mail na adres organizatora. Wydaje się, że to proste rozwiązanie. Sprawę komplikuje jednak liczba udzielonych zgód. Wycofanie ich wszystkich może okazać się nie lada wyzwaniem.

Naturvel PTE. LTD. – firma znana ze scamów 

W Internecie znajdziemy opinie osób, które wzięły udział w konkursie organizowanym przez firmę Naturvel PTE. LTD. Większość z nich jest negatywna. Na jednej ze stron czytamy [pisownia oryginalna]: „żadne konkursy, nagrody czy inne bony, talony. »Czyste « wyłudzanie danych”. Firma jest też znana zagranicznym użytkownikom: „oszuści – wyłudzają Twoje dane, oferując nieistniejące bony sklepowe” – pisze internauta z Wielkiej Brytanii.

Przekaż nam 1,5% podatku!

Wesprzyj nas, przekazując 1,5% podatku na kontrolę polityków. Wpisz w PIT: KRS 0000615583

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Od 10 lat prześwietlamy słowa polityków!

Koniec gry w oszusta! Przekaż 1,5% na Demagoga

Wspieram