Czas czytania: około min.

Jarosław Kaczyński nie napisał listu do TVP

29.04.2020 godz. 15:37

Krążąca po sieci grafika przedstawiająca rzekomy list prezesa PiS do zarządu Telewizji Polskiej to fałszywka.

W mediach społecznościowych krążą kopie nieprawdziwego listu, który miał zostać wysłany przez Jarosława Kaczyńskiego do Macieja Łopińskiego, Prezesa Zarządu Telewizji Polskiej S.A. Posty z tą treścią pojawiły się na platformach takich, jak Facebook i Twitter, a także w serwisach Demotywatory, Reddit czy Wykop

W sfabrykowanym liście znajdują się rzekome wskazówki dotyczące prezentowania wiadomości i emisji określonych materiałów w celu podkreślania dokonań Prawa i Sprawiedliwości w czasie kryzysu wywoływanego przez epidemię SARS-CoV-2 i po jego zakończeniu.

 

Co mogło zasugerować, że list jest nieprawdziwy?

Na nieautentyczność listu po krótkiej analizie może wskazywać kilka elementów. Dotyczą one zarówno jego formy, jak i treści. Jakie błędy możemy wyróżnić?

  • Zła krzywizna tekstu względem stopki: ktoś najprawdopodobniej wykorzystał delikatnie przekrzywiony skan oryginalnego pisma wysłanego na papierze firmowym Prawa i Sprawiedliwości, wymazał jego treść i wkleił nowy tekst.
  • Brak punktu trzeciego: najbardziej oczywisty błąd w samej strukturze tekstu.
  • Błędy interpunkcyjne i językowe: brak przecinków, niepoprawne sformułowania („plan jest o krytycznym znaczeniu”, „Obojętności Unii”)
  • Błędy formatowania: analizując tekst, zwrócić możemy uwagę na jego edytorską niechlujność – nagromadzenie podwójnych spacji, brak w polskich znaków diakrytycznych („taką racja”, „zanikac”).

Pamiętajmy również o tym, że najważniejszym „narzędziem” fact-checkera jest krytyczny umysł. Należy z dużą dozą sceptycyzmu podchodzić do niesprawdzonych, anonimowych źródeł rzekomo „insajderskich” treści. Jeśli nie jesteśmy w stanie zweryfikować ich wiarygodności, nie powinniśmy udostępniać dalej.

List to fałszywka

Władze Prawa i Sprawiedliwości zdementowały już informację o wysłaniu przez Jarosława Kaczyńskiego listu do zarządu TVP. Dyrektor Organizacyjny partii Krzysztof Sobolewski w udzielonej nam odpowiedzi zaznaczył, że rzekomy list prezesa PiS jest podrobiony.

Obecnie w stopce papieru firmowego zamieszczany jest inny numer telefonu do biura partii, a sam wzór pisma stosowany przez Jarosława Kaczyńskiego jest odmienny od przedstawionego w fałszywej wiadomości. Na potwierdzenie trzymaliśmy przykład oryginalnego listu prezesa PiS. Zaznaczono, że jest to jedyna forma, którą się on posługuje.

Dementi TVP

Nieprawdziwe informacje zdementowała również Telewizja Polska:

Telewizja Polska oświadcza, że rozpowszechniane w sieci informacje sugerujące wpływ polityków na treść programów informacyjnych są nieprawdziwe. Telewizja Polska analizuje sprawę w celu podjęcia dalszych kroków prawnych.

– podaje spółka w swoim oświadczeniu zamieszczonym w Centrum Informacji.

Pierwsze kopie fałszywego listu wskazują na trolling

Odwrócone wyszukiwanie obrazu przy użyciu wyszukiwarki Google Grafika zwraca wynik z portalu Wykop. Zamieszczona jest tam jedna z najwcześniejszych kopii listu, a z rozmowy użytkowników wynika, że wcześniejsza, oryginalnie zamieszczona grafika została usunięta przez autora posługującego się nickiem Sanctified90, po tym jak inni internauci wykryli trolling – tj. świadome sprowokowane odbiorców przez zamieszczenie fałszywej treści.

➖
Podobał Ci się artykuł? Pomóż nam dzielić się prawdą!

• Wpłać darowiznę TUTAJ i działaj z nami!
• Śmiało rozpowszechniaj artykuł, prześlij go znajomym, nie zapomnij podać źródła z linkiem (www.demagog.org.pl).

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

POMÓŻ NAM DZIAŁAĆ!

Co­dzien­nie spraw­dza­my praw­do­mów­ność po­li­ty­ków. Walczymy z dez­in­for­ma­cją, fake new­sa­mi i ma­ni­pu­la­cją w prze­strze­ni pu­blicz­nej.

Żeby za­cho­wać nie­za­leż­ność, po­trze­bu­je­my Two­jego wsparcia.