Czas czytania: około min.

Nie, Grodzisk Mazowiecki nie kupił maszyny do testów na koronawirusa [AKTUALIZACJA]

31.03.2020 godz. 16:19

Informacja ta została zdementowana przez władze gminy.

[AKTUALIZACJA 7.04] Portal Wieści24 usunął już wprowadzające w błąd informacje zarówno z artykułu na stronie, jak i z posta zamieszczonego na profilu portalu na Facebooku.

Poniżej przedstawiamy pierwotną wersję analizy:

W dobie trwającej infodemii wokół koronawirusa należy skupiać szczególną uwagę na weryfikacji treści, które do nas docierają. Pomimo zaufania do regularnie odwiedzanych przez nas portali powinniśmy każdorazowo sprawdzić wiarygodność publikowanych tam informacji oraz to, w jaki sposób są nam one przekazywane. 

17 marca portal Grodzisk News podał informację dotyczącą zakupu sprzętu do testów na obecność COVID-19 przez miejscowy szpital. Dzień później portal Rynek Zdrowia również opublikował artykuł dotyczący zakupu specyficznego sprzętu przez szpital Jana Pawła II. Z obu publikacji wynika, że sprzęt miał zostać „odebrany” placówce w Grodzisku Mazowieckim już po zakupie.

Na artykuły powołały się dwa serwisy: Bezprawnik (20 marca) oraz Wieści24 (23 marca).

Pierwszy z nich twierdzi, że Grodzisk Mazowiecki zakupił maszynę do testów na COVID-19 z podatków lokalnych na prośbę dyrektora szpitala miejskiego. Po krótkim czasie, jak podają autorzy, maszyna została zarekwirowana przez rząd oraz przekazana do innego ośrodka.

 

https://www.facebook.com/654574061331525/

 

Portal Wieści24 twierdzi natomiast, że sprzęt odebrano mieszkańcom, po tym jak został zakupiony „za ich pieniądze”. Autorzy dodali, że dostępność bezcennych maszyn testowych jest na dramatycznie niskim poziomie oraz że, skoro mieszkańcy zakupili maszynę, powinna ona zostać w tym szpitalu.

 

https://www.facebook.com/wiesci24pl/

 

Materiał portalu Wieści24 został także udostępniony na profilu PiS na Księżyc:

 

https://www.facebook.com/819127048188459/

Czy rząd odebrał Grodziskowi Mazowieckiemu zakupioną przez niego maszynę?

Rzeczywistość jest inna. Dzień po opublikowaniu artykułu na portalu Grodzisk News urząd gminy Grodzisk Mazowiecki zdementował nieprawdziwe informacje. Z oświadczenia dowiadujemy się, że żadne ze środków, o których była mowa w opisanych przez nas artykułach, nie zostały wydane. Gmina przygotowała i zabezpieczyła środki (w wysokości około 140 tysięcy zł), które mogłyby zostać przeznaczone na aparat testowy. Urząd czekał w kolejce i w końcu nie dokonał zakupu, ponieważ aparaty zostały zakupione przez rząd dla bardziej priorytetowych ośrodków – w tym przypadku dla szpitala w województwie kujawsko-pomorskim. 

W związku z pojawiającymi się informacjami, że rząd zarekwirował zakupione przez naszą Gminę specjalistyczne urządzenie do wykonywania testów na koronawirusa wyjaśniamy, że Grodzisk Mazowiecki nie wydał żadnych środków finansowych na ww. aparat. Na prośbę Szpitala Zachodniego nasza Gmina zabezpieczyła w ostatnim czasie ok. 140 tys. zł na ten cel, ale ponieważ dostępność urządzeń jest ograniczona, a zapotrzebowanie ogromne, oczekiwaliśmy w kolejce na możliwość zakupu. Jednak z uwagi na wzrost zakażeń w Polsce rząd podjął decyzję, iż aparat początkowo przeznaczony dla grodziskiego szpitala trafi tam, gdzie w tym momencie jest bardziej potrzebny – do szpitala zakaźnego w województwie kujawsko-pomorskim.

Oficjalne wyjaśnienia ze strony urzędu nie zostały jednak odnotowane przez wspomniane serwisy. Artykuły opublikowane po 18 marca, czyli te z serwisów Bezprawnik i Wieści24, zostały zatem oparte na częściowo zdementowanych już informacjach. 

Swojego tekstu nie zaktualizował również portal Rynek Zdrowia.

O sprawie Grodziska Mazowieckiego pisały też inne serwisy, przykładowo Gazeta Wyborcza Warszawa. W tej publikacji (z 19 marca) uwzględniono jednak, że rząd przejął zamówienie, a nie sam aparat. Jak czytamy, decyzja ta została podjęta zgodnie z marcową specustawą. Na jej mocy urzędnicy mogą zadecydować, gdzie sprzęty o limitowanej dostępności będą umiejscowione (pomimo funkcjonowania ustawy o zamówieniach publicznych). W taki sposób uznano, że sprzęt zarezerwowany przez szpital w Grodzisku Mazowieckim trafi do Grudziądza.

Zaistniałą sytuację 20 marca opisał również portal WPR24. Autorzy artykuły, przedstawiając decyzję rządu, załączyli nawet fragment komunikatu opublikowanego przez gminę. 

Do grona redakcji, które opisały sytuację, dołączyła również Wirtualna Polska. W tytule jej materiału zawarto informację jakoby urzędnicy „zarekwirowali” sprzęt, aby przekazać ją innemu województwu. Artykuł został wydany dzień po komunikacie gminy Grodzisk, więc emocjonalny tytuł sugerujący czytelnikowi, że rząd przejął należący do szpitala sprzęt, ma fałszywy wydźwięk. W samej treści możemy jednak znaleźć opis sytuacji zawierający komentarz dyrektorki szpitala, a także oświadczenie wydane przez gminę. 

➖
Podobał Ci się artykuł? Pomóż nam dzielić się prawdą!

• Wpłać darowiznę i wesprzyj naszą pracę TUTAJ.
• Śmiało rozpowszechniaj artykuł, prześlij go znajomym, nie zapomnij podać źródła (www.demagog.org.pl).

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

POMÓŻ NAM DZIAŁAĆ!

Co­dzien­nie spraw­dza­my praw­do­mów­ność po­li­ty­ków. Walczymy z dez­in­for­ma­cją, fake new­sa­mi i ma­ni­pu­la­cją w prze­strze­ni pu­blicz­nej.

Żeby za­cho­wać nie­za­leż­ność, po­trze­bu­je­my Two­jego wsparcia.