Strona główna Fake News Prezenty od Decathlonu? Internetowi oszuści nie próżnują!

Prezenty od Decathlonu? Internetowi oszuści nie próżnują!

Fot. Facebook.com

Prezenty od Decathlonu? Internetowi oszuści nie próżnują!

Analizowany post jest próbą internetowego oszustwa.

FAKE NEWS W PIGUŁCE

  • Na Facebooku opublikowano post, w którym namawia się do udziału w fałszywej akcji, w ramach której na internautów mają czekać „specjalne torby z prezentami” z okazji 61. urodzin firmy Decathlon.
  • Wiadomość o akcji nie jest prawdziwa, o czym informuje sam Decathlon. Post jest próbą oszustwa.

Darmowe bony do wykorzystania w KauflandzieBiedronce, garnki oraz lodówki (mogą być też wypełnione Coca Colą), a może program generujący czysty zysk, który sam Elon Musk udostępnił specjalnie dla Polaków? Świat rzeczy „za darmo” nie zna granic, jeśli… kłamiesz.

Ostatnio na facebookowym profilu o nazwie Decathlon Fans zamieszczono post, który umożliwia rzekomo zdobycie „specjalnych toreb z prezentami”. W taki sposób rzekomo firma Decathlon ma świętować swoje 61. urodziny. Nieistniejąca nagroda ma czekać na każdego, kto udostępni wpis przed 15 sierpnia.

Zrzut ekranu z posta na Facebooku, w którym ogłoszono rzekomą akcję rozdawania toreb pełnych prezentów przez Decathlon. Wpis zdobył ponad 50 polubień, 160 komentarzy i ponad 270 udostępnień.

Źródło: www.facebook.com

Te same metody, kolejne oszukane osoby

Konto Decathlon Fans podszywa się pod oficjalny fanpage tego sklepu, nie mając z nim nic wspólnego. Fałszywy profil został polubiony przez 513 użytkowników Facebooka, podczas gdy oficjalny fanpage o nazwie Decathlon Polska śledzi ponad 330 tys. internautów. Fałszywe konto o nazwie Decathlon Fans zostało założone w dzień publikacji posta z rzekomą akcją, a wpis zawierający oszustwo jest jedyną aktywnością na tym profilu.

Niedawno mierzyliśmy się w Demagogu z podobną próbą oszustwa przez profil, który również podszywał się pod oficjalne konto sieci sklepów Decathlon. Wówczas w ramach nieistniejącej akcji można było rzekomo otrzymać darmowe rowery. Schemat oszustwa wyglądał identycznie jak w przypadku analizowanego wpisu.

Tak samo jak przy poprzedniej próbie oszustwa, tak i teraz, nie znajdziemy żadnego oficjalnego regulaminu akcji. Z wpisu wynika, że nagrody czekają na każdego, kto udostępni post i odnotuje ten fakt w komentarzu, pisząc „gotowe”. Zakładając, że akcja jest prawdziwa, mamy na to czas do 15 sierpnia, a torby wypełnione prezentami dotrą do każdego, kto weźmie udział „akcji”.

Nic z tych rzeczy! Użytkownicy, którzy uwierzyli w możliwość zdobycia nagrody i udostępnili post, jedynie przyczynili się do promocji oszustwa w internecie. Nie dość, że – poprzez komentarze – wspierają budowanie zasięgów wpisu z rzekomą akcją, to dodatkowo udostępniają go na własnych profilach. Przez takie działanie więcej osób może zostać wprowadzonych w błąd.

Decathlon nie organizuje akcji rozdawania toreb i… nie świętuje 61. urodzin

Na oficjalnych kanałach informacyjnych sieci sklepów Decathlon zarówno na Facebooku, jak i na Instagramie próżno szukać tego typu akcji. Jej organizowanie nie miałoby sensu również z innego powodu. Firma nie może świętować 61. urodzin, bo istnieje na rynku dopiero od 1976 roku, czyli 46 lat, kiedy to powstał pierwszy sklep Decathlon we Francji. W Polsce pierwszy sklep tej sieci został otwarty 21 lat temu na warszawskim Targówku.

Rzekoma akcja promowana w analizowanym poście została ogłoszona w języku polskim i jest skierowana do polskojęzycznych użytkowników Facebooka. Trzeba więc odnotować, że oszuści pomylili się o 40 lat.

Podobnie jak w poprzednim przypadku firma Decathlon nie stoi za postem ogłaszającym nieistniejącą akcję. Anetta Gołda z biura prasowego Decathlon Polska informuje, że wszelkie tego typu wpisy, udostępnione przez konta podszywające się pod oficjalny fanpage Decathlonu, stanowią próbę oszustwa i przestrzega przed staniem się ich ofiarą:

„Marka Decathlon jest bardzo popularna wśród polskich konsumentów, co niestety bywa wykorzystywane przez oszustów. Przestrzegamy przed podawaniem swoich danych.

Pragniemy również podkreślić, że nie akceptujemy stosowania niezgodnych z prawem działań i zachęcamy naszych klientów do zgłaszania fałszywego profilu administratorom Facebooka. Najlepszym sprawdzonym źródłem informacji o naszych działaniach jest strona www.decathlon.pl”.

Anetta Gołda z biura prasowego Decathlon Polska w komentarzu dla Demagoga

Zdjęcia zmieszczone w poście przedstawiają świąteczne paczki i sklep w… Hiszpanii

Nieistniejącą akcję ilustrują zdjęcia toreb wypełnionych zakupami. Nie wiedzieć czemu, wśród nich znalazły się także gwiazdkowe opakowania podobne do tych, w które pakuje się prezenty pod choinkę.

Jedna z fotografii przedstawia wejście do sklepu sieci Decathlon i można ją znaleźć w innych miejscach w sieci. Już samo dokładne przyjrzenie się zdjęciu prowadzi do stwierdzenia, że zostało ono wykonane nie w Polsce, lecz w Hiszpanii – pod nazwą Decathlon widnieje napis o treści ​​Diagonal Mar. Jest to nazwa centrum handlowego mieszczącego się w Barcelonie. Wykorzystując wsteczne wyszukiwanie obrazem, udało nam się ustalić, że zamieszczone w poście zdjęcie posłużyło wcześniej do zilustrowania informacji na temat otwarcia sklepu sieci Decathlon w tymże centrum handlowym.

Inne zdjęcia (1, 2) wcześniej miały obrazować podobne „akcje” prowadzone przez inne konta na Facebooku.

Podsumowanie

Należy pamiętać, by nigdy nie podawać swoich danych osobowych w formularzach, co do których nie mamy pewności, że są bezpieczne. Udostępnienie posta namawiającego do wzięcia udziału w nieistniejącej akcji stanowi przyczynienie się do oszustwa – pomagamy w ten sposób internetowym naciągaczom zareklamować ich wpis.

Informacji na temat prawdziwych konkursów i akcji promocyjnych szukajmy zawsze na oficjalnych kanałach marek – na ich stronach internetowych i fanpage’ach. Każdorazowo warto też zapoznać się z regulaminem akcji.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Pomóż nam sprawdzać, czy politycy mówią prawdę.

Nie moglibyśmy kontrolować polityków, gdyby nie Twoje wsparcie.

Wpłać