Fot. Facebook.com

Czas czytania: około min.

Prezenty od Decathlonu? Internetowi oszuści nie próżnują!

12.08.2022 godz. 9:51

Analizowany post jest próbą internetowego oszustwa.

FAKE NEWS W PIGUŁCE

  • Na Facebooku opublikowano post, w którym namawia się do udziału w fałszywej akcji, w ramach której na internautów mają czekać „specjalne torby z prezentami” z okazji 61. urodzin firmy Decathlon.
  • Wiadomość o akcji nie jest prawdziwa, o czym informuje sam Decathlon. Post jest próbą oszustwa.

Darmowe bony do wykorzystania w KauflandzieBiedronce, garnki oraz lodówki (mogą być też wypełnione Coca Colą), a może program generujący czysty zysk, który sam Elon Musk udostępnił specjalnie dla Polaków? Świat rzeczy „za darmo” nie zna granic, jeśli… kłamiesz.

Ostatnio na facebookowym profilu o nazwie Decathlon Fans zamieszczono post, który umożliwia rzekomo zdobycie „specjalnych toreb z prezentami”. W taki sposób rzekomo firma Decathlon ma świętować swoje 61. urodziny. Nieistniejąca nagroda ma czekać na każdego, kto udostępni wpis przed 15 sierpnia.

Zrzut ekranu z posta na Facebooku, w którym ogłoszono rzekomą akcję rozdawania toreb pełnych prezentów przez Decathlon. Wpis zdobył ponad 50 polubień, 160 komentarzy i ponad 270 udostępnień.

Źródło: www.facebook.com

Te same metody, kolejne oszukane osoby

Konto Decathlon Fans podszywa się pod oficjalny fanpage tego sklepu, nie mając z nim nic wspólnego. Fałszywy profil został polubiony przez 513 użytkowników Facebooka, podczas gdy oficjalny fanpage o nazwie Decathlon Polska śledzi ponad 330 tys. internautów. Fałszywe konto o nazwie Decathlon Fans zostało założone w dzień publikacji posta z rzekomą akcją, a wpis zawierający oszustwo jest jedyną aktywnością na tym profilu.

Niedawno mierzyliśmy się w Demagogu z podobną próbą oszustwa przez profil, który również podszywał się pod oficjalne konto sieci sklepów Decathlon. Wówczas w ramach nieistniejącej akcji można było rzekomo otrzymać darmowe rowery. Schemat oszustwa wyglądał identycznie jak w przypadku analizowanego wpisu.

Tak samo jak przy poprzedniej próbie oszustwa, tak i teraz, nie znajdziemy żadnego oficjalnego regulaminu akcji. Z wpisu wynika, że nagrody czekają na każdego, kto udostępni post i odnotuje ten fakt w komentarzu, pisząc „gotowe”. Zakładając, że akcja jest prawdziwa, mamy na to czas do 15 sierpnia, a torby wypełnione prezentami dotrą do każdego, kto weźmie udział „akcji”.

Nic z tych rzeczy! Użytkownicy, którzy uwierzyli w możliwość zdobycia nagrody i udostępnili post, jedynie przyczynili się do promocji oszustwa w internecie. Nie dość, że – poprzez komentarze – wspierają budowanie zasięgów wpisu z rzekomą akcją, to dodatkowo udostępniają go na własnych profilach. Przez takie działanie więcej osób może zostać wprowadzonych w błąd.

Decathlon nie organizuje akcji rozdawania toreb i… nie świętuje 61. urodzin

Na oficjalnych kanałach informacyjnych sieci sklepów Decathlon zarówno na Facebooku, jak i na Instagramie próżno szukać tego typu akcji. Jej organizowanie nie miałoby sensu również z innego powodu. Firma nie może świętować 61. urodzin, bo istnieje na rynku dopiero od 1976 roku, czyli 46 lat, kiedy to powstał pierwszy sklep Decathlon we Francji. W Polsce pierwszy sklep tej sieci został otwarty 21 lat temu na warszawskim Targówku.

Rzekoma akcja promowana w analizowanym poście została ogłoszona w języku polskim i jest skierowana do polskojęzycznych użytkowników Facebooka. Trzeba więc odnotować, że oszuści pomylili się o 40 lat.

Podobnie jak w poprzednim przypadku firma Decathlon nie stoi za postem ogłaszającym nieistniejącą akcję. Anetta Gołda z biura prasowego Decathlon Polska informuje, że wszelkie tego typu wpisy, udostępnione przez konta podszywające się pod oficjalny fanpage Decathlonu, stanowią próbę oszustwa i przestrzega przed staniem się ich ofiarą:

„Marka Decathlon jest bardzo popularna wśród polskich konsumentów, co niestety bywa wykorzystywane przez oszustów. Przestrzegamy przed podawaniem swoich danych.

Pragniemy również podkreślić, że nie akceptujemy stosowania niezgodnych z prawem działań i zachęcamy naszych klientów do zgłaszania fałszywego profilu administratorom Facebooka. Najlepszym sprawdzonym źródłem informacji o naszych działaniach jest strona www.decathlon.pl”.

Anetta Gołda z biura prasowego Decathlon Polska w komentarzu dla Demagoga

Zdjęcia zmieszczone w poście przedstawiają świąteczne paczki i sklep w… Hiszpanii

Nieistniejącą akcję ilustrują zdjęcia toreb wypełnionych zakupami. Nie wiedzieć czemu, wśród nich znalazły się także gwiazdkowe opakowania podobne do tych, w które pakuje się prezenty pod choinkę.

Jedna z fotografii przedstawia wejście do sklepu sieci Decathlon i można ją znaleźć w innych miejscach w sieci. Już samo dokładne przyjrzenie się zdjęciu prowadzi do stwierdzenia, że zostało ono wykonane nie w Polsce, lecz w Hiszpanii – pod nazwą Decathlon widnieje napis o treści ​​Diagonal Mar. Jest to nazwa centrum handlowego mieszczącego się w Barcelonie. Wykorzystując wsteczne wyszukiwanie obrazem, udało nam się ustalić, że zamieszczone w poście zdjęcie posłużyło wcześniej do zilustrowania informacji na temat otwarcia sklepu sieci Decathlon w tymże centrum handlowym.

Inne zdjęcia (1, 2) wcześniej miały obrazować podobne „akcje” prowadzone przez inne konta na Facebooku.

Podsumowanie

Należy pamiętać, by nigdy nie podawać swoich danych osobowych w formularzach, co do których nie mamy pewności, że są bezpieczne. Udostępnienie posta namawiającego do wzięcia udziału w nieistniejącej akcji stanowi przyczynienie się do oszustwa – pomagamy w ten sposób internetowym naciągaczom zareklamować ich wpis.

Informacji na temat prawdziwych konkursów i akcji promocyjnych szukajmy zawsze na oficjalnych kanałach marek – na ich stronach internetowych i fanpage’ach. Każdorazowo warto też zapoznać się z regulaminem akcji.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Podobał Ci się artykuł? Pomóż nam dzielić się prawdą!

Możesz śmiało rozpowszechniać ten artykuł na swojej stronie internetowej. Pamiętaj o podaniu źródła. Sprawdź jak możesz udostępniać.

Wpłać darowiznę i działaj z nami!

20 zł
Imię*
Nazwisko*
Adres e-mail*
Ulica dom/lokal
Kod pocztowy
Miasto

lub