Strona główna Obietnice wyborcze Rzecznik Praw Mieszkańców

Rzecznik Praw Mieszkańców

Rzecznik Praw Mieszkańców

Aleksandra Kosiorek

Prezydent Gdyni

Urząd miasta od lat nie cieszy się dobrą opinią, mieszkańcy skarżą się na przerost biurokracji, brak indywidualnego podejścia do klienta, przerost biurokracji, opóźnienia w realizacji zadań i nieterminowe udzielanie odpowiedzi. Postulujemy zatem powołanie Rzecznika Praw Mieszkańców, którego zadaniem będzie reprezentowanie interesów i praw mieszkańców wobec urzędu i miejskich jednostek organizacyjnych.

Program dla Gdyni – Gdyński Dialog, 13.02.2024

Działania niepodjęte

Ocena ta przydzielana jest obietnicy, wobec której nie zostały do tej pory podjęte żadne działania zmierzające ku jej urzeczywistnieniu, ale nie przekroczyła ona jeszcze założonego ostatecznego terminu jej realizacji, np. końca kadencji. 

Sprawdź metodologię

Program dla Gdyni – Gdyński Dialog, 13.02.2024

Działania niepodjęte

Ocena ta przydzielana jest obietnicy, wobec której nie zostały do tej pory podjęte żadne działania zmierzające ku jej urzeczywistnieniu, ale nie przekroczyła ona jeszcze założonego ostatecznego terminu jej realizacji, np. końca kadencji. 

Sprawdź metodologię

Reprezentowanie interesów i praw mieszkańców

Aleksandra Kosiorek w programie swojego komitetu wyborczego deklarowała chęć powołania Rzecznika Praw Mieszkańców. Jego zadaniem miałoby być reprezentowanie interesów i praw mieszkańców wobec urzędu i miejskich jednostek organizacyjnych. Rzecznik miałby również mieć kompetencję do prowadzenia czynności wyjaśniających w sprawach przyjęć interesantów oraz skarg i zażaleń w zakresie realizowanych zadań.

Jak argumentowano, nadzór nad przestrzeganiem przepisów prawa przy obsłudze interesantów pozwoliłby na wyeliminowanie nieprawidłowości i zwiększenie satysfakcji mieszkańców z usług świadczonych przez urząd. 

Polacy o jakości pracy urzędników

Jak wynika z badania CBOS z listopada 2024 r. 61 proc. Polacy pozytywnie oceniają działalność urzędników.

88 proc. ankietowanych oceniło, że urzędnicy znali się na swojej pracy, byli kompetentni. 86 proc. badanych twierdziło, że sprawnie załatwili wszelkie formalności.

42 proc. Polaków pytanych ogólnie o zmiany w funkcjonowaniu polskich urzędów stwierdziło, że w ostatnich latach nastąpiła poprawa w tym zakresie. 37 proc. nie zauważyło żadnych zmian w ich pracy, a pogorszenie dostrzegło 14 proc. badanych. Generalnie 60 proc. ogółu respondentów pozytywnie oceniło jakość obsługi w polskich urzędach.

W Chełmie i Zielonej Górze Rzecznik już jest

Pomysł powołania tego typu instytucji nie jest nowy, już ponad dwa lata temu podobne rozwiązanie zostało wprowadzone w Chełmie. Rzecznik Praw Mieszkańców działa również w Zielonej Górze.

Podobnego rodzaju inicjatywy działają też w innych miastach w Polsce. W Łodzi pod nazwą Łódzkiego Centrum Kontaktu z Mieszkańcami. Katowice posiadają Biuro Obsługi mieszkańców, które zapewnia wsparcie w skierowaniu mieszkańców do odpowiednich jednostek Urzędu Miasta.  

W Gdyni trwają analizy

informacji uzyskanych z Urzędu Miejskiego na dzień 02.12 w Gdyni nie został powołany Rzecznik Praw Mieszkańców. Trwają obecnie działania na rzecz reorganizacji struktury urzędu, zaś utworzenie stanowiska Rzecznika jest, jak na razie, przedmiotem wewnętrznych analiz.

W związku z tym oceniamy, że nie zostały podjęte konkretne działania na rzecz realizacji obietnicy.

Wspieraj niezależność!

Wpłać darowiznę i pomóż nam walczyć z dezinformacją, rosyjską propagandą i fake newsami.

KALENDARIUM OBIETNICY

Złożona

19.02.2024 r.

318 dni

Działania niepodjęte

02.01.2025 r.

Minęło 353 dni od złożenia obietnicy

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Masz prawo do prawdy!

Przekaż 1,5% dla Demagoga

Wspieram

Dowiedz się, jak radzić sobie z dezinformacją w sieci

Poznaj przydatne narzędzia na naszej platformie edukacyjnej

Sprawdź!