Obietnice wyborcze
Zakup ponad 200 tramwajów niskopodłogowych
Zakup ponad 200 tramwajów niskopodłogowych
Tramwaje Warszawskie zakupią ponad 200 tramwajów niskopodłogowych.
Rafał Trzaskowski złożył przed wyborami samorządowymi szereg obietnic dotyczących transportu. Celem zmian w komunikacji ma być zapewnienie szybkiego i wygodnego dojazdu do pracy, domu, szkoły, na zakupy czy miejsca odpoczynku. W programie przyszłego prezydenta Warszawy padło stwierdzenie, że przed paraliżem komunikacyjnym stolicę uchronić może tylko sprawny system komunikacji publicznej, z którego warszawiacy będą chcieli korzystać. Kandy- dat postulował też, żeby za pięć lat 65 proc. wszystkich podróży w granicach miasta odbywało się transportem publicznym. Jedną z kluczowych obietnic dotyczących transportu był zakup ponad 200 tramwajów niskopodłogowych.
Zakup tramwajów
Z informacji uzyskanych przez nas od Urzędu m. st. Warszawy wynika, że w latach 2018-2020 sto- lica nie kupiła żadnego tramwaju niskopodłogowego. Obecnie Tramwaje Warszawskie realizują jednak kontrakt na zakup 123 tego typu pojazdów za kwotę 889 392 056,00 zł netto. Dodatkowo przewidziana jest możliwość skorzystania z prawa opcji – zakupu dodatkowo do 90 tramwajów za kwotę do 615 130 335 zł netto. Dostawy 123 tramwajów niskopodłogowych będą realizowane w latach 2021-2023. Do Warszawy trafią trzy rodzaje pojazdów szynowych, o różnej długości, w wersji jednokierunkowej i dwukierunkowej. Będą to najdłuższe tramwaje w stolicy. Ich długość sięgnie 32,5 m, czyli aż 2,5 m więcej, niż mierzyły dotychczas najchętniej używane w Warszawie tramwaje niskopodłogowe. Dzięki temu w każdym tramwaju będzie mogło podróżować nawet 240 osób.
Wagony będą klimatyzowane, wyposażone w monitoring wewnętrzny i zewnętrzny z dostępem on-line oraz w system informacji pasażerskiej. Pojazdy będą przyjazne środowisku – spełnią wysokie wymagania dotyczące emitowanych dźwięków, a oszczędność prądu zapewnią zasobniki energii.
Nowe tramwaje to specjalna konstrukcja dopasowana do warunków panujących w Warszawie, posiadająca całkowicie płaską podłogą i skrętne wózki. W odróżnieniu od obecnie używanych tramwajów, dzięki nowej technologii w nowych wagonach przedni i ostatni wózek będzie miał możliwość skrętu. Pozwoli to ograniczyć zużycie szyn, a także zapewni cichszą jazdę na łukach.
Dzięki nowemu zakupowi warszawiacy będą mogli częściej podróżować niskopodłogowymi wagonami, przyjaznymi dla pasażerów z niepełnosprawnościami oraz opiekunów z dziećmi w wózkach. Według informacji Urzędu Miasta po warszawskich torach jeździ aktualnie prawie 530 tramwajów i składów tramwajowych. 311 wagonów, czyli 59 proc. floty tramwajowej, to wagony niskopod- łogowe. Po zrealizowaniu całości kontraktu na 213 wagonów ok. 80 proc. wszystkich tramwajów w stolicy będzie miało niską podłogę.
Obietnicę zakupu ponad 200 tramwajów niskopodłogowych zaliczamy do kategorii „w trakcie realizacji’’, ponieważ realizowany jest kontrakt na pozyskanie 123 takich tramwajów, a w ramach opcji możliwy jest zakup kolejnych 90, co łącznie daje 213 pojazdów.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter