Strona główna Wypowiedzi Badania oglądalności stacji telewizyjnych w Polsce i na świecie

Badania oglądalności stacji telewizyjnych w Polsce i na świecie

Badania oglądalności stacji telewizyjnych w Polsce i na świecie

Witold Kołodziejski

Prawo i Sprawiedliwość

Spada oglądalność wszystkich dużych stacji telewizyjnych.

Prawda

Wypowiedź uznajemy za zgodną z prawdą, gdy:  

  • istnieją dwa wiarygodne i niezależne źródła (lub jedno, jeśli jest jedynym adekwatnym z punktu widzenia kontekstu wypowiedzi) potwierdzające zawartą w wypowiedzi informację, 
  • zawiera najbardziej aktualne dane istniejące w chwili wypowiedzi, 
  •  dane użyte są zgodnie ze swoim pierwotnym kontekstem.

Sprawdź metodologię

Prawda

Wypowiedź uznajemy za zgodną z prawdą, gdy:  

  • istnieją dwa wiarygodne i niezależne źródła (lub jedno, jeśli jest jedynym adekwatnym z punktu widzenia kontekstu wypowiedzi) potwierdzające zawartą w wypowiedzi informację, 
  • zawiera najbardziej aktualne dane istniejące w chwili wypowiedzi, 
  •  dane użyte są zgodnie ze swoim pierwotnym kontekstem.

Sprawdź metodologię

Opublikowane przez Witrualnemedia.pl najnowsze wyniki oglądalności ogólnopolskich stacji telewizyjnych (okres od 30 kwietnia do 6 maja 2018 r.), wskazują na spadkową dynamikę (w ujęciu tydzień do tygodnia) stacji zaliczanych do “wielkiej czwórki”, tj. TVP1, TVP2, Polsatu oraz TVN-u we wszystkich grupach wiekowych (w kategorii wszystkich widzów – 4+; w grupie wiekowej 16-49, docelowej dla stacji komercyjnych; w grupie wiekowej 16-59). W grupie wszystkich widzów liderem był Polsat, którego udział (w układzie tydzień do tygodnia) zmniejszył się o 0,7 pkt. proc. do 9,74 proc. Kanał TVN, którego udział w grupie wiekowej 4+ w analizowanym tygodniu wyniósł 8,71 proc. (w dół o 0,71 pkt. proc.), zajął drugie miejsce. Udział trzeciego w rankingu kanału – TVP1 – wyniósł 7,64 proc. (spadek względem wcześniejszego tygodnia o 0,94 pkt. proc.) i, według analizy Wirtualnemedia.pl, był najniższym wynikiem tej stacji w historii badania (w grupie wiekowej 4+). Na czwartym miejscu znalazła się TVP2, której oglądalność wśród wszystkich widzów – 7 proc. udziału – spadła o 1,64 pkt. proc. (w porównaniu do poprzedniego tygodnia).

W ujęciu miesięcznym (kwiecień 2018 r.), w grupie wszystkich widzów najpopularniejszym kanałem był Polsat, którego średni dobowy udział względem kwietnia 2017 r. zmniejszył się o 6,27 proc. i wyniósł 10,47 proc. Drugim kanałem w rankingu był TVN, którego udział wyniósł 9,41 proc. (o 9,69 proc. mniej niż w kwietniu 2017 r.). TVP1, której udział wyniósł 8,79 proc. (spadek o 0,23 proc. w porównaniu z kwietniem 2017 r.), zajęła trzecie miejsce. Jedyną stacją telewizyjną z “wielkiej czwórki”, która odnotowała wzrost (o 5,97 proc. w stosunku do kwietnia 2017 r.), była TVP2 – jej średni udział wyniósł 8,34 proc., co przełożyło się na czwarte miejsce tego kanału w zestawieniu.

Analiza danych telemetrycznych Nielsena pubkilowanych przez Wirtualnemedia.pl wskazuje jednak, że stale spada oglądalność kanałów zaliczanych do “wielkiej czwórki”.  Łączny udział czterech największych stacji (Polsatu, TVN-u, TVP1 i TVP2) zmniejszył się:

Dorota Kania w wywiadzie z Witoldem Kołodziejskim powołuje się na treść artykułów opublikowanych na łamach “Gazety Wyborczej”, w których autorzy wskazują na coraz gorsze wyniki oglądalności kanałów TVP oraz dzienników informacyjnych emitowanych przez Telewizję Polską (szczególnie “Wiadomości” i “Teleexpressu”). Opublikowane przez Witrualnemedia.pl najnowsze wyniki oglądalności programów informacyjnych (za kwiecień 2018 r.), potwierdzają tę spadkową dynamikę dwóch przywołanych audycji. Oglądalność „Wiadomości” TVP1 w kwietniu 2018 r. wyniosła 1,88 mln osób – zmalała o 24,77 proc. (618 tys. widzów) w porównaniu do kwietnia 2017 r. Udział “Wiadomości” w rynku wyniósł 14,73 proc. – rok wcześniej było to 17,81 proc. Z kolei “Teleexpress” odnotował największy spadek widowni w przywołanym zestawieniu. Oglądalność tego programu na antenie TVP1 w kwietniu 2018 r. wyniosła 1,63 mln widzów- zmalała o 33,90 proc. (837 tys. widzów) w porównaniu do kwietnia 2017 r. Udział “Teleexpressu” w rynku zmalał z 25,15 proc. do 19,75 proc. Warto jednak zaznaczyć, że od 24.08.2017 r. TVP emituje swoje główne programy informacyjne (tj. „Wiadomości”, „Panoramę” i „Teleexpress”) również na antenie TVP Info. Wobec tego, “Wiadomości” łącznie na dwóch antenach w kwietniu 2018 r. zgromadziły 2,26 mln widzów i osiągnęły 17,80 proc. udziału) – było to jednak i tak o 9,19 proc. mniej niż „Wiadomości” gromadziły rok wcześniej tylko na jednej, głównej antenie. Łączna widownia “Teleexpressu” w kwietniu 2018 r. wyniosła 2,05 mln widzów – jest to wynik o 17,09 proc. niższy niż rok temu, kiedy „Teleexpress” emitowany był tylko na antenie TVP1. Przywołane dane Nielsena wskazują jednak, że w analizowanym okresie wszystkie dzienniki emitowane na głównych antenach (TVP1, TVP2, Polsat, TVN) zanotowały spadki oglądalności – tendencję wzrostową (o 3,94 proc. widzów) odnotowała jedynie “Panorama”, której równoległa emisja na antenie TVP2 i TVP Info przyczyniła się do zwiększenia się liczby widzów (w porównaniu z kwietniem 2017 r., kiedy emitowana była tylko przez TVP2).

 

 

Share The Facts
Witold Kołodziejski
Przewodniczący KRRiT

 

Spada oglądalność wszystkich dużych stacji telewizyjnych.

 

 

 

Link oEmbed


*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Wpłać, ile możesz

Na naszym portalu nie znajdziesz reklam. Razem tworzymy portal demagog.org.pl

Wspieram

Dowiedz się, jak radzić sobie z dezinformacją w sieci

Poznaj przydatne narzędzia na naszej platformie edukacyjnej

Sprawdź!