Sprawdzamy wypowiedzi polityków i osób publicznych pojawiające się w przestrzeni medialnej i internetowej. Wybieramy wypowiedzi istotne dla debaty publicznej, weryfikujemy zawarte w nich informacje i przydzielamy jedną z pięciu kategorii ocen.
Czy Lublin wydał 300 mln zł na nowy dworzec?
Czy Lublin wydał 300 mln zł na nowy dworzec?
Duża budowla [nowy Dworzec Metropolitalny w Lublinie – przyp. Demagog], ale taka, wokół której nie ma ruchu, skąd nie chcą odjeżdżać autobusy, gdzie nie ma ludzi. Można dyskutować, czy miasto, które jest zadłużone na prawie 2,5 mld zł, powinno wydawać 300 mln na budowę nowoczesnego dworca, z którego niewielu korzysta.
- Miasto Lublin na koniec 2023 roku był zadłużony na kwotę 2,1 mld zł.
- Koszt budowy Dworca Metropolitalnego w Lublinie wyniósł 340 mln zł. Z tej kwoty 197 mln zł pokryto ze środków unijnych. Miasto wydało więc 143 mln zł.
- Według stanu na 24 marca, z nowego dworca odjeżdżało już kilkanaście linii zamiejskich. Proces przenoszenia linii ze starego dworca na nowy wciąż trwa.
- Autor wypowiedzi zawyżył zadłużenie Lublina i koszt budowy dworca oraz pominął fakt, że z dworca autobusy już odjeżdżają, a proces przenoszenia linii trwa. Dlatego tę wypowiedź uznajemy za fałsz.
Analiza powstała w ramach Weryfikatonu – maratonu sprawdzania informacji przed wyborami samorządowymi. Więcej sprawdzonych analiz znajdziesz na podstronie samorząd.
Ryszard Zajączkowski – kim jest kandydat na prezydenta Lublina?
W tegorocznych wyborach samorządowych jednym z kandydatów na prezydenta Lublina jest Ryszard Zajączkowski, profesor w Katedrze Historii Filozofii w Polsce w Instytucie Filozofii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Przynajmniej od 2023 roku Zajączkowski, poza pracą akademicką, angażuje się w działalność polityczną, m.in. kandydował do Sejmu z listy Konfederacji (bez sukcesu). W ciągu ostatniego roku wywoływał kontrowersje wypowiedziami o charakterze antysemickim i prorosyjskim oraz negował pandemię COVID-19. Obecnie nie należy do żadnej partii.
Kandydat komentuje inwestycję Lublina
15 marca 2024 roku Ryszard Zajączkowski, w kontekście swojego udziału w wyborach na urząd prezydenta Lublina, udzielił wywiadu na youtubowym kanale Chrobry Szlak. Kanał ten powiązany jest z miesięcznikiem i portalem o takiej samej nazwie. Redaktor prowadzący wywiad z Zajączkowskim był uczestnikiem konferencji zorganizowanej przez środowiska prorosyjskie.
Naszą uwagę przykuła jedna z wypowiedzi Zajączkowskiego, w której odniósł się do tego, że włodarze miasta wydali zbyt dużą kwotę na budowę jednej z kluczowych inwestycji obecnej kadencji – Dworzec Lublin. Nie mniej dyskusyjne było stwierdzenie, że z tego dworca korzysta niewiele osób.
Między prawdą a matematyką lubelskiego budżetu
Weryfikację danych z cytatu zaczęliśmy od sprawdzenia prognozy finansowej Lublina, dostępnej na stronie Biuletynu Informacji Publicznej miasta Lublin. Według przedstawionych danych, na koniec 2023 roku faktyczna kwota długu Lublina wynosiła 2 122 300 803,91 zł. Autor wypowiedzi użył więc nieprecyzyjnych danych.
Następnie na Mapie Dotacji EU sprawdziliśmy, czy budowa Dworca Lublin była dofinansowana ze środków unijnych. Według źródła na budowę tej inwestycji miasto Lublin pozyskało 196 876 834,68 zł z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Przy kwocie całkowitej projektu: 339 755 633,40 zł, faktyczny koszt, jaki poniosło miasto Lublin, to 142 878 798,72 zł.
Przeprowadzka? Nie znienacka
W dalszej części wypowiedzi Ryszard Zajączkowski formułuje stwierdzenie, że jest to dworzec, wokół którego „nie ma ruchu, skąd nie chcą odjeżdżać autobusy”. Wypowiedź pochodzi z 16 marca 2024 roku, a sam dworzec został oddany do użytku 12 stycznia 2024 roku.
Miasto Lublin informuje, że trwa proces przenoszenia przewoźników korzystających z infrastruktury „starego” dworca i że z przyczyn logistycznych nie było możliwe przeniesienie wszystkich od razu zaraz po otwarciu „nowego”.
Po analizie rozkładów jazdy przewozów zamiejskich, dostępnych w internecie, ustaliliśmy, że z nowego dworca odjeżdżają autobusy już kilkunastu linii. Zatem jest kwestią czasu i logistyki, gdy stara infrastruktura zostanie wyłączona z użytkowania i ruch pasażerski w całości zostanie przekierowany na nowy Dworzec Lublin.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter