Czas czytania: około min.

Ile dróg było w Polsce pod koniec 2015 roku, a ile pod koniec 2019?

21.02.2020 godz. 19:14

Wypowiedź

Prawda

Uzasadnienie

Jak wskazują dane Najwyższej Izby Kontroli (NIK), w 2015 roku łączna długość sieci dróg ekspresowych i autostrad, czyli dróg szybkiego ruchu, wynosiła 3.041 km. W 2019 roku liczba ta wzrosła do 4121,3 km, co potwierdza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Oznacza to, że długość dróg w przedziale czasowym 2015-2019 zwiększyła się o około 1100 km. W latach 2007-2015 wybudowano ponadto łącznie 2118,4 autostrad i dróg ekspresowych. Wszystkie liczby przywołane przez Kazimierza Smolińskiego są zatem prawdziwe.

Stan dróg w 2015 roku

Informacje na temat długości dróg w Polsce w 2015 roku odnajdujemy w raporcie NIK zatytułowanym Realizacja Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. W publikacji na stronie 41. czytamy, że według stanu na dzień 31 lipca 2015 roku łączna długość sieci dróg szybkiego ruchu wynosiła 3.041 km, w tym:

  • 1.553,2 km stanowiły autostrady oraz
  • 1 487,8 km stanowiły drogi ekspresowe.

Ponadto w realizacji było 81,7 km autostrad oraz 510,6 km dróg ekspresowych.

Na stronie internetowej NIK można również przeczytać, że w ramach samego tylko Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 oddano do ruchu (do 31 sierpnia 2015 roku) łącznie 1826,6 km dróg krajowych, w tym:

  • 706,7 km autostrad,
  • 835,1 km dróg ekspresowych oraz 
  • 284,8 km obwodnic i przebudów lub wzmocnień dróg.

W 2007 roku natomiast w Polsce do użytku oddanych było:

  • 674,2 km autostrad oraz
  • 248,4 km dróg ekspresowych.

Oznacza to, że między 2007 a 2015 rokiem, czyli przez osiem lat rządów Platformy Obywatelskiej, przybyło dokładnie 2118,4 km dróg szybkiego ruchu. O takiej liczbie w swojej wypowiedzi mówi Kazimierz Smoliński.

Stan dróg w 2019 roku

Aktualnych danych odnośnie długości dróg szybkiego ruchu dostarcza GDDKiA, a także Ministerstwo Infrastruktury. Obecnie w Polsce łączna długość dróg szybkiego ruchu wynosi 4121,3 km, w tym:

  • 1696,2 km autostrad oraz
  • 2425,1 km dróg ekspresowych.

Oznacza to, że w ciągu czterech lat (od 2015 do 2019 roku) wybudowano 1080,3 km dróg szybkiego ruchu. Zatem zaokrąglenie liczby kilometrów przez Kazimierza Smolińskiego do 1100 jest w tym miejscu uzasadnione.

Zauważyć należy, że w kontekście stanu dróg w 2019 roku w wypowiedzi posła pada liczba 4146 km. Oznacza to, że Kazimierz Smoliński zawyżył faktyczny stan o nieco ponad 20 km. Pomyłka ta jednak nie wpływa w istotny sposób na powyższe wyliczenia.

Obecne inwestycje realizowane są w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Szacowany poziom przepływów finansowych na jego realizację, w ramach Krajowego Funduszu Drogowego, określono na poziomie około 107 mld zł.

Rodzaje dróg w Polsce

Choć wszystkie dane przywołane przez posła są poprawne, warto zwrócić uwagę na inny element, który w jego wypowiedzi jest mylący. Polityk używa stwierdzenia „autostrady, drogi szybkiego ruchu i drogi krajowe”, tak jakby były to równoważne kategorie większego zbioru. W rzeczywistości, jak rozróżnia Ministerstwo Infrastruktury, drogi w Polsce dzielą się na drogi publiczne i drogi wewnętrzne. Wśród pierwszej kategorii wymieniamy:

  • drogi gminne,
  • drogi powiatowe,
  • drogi wojewódzkie oraz
  • drogi krajowe.

Te ostatnie jako jedyne zarządzane są przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad (pozostałe -przez szczebel samorządowy, tj. odpowiednio przez rady gminy, rady powiatu i sejmiki województw). Drogi krajowe dzielą się na: autostrady (symbol A), drogi ekspresowe (S) i drogi główne ruchu przyspieszonego (GP).

Natomiast „drogi szybkiego ruchu” to po prostu zbiorcze określenie na autostrady i drogi ekspresowe.

Szczegółowe rozróżnienia co do rodzajów dróg w Polsce znajdują się w ustawie z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych.

Podsumowując, liczby przywołane przez Kazimierza Smolińskiego znajdują swoje potwierdzenie w rzeczywistości. Poseł trafnie porównuje stan dróg szybkiego ruchu w roku 2015 i 2019, zarówno jeśli chodzi o ich długość, jak i liczbę kilometrów oddanych do użytkowania za kadencji poszczególnych rządów. Dlatego wypowiedź posła uznajemy za prawdziwą.

 

➖
Podobał Ci się artykuł? Pomóż nam dzielić się prawdą!

• Wpłać darowiznę TUTAJ i działaj z nami!
• Śmiało rozpowszechniaj artykuł, prześlij go znajomym, nie zapomnij podać źródła z linkiem (www.demagog.org.pl).

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

POMÓŻ NAM DZIAŁAĆ!

Co­dzien­nie spraw­dza­my praw­do­mów­ność po­li­ty­ków. Walczymy z dez­in­for­ma­cją, fake new­sa­mi i ma­ni­pu­la­cją w prze­strze­ni pu­blicz­nej.

Żeby za­cho­wać nie­za­leż­ność, po­trze­bu­je­my Two­jego wsparcia.