Sprawdzamy wypowiedzi polityków i osób publicznych pojawiające się w przestrzeni medialnej i internetowej. Wybieramy wypowiedzi istotne dla debaty publicznej, weryfikujemy zawarte w nich informacje i przydzielamy jedną z pięciu kategorii ocen.
Niemcy wybudują CPK? Po sieci niesie się mylący przekaz
Niemcy wybudują CPK? Po sieci niesie się mylący przekaz
CPK jednak powstanie! I to do 2030 roku. Niestety we Frankfurcie, gdzie Lufthansa właśnie ogłosiła budowę największego i najnowocześniejszego w Europie lotniczego port przeładunkowego. U nas jak zwykle się nie da. Wyjaśniło się, dlaczego Tusk opóźnia CPK jak może.
- Jak podaje Lufthansa, centrum cargo na lotnisku we Frankfurcie funkcjonuje od 1982 roku. Według danych portalu Statista w 2023 roku Frankfurt był największym portem przeładunkowym w Europie – obsłużył 1,82 mln ton ładunków.
- 6 września niemiecka firma poinformowała o zainwestowaniu w modernizację i rozbudowę centrum. Prace modernizacyjne ruszyły w sierpniu 2023 roku, gdy u władzy był rząd PiS.
- Inwestycja w centrum transportowe we Frankfurcie ma kosztować 600 mln euro i ma się zakończyć do 2030 roku. Dla porównania: koszt budowy lotniska w Baranowie jest 16-krotnie większy i wynosi 42,7 mld zł (9,8 mld euro).
- Modernizacja centrum cargo we Frankfurcie ma polegać m.in. na odnowieniu urządzeń do przeładunku, technologii magazynowania i przenoszenia, technologii budowlanych, budynków administracyjnych oraz systemów informatycznych. Dodatkowo na terenie centrum powstaną nowe obiekty, np. 40-metrowy magazyn wysokiego składowania.
Lufthansa wybuduje niemieckie CPK?
„Niemcy właśnie ogłosili, że do 2030 r., wybudują we Frankfurcie największy i najnowocześniejszy w Europie lotniczy port przeładunkowy. Lufthansa Cargo zainwestuje w niemieckie CPK co najmniej 600 mln €” – poinformował 7 września w serwisie X portal NowyŚwiat24.
‼️Niemcy właśnie ogłosili, że do 2030 r., wybudują we Frankfurcie największy i najnowocześniejszy w Europie lotniczy port przeładunkowy. Lufthansa Cargo zainwestuje w niemieckie CPK co najmniej 600 mln €. Całkowita powierzchnia to 330 tys. m2, czyli 46 stadionów piłkarskich. 1/4 pic.twitter.com/eikSw7SrOQ
— NowyŚwiat24 (@NowySwiat24) September 7, 2024
Wpis szybko zyskał na popularności – zgromadził 2 mln wyświetleń. Do jego rozgłosu przyczynili się politycy opozycji (Konfederacji i Prawa i Sprawiedliwości), którzy przy okazji otwarcie zaczęli krytykować Donalda Tuska.
Fałszywe informacje o inwestycji w Niemczech w serwisie X i na TikToku
„Tusk uwalając budowę CPK w Polsce spłaca dług swoim niemieckim zwierzchnikom” – napisał Mariusz Błaszczak z PIS, który odniósł się do informacji podanej przez NowyŚwiat24. W podobnym tonie na TikToku wypowiedział się Daniel Obajtek, który zarzucił Tuskowi, że ten dba o interes niemieckiej gospodarki.
Z kolei zdaniem Sławomira Mentzena poznaliśmy odpowiedź, dlaczego Donald Tusk miał opóźniać budowę CPK w Polsce. Poseł Konfederacji zasugerował, że obecny rząd zwlekał z projektem CPK, aby własne lotnisko mogły u siebie wybudować Niemcy, i to zanim jest planowane oddanie lotniska w Baranowie.
Na wpis Mentzena powołał się jeden z użytkowników TikToka. W filmie powtórzono informacje, jakoby Niemcy do 2030 roku miały wybudować największy port przeładunkowy na wzór CPK. Podobnych nagrań na TikToku jest więcej (1, 2), a jedno z nich zdobyło blisko 250 tys. wyświetleń.
Rozbudowa, a nie budowa lotniska
Sęk w tym, że niemiecka Lufthansa nie zapowiedziała budowy nowego lotniska, a modernizację i rozbudowę już istniejącego portu. Uwagę na to zwrócili eksperci z portalu Rynek Lotniczy.
„Niemcy nie będą budować nowego lotniska we Frankfurcie, które byłoby niemieckim odpowiednikiem polskiego „CPK”. Do 2030 roku Lufthansa chce, aby zmodernizowana i rozbudowana została istniejąca infrastruktura, co ma pozwolić na swobodną obsługę rosnącego segmentu”.
Modernizacja ruszyła jeszcze w 2023 roku
Jak podaje Lufthansa, centrum towarowe na lotnisku we Frankfurcie funkcjonuje od 1982 roku. Niemiecka firma poinformowała we wrześniu br. o inwestycji dotyczącej modernizacji portu lotniczego w perspektywie do 2030 roku. Prace modernizacyjne ruszyły wcześniej, bo już w sierpniu 2023 roku.
Pomysł rozbudowy centrum towarowego nie jest nowy. W 2012 roku Lufthansa zadecydowała o zbudowaniu nowego centrum logistycznego na miejscu już istniejących 30-letnich obiektów. Inwestycja miała zostać ukończona do 2018 roku.
Czego dotyczy modernizacja?
Inwestycja zakłada stopniowe odnowienie obiektów przeładunkowych, technologii magazynowania i przenoszenia, technologii budowlanych, budynków administracyjnych i systemów informatycznych. Lufthansa ma zamiar modernizować i stawiać nowe budynki na terenie 55 tys. m2.
Jeszcze w sierpniu 2023 rozpoczęto konstrukcję 40-metrowego magazynu wysokiego składowania oraz zautomatyzowanego systemu transportowego. Jego budowa ma się skończyć w 2027 roku.
Frankfurt chce utrzymać pozycję numer 1
Modernizacja centrum ma sprawić, że Frankfurt nadal będzie liderem pod względem przeładunku towarów w Europie. Według danych portalu Statista, w roku 2023 lotnisko we Frankfurcie obsłużyło 1,82 mln t ładunków i wyprzedziło tym samym nieznacznie paryskie lotnisko Charlesa de Gaulle (1,81 mln t). Samo lotnisko we Frankfurcie obsłużyło większy przeładunek niż wszystkie lotniska w Polsce (197 tys. t).
Lotnisko we Frankfurcie nie jest jedynym, którego rozbudowę zapowiedziano w ostatnim czasie. W lutym 2024 roku dalsze inwestycje zapowiedział trzeci co do wielkości port lotniczy cargo w Europie zlokalizowany w Stambule. W wyniku współpracy z Trendyol oraz FedEx Express, które zainwestowały 62 mln euro, tureckie lotnisko zwiększy przestrzeń magazynowanych towarów.
Frankfurt ma już „swoje CPK”. Rozbudowuje je od 2015 roku
Równolegle z inwestycją w transport towarowy Frankfurt modernizuje transport osobowy. Rozmowy w sprawie rozbudowy lotniska rozpoczęły się na początku XX wieku i trwały blisko 15 lat. W 2014 roku zostało wydane pozwolenie na budowę nowego terminala, który ma zapewnić przepustowość dla 25 mln pasażerów, co zwiększy całkowitą przepustowość lotniska do 90 mln osób.
Poza halą pasażerską terminal 3 ma składać się z trzech pirsów (przedłużeń hali głównej wychodzących na lotnisko) i 24 bramek. Prace budowlane ruszyły w listopadzie 2015 roku. Początkowo zakładano, że inwestycja zostanie zakończona do 2022 roku, a następnie – do 2023 roku. W 2020 roku, w czasie pandemii COVID-19, poinformowano, że planowana data oddania inwestycji to lato 2025. Obecnie według najnowszych informacji otwarcie planuje się na rok 2026.
Przysłowiowa pierwsza łopata została wbita we Frankfurcie, zanim w Polsce w 2017 roku przyjęto uchwałę w sprawie utworzenia Centralnego Portu Komunikacyjnego.
CPK jest większą inwestycją
Modernizacja centrum transportowego we Frankfurcie ma kosztować 600 mln euro. Kwota ta jest wyraźnie mniejsza od nakładów planowanych na budowę lotniska w Baranowie w ramach CPK.
Według najnowszej zapowiedzi koszt budowy portu lotniczego w Baranowie ma wynieść 42,7 mld zł, czyli 9,8 mld euro. To 16-krotnie razy więcej, niż przewiduje projekt Lufthansy. Wbrew temu również, co twierdzą politycy opozycji, Lufthansa zapowiedziała rozbudowę centrum jeszcze w 2023 roku, gdy u władzy był rząd PiS.
Co dalej z CPK?
Projekt CPK nie został porzucony. Zmieniła się jednak planowana data otwarcia lotniska. Obecnie według zapowiedzi budowa portu lotniczego powinna zakończyć się w 2031 roku.
Rok później ma nastąpić otwarcie portu lotniczego z przepustowością 34 mln pasażerów. Biorąc pod uwagę komponent cargo, lotnisko ma obsługiwać 1 mln t towarów rocznie.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter