Strona główna Wypowiedzi Niemcy wybudują CPK? Po sieci niesie się mylący przekaz

Niemcy wybudują CPK? Po sieci niesie się mylący przekaz

Niemcy wybudują CPK? Po sieci niesie się mylący przekaz

Sławomir Mentzen

Poseł
Nowa Nadzieja

CPK jednak powstanie! I to do 2030 roku. Niestety we Frankfurcie, gdzie Lufthansa właśnie ogłosiła budowę największego i najnowocześniejszego w Europie lotniczego port przeładunkowego. U nas jak zwykle się nie da. Wyjaśniło się, dlaczego Tusk opóźnia CPK jak może.

X, 07.09.2024

Fałsz

Wypowiedź uznajemy za fałsz, gdy:  

  • nie jest zgodna z żadną dostępną publicznie informacją opartą na reprezentatywnym i wiarygodnym źródle,  
  • jej autor przedstawia nieaktualne informacje, którym przeczą nowsze dane, zawiera szczątkowo poprawne dane, ale pomija kluczowe informacje i tym samym fałszywie oddaje stan faktyczny.  

Sprawdź metodologię

X, 07.09.2024

Fałsz

Wypowiedź uznajemy za fałsz, gdy:  

  • nie jest zgodna z żadną dostępną publicznie informacją opartą na reprezentatywnym i wiarygodnym źródle,  
  • jej autor przedstawia nieaktualne informacje, którym przeczą nowsze dane, zawiera szczątkowo poprawne dane, ale pomija kluczowe informacje i tym samym fałszywie oddaje stan faktyczny.  

Sprawdź metodologię

  • Jak podaje Lufthansa, centrum cargo na lotnisku we Frankfurcie funkcjonuje od 1982 roku. Według danych portalu Statista w 2023 roku Frankfurt był największym portem przeładunkowym w Europie – obsłużył 1,82 mln ton ładunków.
  • 6 września niemiecka firma poinformowała o zainwestowaniu w modernizację i rozbudowę centrum. Prace modernizacyjne ruszyły w sierpniu 2023 roku, gdy u władzy był rząd PiS.
  • Inwestycja w centrum transportowe we Frankfurcie ma kosztować 600 mln euro i ma się zakończyć do 2030 roku. Dla porównania: koszt budowy lotniska w Baranowie jest 16-krotnie większy i wynosi 42,7 mld zł (9,8 mld euro).
  • Modernizacja centrum cargo we Frankfurcie ma polegać m.in. na odnowieniu urządzeń do przeładunku, technologii magazynowania i przenoszenia, technologii budowlanych, budynków administracyjnych oraz systemów informatycznych. Dodatkowo na terenie centrum powstaną nowe obiekty, np. 40-metrowy magazyn wysokiego składowania.

Lufthansa wybuduje niemieckie CPK?

„Niemcy właśnie ogłosili, że do 2030 r., wybudują we Frankfurcie największy i najnowocześniejszy w Europie lotniczy port przeładunkowy. Lufthansa Cargo zainwestuje w niemieckie CPK co najmniej 600 mln €” – poinformował 7 września w serwisie X portal NowyŚwiat24.

Wpis szybko zyskał na popularności – zgromadził 2 mln wyświetleń. Do jego rozgłosu przyczynili się politycy opozycji (Konfederacji i Prawa i Sprawiedliwości), którzy przy okazji otwarcie zaczęli krytykować Donalda Tuska.

Fałszywe informacje o inwestycji w Niemczech w serwisie X i na TikToku

„Tusk uwalając budowę CPK w Polsce spłaca dług swoim niemieckim zwierzchnikom” – napisał Mariusz Błaszczak z PIS, który odniósł się do informacji podanej przez NowyŚwiat24. W podobnym tonie na TikToku wypowiedział się Daniel Obajtek, który zarzucił Tuskowi, że ten dba o interes niemieckiej gospodarki.

Z kolei zdaniem Sławomira Mentzena poznaliśmy odpowiedź, dlaczego Donald Tusk miał opóźniać budowę CPK w Polsce. Poseł Konfederacji zasugerował, że obecny rząd zwlekał z projektem CPK, aby własne lotnisko mogły u siebie wybudować Niemcy, i to zanim jest planowane oddanie lotniska w Baranowie.

Na wpis Mentzena powołał się jeden z użytkowników TikToka. W filmie powtórzono informacje, jakoby Niemcy do 2030 roku miały wybudować największy port przeładunkowy na wzór CPK. Podobnych nagrań na TikToku jest więcej (1, 2), a jedno z nich zdobyło blisko 250 tys. wyświetleń.

Rozbudowa, a nie budowa lotniska

Sęk w tym, że niemiecka Lufthansa nie zapowiedziała budowy nowego lotniska, a modernizację i rozbudowę już istniejącego portu. Uwagę na to zwrócili eksperci z portalu Rynek Lotniczy.

„Niemcy nie będą budować nowego lotniska we Frankfurcie, które byłoby niemieckim odpowiednikiem polskiego „CPK”. Do 2030 roku Lufthansa chce, aby zmodernizowana i rozbudowana została istniejąca infrastruktura, co ma pozwolić na swobodną obsługę rosnącego segmentu”.

Modernizacja ruszyła jeszcze w 2023 roku

Jak podaje Lufthansa, centrum towarowe na lotnisku we Frankfurcie funkcjonuje od 1982 roku. Niemiecka firma poinformowała we wrześniu br. o inwestycji dotyczącej modernizacji  portu lotniczego w perspektywie do 2030 roku. Prace modernizacyjne ruszyły wcześniej, bo już w sierpniu 2023 roku

Pomysł rozbudowy centrum towarowego nie jest nowy. W 2012 roku Lufthansa zadecydowała o zbudowaniu nowego centrum logistycznego na miejscu już istniejących 30-letnich obiektów. Inwestycja miała zostać ukończona do 2018 roku.

Czego dotyczy modernizacja?

Inwestycja zakłada stopniowe odnowienie obiektów przeładunkowych, technologii magazynowania i przenoszenia, technologii budowlanych, budynków administracyjnych i systemów informatycznych. Lufthansa ma zamiar modernizować i stawiać nowe budynki na terenie 55 tys. m2.

Jeszcze w sierpniu 2023 rozpoczęto konstrukcję 40-metrowego magazynu wysokiego składowania oraz zautomatyzowanego systemu transportowego. Jego budowa ma się skończyć w 2027 roku.

Frankfurt chce utrzymać pozycję numer 1

Modernizacja centrum ma sprawić, że Frankfurt nadal będzie liderem pod względem przeładunku towarów w Europie. Według danych portalu Statista, w roku 2023 lotnisko we Frankfurcie obsłużyło 1,82 mln t ładunków i wyprzedziło tym samym nieznacznie paryskie lotnisko Charlesa de Gaulle (1,81 mln t). Samo lotnisko we Frankfurcie obsłużyło większy przeładunek niż wszystkie lotniska w Polsce (197 tys. t).

Lotnisko we Frankfurcie nie jest jedynym, którego rozbudowę zapowiedziano w ostatnim czasie. W lutym 2024 roku dalsze inwestycje zapowiedział trzeci co do wielkości port lotniczy cargo w Europie zlokalizowany w Stambule. W wyniku współpracy z Trendyol oraz FedEx Express, które zainwestowały 62 mln euro, tureckie lotnisko zwiększy przestrzeń magazynowanych towarów.

Frankfurt ma już „swoje CPK”. Rozbudowuje je od 2015 roku

Równolegle z inwestycją w transport towarowy Frankfurt modernizuje transport osobowy. Rozmowy w sprawie rozbudowy lotniska rozpoczęły się na początku XX wieku i trwały blisko 15 lat. W 2014 roku zostało wydane pozwolenie na budowę nowego terminala, który ma zapewnić przepustowość dla 25 mln pasażerów, co zwiększy całkowitą przepustowość lotniska do 90 mln osób.

Poza halą pasażerską terminal 3 ma składać się z trzech pirsów (przedłużeń hali głównej wychodzących na lotnisko) i 24 bramek. Prace budowlane ruszyły w listopadzie 2015 roku. Początkowo zakładano, że inwestycja zostanie zakończona do 2022 roku, a następnie – do 2023 roku. W 2020 roku, w czasie pandemii COVID-19, poinformowano, że planowana data oddania inwestycji to lato 2025. Obecnie według najnowszych informacji otwarcie planuje się na rok 2026.

Przysłowiowa pierwsza łopata została wbita we Frankfurcie, zanim w Polsce w 2017 roku przyjęto uchwałę w sprawie utworzenia Centralnego Portu Komunikacyjnego.

CPK jest większą inwestycją

Modernizacja centrum transportowego we Frankfurcie ma kosztować 600 mln euro. Kwota ta jest wyraźnie mniejsza od nakładów planowanych na budowę lotniska w Baranowie w ramach CPK.

Według najnowszej zapowiedzi koszt budowy portu lotniczego w Baranowie ma wynieść 42,7 mld zł, czyli 9,8 mld euro. To 16-krotnie razy więcej, niż przewiduje projekt Lufthansy. Wbrew temu również, co twierdzą politycy opozycji, Lufthansa zapowiedziała rozbudowę centrum jeszcze w 2023 roku, gdy u władzy był rząd PiS.

Co dalej z CPK? 

Projekt CPK nie został porzucony. Zmieniła się jednak planowana data otwarcia lotniska. Obecnie według zapowiedzi budowa portu lotniczego powinna zakończyć się w 2031 roku. 

Rok później ma nastąpić otwarcie portu lotniczego z przepustowością 34 mln pasażerów. Biorąc pod uwagę komponent cargo, lotnisko ma obsługiwać 1 mln t towarów rocznie.

Wspieraj niezależność!

Wpłać darowiznę i pomóż nam walczyć z dezinformacją, rosyjską propagandą i fake newsami.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Masz prawo do prawdy!

Przekaż 1,5% dla Demagoga

Wspieram

Dowiedz się, jak radzić sobie z dezinformacją w sieci

Poznaj przydatne narzędzia na naszej platformie edukacyjnej

Sprawdź!