Strona główna Wypowiedzi O ile wzrósł dług publiczny za rządów PiS?

O ile wzrósł dług publiczny za rządów PiS?

O ile wzrósł dług publiczny za rządów PiS?

Sławomir Nitras

Minister Sportu i Turystyki
Platforma Obywatelska

600 mld zł w ciągu 6 lat powiększyliście, posłowie PiS-u, pan Morawiecki, dług publiczny w Polsce.

29. posiedzenie Sejmu, 04.05.2021

Fałsz

Wypowiedź uznajemy za fałsz, gdy:  

  • nie jest zgodna z żadną dostępną publicznie informacją opartą na reprezentatywnym i wiarygodnym źródle,  
  • jej autor przedstawia nieaktualne informacje, którym przeczą nowsze dane, zawiera szczątkowo poprawne dane, ale pomija kluczowe informacje i tym samym fałszywie oddaje stan faktyczny.  

Sprawdź metodologię

29. posiedzenie Sejmu, 04.05.2021

Fałsz

Wypowiedź uznajemy za fałsz, gdy:  

  • nie jest zgodna z żadną dostępną publicznie informacją opartą na reprezentatywnym i wiarygodnym źródle,  
  • jej autor przedstawia nieaktualne informacje, którym przeczą nowsze dane, zawiera szczątkowo poprawne dane, ale pomija kluczowe informacje i tym samym fałszywie oddaje stan faktyczny.  

Sprawdź metodologię

  • Dług publiczny w Polsce definiowany jest na dwa sposoby – definicją krajową i unijną.
  • Jeśli weźmiemy pod uwagę definicję krajową, dług publiczny pomiędzy październikiem 2015 rokulutym 2021 roku wzrósł o 295 112,4 mln zł. W przypadku definicji unijnej dług w 2021 roku w stosunku do roku 2015 wzrośnie prawdopodobnie o 517 545,9 mln zł.
  • Obie te wartości różnią się od danych przytoczonych przez Sławomira Nitrasa, dlatego wypowiedź oceniamy jako fałszywą.

Definicje długu publicznego

W Polsce równolegle funkcjonują dwie definicje długu publicznego.

Pierwsza z nich – krajowa – definiuje państwowy dług publiczny (PDP) jako wskaźnik zadłużenia sektora finansów publicznych zdefiniowanego w ustawie o finansach publicznych. Wskaźnik ten określa wysokość zobowiązań zaciągniętych przez poszczególne jednostki sektora na rynku finansowym (w tym bankowym). Uwzględnia on zatem proces konsolidacji, czyli wyeliminowanie wzajemnych zobowiązań w ramach sektora (np. nie uwzględnia się wartości pożyczek udzielonych z budżetu państwa dla samorządów terytorialnych, pożyczek dla Funduszu Ubezpieczeń Społecznych czy skarbowych papierów wartościowych znajdujących się w portfelach jednostek sektora finansów publicznych).

Państwowy dług publiczny definiowany jest w art. 72-73 ustawy o finansach publicznych. Obejmuje on zobowiązania sektora finansów publicznych z następujących tytułów:

  • wyemitowanych papierów wartościowych opiewających na wierzytelności pieniężne,
  • zaciągniętych kredytów i pożyczek,
  • przyjętych depozytów,
  • wymagalnych zobowiązań:
    • wynikających z odrębnych ustaw oraz prawomocnych orzeczeń sądów lub ostatecznych decyzji administracyjnych,
    • uznanych za bezsporne przez właściwą jednostkę sektora finansów publicznych będącą dłużnikiem.

Minister finansów, funduszy i polityki regionalnej określa, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego, w tym rodzaje zobowiązań zaliczanych do tytułów dłużnych, uwzględniając podstawowe kategorie przedmiotowe i podmiotowe zadłużenia oraz okresy zapadalności.

Państwowy dług publiczny oblicza się jako wartość nominalną zobowiązań jednostek sektora finansów publicznych po wyeliminowaniu wzajemnych zobowiązań między jednostkami tego sektora.

Druga definicja długu publicznego to definicja unijna, według której państwowy dług publiczny to dług sektora instytucji rządowych i samorządowych, liczony jednolicie we wszystkich państwach Unii Europejskiej (w tym w Polsce). Unijna metodologia liczenia długu publicznego wynika z traktatu z Maastricht z 1993 roku, zawierającego m.in. kryterium długu i deficytu oraz przewidującego procedurę nadmiernego deficytu (EDP) w wypadku ich niespełnienia.

Różnice między obiema definicjami dotyczą:

  • Innego podejścia do definicji sektora finansów publicznych. W Polsce zakres sektora określony jest enumeratywnie w art. 9 ustawy o finansach publicznych. Metodologia unijna zawiera natomiast dodatkowe kryteria funkcjonalne (jak struktura finansowania), pozwalające w jednolity sposób przyporządkować na potrzeby procedury nadmiernego deficytu poszczególne podmioty jako należące lub nienależące do sektora instytucji rządowych i samorządowych, niezależnie od zróżnicowanych porządków prawnych i zakresu sektora 27 państw członkowskich UE. Oznacza to, że zakres podmiotowy sektora jest płynny, a jednostka w określonym roku zaliczona jako element sektora w kolejnym roku może zostać zaklasyfikowana poza sektorem.
  • Tytułów dłużnych. Różnice wynikają przede wszystkim z obowiązywania w Polsce kasowego systemu rachunkowości budżetowej (w którym przepływy pieniężne zostają ujęte w sprawozdaniu finansowym dopiero w momencie ich zaistnienia, nawet jeżeli dotyczą minionego okresu), podczas gdy metodologia UE jest memoriałowa (polegająca na ewidencjonowaniu przychodów i kosztów w okresie, którego dotyczą, niezależnie od terminu ich zapłaty). W związku z tym tzw. zobowiązania wymagalne (tj. takie, których termin płatności minął, a nie zostały uregulowane) jednostek sektora są traktowane – według definicji krajowej – jako dług publiczny, a nie są do niego zaliczane według metodologii unijnej.

Państwowy Dług Publiczny w ostatnich sześciu latach

Dług publiczny ustalany metodologią krajową jest liczony kwartalnie. W ostatnich kwartałach lat 2014-2020 PDP kształtował się następująco:

Jeśli weźmiemy pod uwagę różnicę sześciu lat między rokiem 2014 a 2020, wzrost długu publicznego wyniósł 317 533,2 mln zł.

Dług Skarbu Państwa wynosi zazwyczaj około 90 proc. państwowego długu publicznego. Resztę stanowią zobowiązania innych jednostek sektora finansów publicznych, tj. dług lokalny samorządów oraz dług sektora ubezpieczeń społecznych.

Zgodnie z najnowszymi danymi na koniec lutego 2021 roku zadłużenie Skarbu Państwa wyniosło 1 122 195,0 mln zł. W kontekście wypowiedzi Sławomira Nitrasa powinniśmy tę wartość porównać do zadłużenia Skarbu Państwa w chwili dojścia do władzy rządu Prawa i Sprawiedliwości. W październiku 2015 roku zadłużenie Skarbu Państwa wynosiło 827 082,6 mln zł, a więc różnica wynosi 295 112,4 mln zł.

Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych

O wzroście długu publicznego Polski o 600 mld zł już w zeszłym roku mówiła Izabela Leszczyna. Również słowa Sławomira Nitrasa prawdopodobnie dotyczą do szacowanego długu publicznego Polski w 2021 roku. Wysokość przytaczanej przez polityków kwoty wskazuje na to, że obie wypowiedzi odnoszą się do metodologii Unii Europejskiej.

GUS w rewizji rachunków narodowych w latach 1995-2018 poinformował, że w 2018 roku PKB Polski wyniósł 2 121 555 mln zł. W informacji o zaktualizowanym szacunku PKB według kwartałów za lata 2019-2020 w roku 2019 PKB wzrósł o 4,7 proc., a w 2020 roku zmalał o 2,7 proc. Oznacza to, że w 2019 roku PKB był równy 2 221 268 mln zł, a w 2020 roku – 2 161 293,8 mln zł.

Według budżetu na 2021 rok, opublikowanego przez Ministerstwo Finansów, wzrost PKB w ujęciu realnym ma wynieść 4 proc., a PDP (wg definicji UE) będzie stanowił 64,1 proc. PKB. Oznacza to, że PKB wyniesie 2 247 745,6 mln zł, a dług publiczny liczony metodologią unijną – 1 440 804,9 mln zł.

Najbliższy definicji unijnej jest dług sektora instytucji rządowych i samorządowych, który w 2015 roku wyniósł 923 259 mln zł. Różnica między tymi latami wyniosła zatem 517 545,9 mln zł.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Wpłać, ile możesz

Na naszym portalu nie znajdziesz reklam. Razem tworzymy portal demagog.org.pl

Wspieram

Dowiedz się, jak radzić sobie z dezinformacją w sieci

Poznaj przydatne narzędzia na naszej platformie edukacyjnej

Sprawdź!