Czas czytania: około min.

200 plus zamiast 500? Fałszywy nagłówek!

10.02.2020 godz. 17:51

Tytuł artykułu portalu BiznesINFO to sztandarowy przykład clickbaitu.

7 lutego na łamach portalu BiznesINFO.pl zamieszczona została publikacja zatytułowana Zamiast 500 plus będzie 200 plus. Rząd podjął decyzję, rodziny muszą sobie radzić same.

Link do niego znalazł się na fanpage’u tego portalu na Facebooku:

https://www.facebook.com/Biznes-Info-2207726809319535/

A także został udostępniony na dwóch innych stronach, czyli LOL manii:

oraz A Idz Pan W Cholere:

Za każdym razem materiał opatrzony był alarmującym komentarzem sugerującym drastyczne ograniczenie kwoty przyznawanej w ramach świadczenia 500 plus.

Program ten jest jednym z najbardziej rozpalających dyskusje tematów na polskim Facebooku. Nie dziwi więc, że sensacyjnie brzmiący tytuł artykułu spowodował olbrzymią liczbę interakcji użytkowników, które przełożyły się na duży zasięg publikacji szacowany łącznie na 1,8 mln wyświetleń. W komentarzach pod postami trwała intensywna dyskusja, a część z czytelników uwierzyła w przekaz płynący z nagłówka (wszystkie komentarze z pisownią oryginalną):

Jeśli koniec to wszystkim co pobierali powinni zapłacić ogromne odszkodowanie za nie dotrzymanie umowy miało być do 18-ego roku życia zwykły obywatel jak nie dotrzyma jakiejkolwiek umowy to ponosi za to konsekwencje czy karę pieniężną.

No to sielanka kończy się trzeba będzie zakasać rękawy i iść do pracy brawo wy.

Bardzo dobrze czas najwyższy i tak długo to trwało.

Z materiału BiznesINFO dowiadujemy się, że konieczność obniżenia stawki programu powodowana jest inflacją. Autor powołuje się na publikacje portalu INNPoland, który – jak możemy przeczytać na jego stronie internetowej – jest „jakościowym, angażującym i innowacyjnym serwisem piszącym o innowacjach, biznesie, nauce i technologiach”. INNPoland jest profilem tematycznym serwisu NaTemat.pl.

INNPoland obliczył, jaki wpływ już niedługo będzie mieć inflacja na 500 plus. Pod koniec roku realna wartość pieniędzy ze świadczenia będzie wynosić ok. 450 zł. W prawie cztery lata inflacja pożarła 35 zł, a jeśli utrzyma się na obecnym poziomie, to na koniec roku z 500 plus “wyparuje” 50 zł. 

W dalszej części tekstu Zamiast 500 plus… autor przywołuje wyliczenia „Super Expressu”, które

są jeszcze bardziej niepokojące. Poza inflacją dziennik uwzględnił jeszcze to, jak na rzeczywistą wartość 500 plus wpłyną podwyżki cen. Okazuje się, że wydatki rodziny z dwójką dzieci z 3,5 tys. zł w 2016 r., gdy ruszył program, w przyszłym roku wyniosą o 471 zł więcej, co w sumie da niemal 4 tys. zł.

Treść całego artykułu sugeruje, że „rząd podjął decyzję” – w domyśle obniżenia świadczenia 500 plus, na co wskazują już słowa zamieszczone w tytule „Zamiast 500 plus będzie 200 plus”. Jednakże informacje zawarte w samym tekście opierają się tylko i wyłącznie na prognozie inflacyjnej. Czytelnik, sugerując się tytułem, może odnieść wrażenie, że rząd zdecydował się obniżyć świadczenie z owych 500 zł do poziomu 200 zł. Nie otrzymujemy jednak żadnych informacji na temat konkretnych ram czasowych przewidzianych dla tego planu. Nagłówek materiału wyraźnie sugeruje obniżenie kwoty świadczenia, co nie jest zgodne z oficjalnym stanowiskiem rządu w tej sprawie.

Przytoczone publikacje INNPoland oraz „Super Expressu” opierają się na wskaźniku inflacji, która dotyczy jednak wszystkich aspektów finansowego życia Polaków. W tytule materiału BiznesINFO natomiast nie pada żadne bezpośrednie odniesienie do tych informacji. Zamiast tego czytelnikowi wprost sugeruje się, że kwota 500 zł przyznawana rodzicom zostanie obniżona. W rzeczywistości rząd nie podjął żadnej decyzji co do zmiany wartości tego świadczenia. Rodziny nie muszą radzić sobie same, ponieważ w kwestii wysokości wypłacanych kwot nie dojdzie do zmian.

Choć minister rodziny, pracy i polityki społecznej Marlena Maląg podkreśliła, że rząd „nie planuje waloryzacji świadczenia 500 plus” (o czym wspomina zresztą w swojej publikacji portal BiznesINFO), sformułowanie w taki sposób tytułu przez portal ma na celu wystraszenie odbiorców i przyciągnięcie uwagi czytelników, szczególnie tych będących beneficjentami opisywanego programu. Nagłówek spełnia więc wszystkie kryteria manipulacyjnego clickbaitu.

Biorąc pod uwagę powyższą analizę, należy stwierdzić, że tytuł Zamiast 500 plus będzie 200 plus. Rząd podjął decyzję, rodziny muszą sobie radzić same jest fałszywy i w żaden sposób nie koresponduje z treścią opatrzonego nim artykułu.

➖
Podobał Ci się artykuł? Pomóż nam dzielić się prawdą!

• Wpłać darowiznę TUTAJ i działaj z nami!
• Śmiało rozpowszechniaj artykuł, prześlij go znajomym, nie zapomnij podać źródła z linkiem (www.demagog.org.pl).

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

POMÓŻ NAM DZIAŁAĆ!

Co­dzien­nie spraw­dza­my praw­do­mów­ność po­li­ty­ków. Walczymy z dez­in­for­ma­cją, fake new­sa­mi i ma­ni­pu­la­cją w prze­strze­ni pu­blicz­nej.

Żeby za­cho­wać nie­za­leż­ność, po­trze­bu­je­my Two­jego wsparcia.