Obalamy fałszywe informacje pojawiające się w mediach społecznościowych oraz na portalach internetowych. Odwołując się do wiarygodnych źródeł, weryfikujemy najbardziej szkodliwe przykłady dezinformacji.
Decathlon rozdaje karty podarunkowe? Uwaga, to scam
Na Facebooku opublikowano reklamę informującą o tym, że sklep Decathlon ma oferować darmowe karty podarunkowe o wartości 500 zł w zamian za wypełnienie krótkiej ankiety. To kolejna próba internetowego oszustwa. Sieć sklepów nie ma nic wspólnego z tym konkursem.

fot. Pexels / Facebook / Modyfikacje: Demagog
Decathlon rozdaje karty podarunkowe? Uwaga, to scam
Na Facebooku opublikowano reklamę informującą o tym, że sklep Decathlon ma oferować darmowe karty podarunkowe o wartości 500 zł w zamian za wypełnienie krótkiej ankiety. To kolejna próba internetowego oszustwa. Sieć sklepów nie ma nic wspólnego z tym konkursem.
Analiza w pigułce
- Na Facebooku opublikowano reklamę, która ma być powiązana z Decathlonem. Sieć sklepów rzekomo oferuje karty podarunkowe o wartości 500 zł. Aby je otrzymać, należy wypełnić ankietę zamieszczoną pod podanym linkiem.
- Decathlon nie jest związany z tym konkursem. Organizatorem tej akcji jest amerykańska firma Global Data Leads LLC.
- Link podany pod reklamą służy do wyłudzania danych. Ich podanie oznacza, że uczestnik może otrzymywać wiadomości mailowe oraz połączenia telefoniczne z ofertami marketingowymi od organizatora konkursu i firm współpracujących. To nie pierwszy raz, gdy firma Global Data Leads LLC jest oskarżana o takie działania.
Od lat odróżniamy fałsz od prawdy. Pomóż nam działać dalej: przekaż 1,5% podatku Demagogowi! Wpisz w PIT: KRS 0000615583
Na łamach Demagoga opisywaliśmy już posty promujące atrakcyjne, „darmowe” nagrody, które okazały się oszustwem. Niedawno na Facebooku pojawiła się kolejna podobna oferta.
Tym razem na wspomnianym portalu udostępniono reklamę informującą o tym, że sklep Decathlon rzekomo rozdaje darmowe bony na zakupy. Warunkiem otrzymania takiego prezentu jest wypełnienie ankiety zamieszczonej pod linkiem.
W materiale podano: „masz urodziny w kwietniu? Jeśli tak, możesz otrzymać darmową kartę podarunkową do Decathlonu. Wystarczy odpowiedzieć na kilka pytań, aby ją otrzymać. Nie trzeba podawać karty kredytowej ani kupować żadnych produktów. Kliknij i zrób zakupy za darmo”.
To nie jest oficjalne konto sieci sklepów Decathlon
Na oficjalnej stronie Decathlonu oraz na facebookowym profilu sklepu nie ma żadnych informacji na temat promowanego konkursu. Twórcy omawianej reklamy podszyli się pod tę markę – jest to znana technika oszustów internetowych.
Profil rozpowszechniający te fałszywe informacje został utworzony we wrześniu 2024 roku i ma 36 polubień. Na koncie znajduje się tylko jedna opinia, która brzmi: „wyłudzają informacje kredytowe. Zgłaszajcie jakby jutra miało nie być!”. Inny użytkownik odpowiedział: „widać od razu, że to oszuści”.
Celem jest wyłudzenie danych
Pod reklamą dodano link kierujący do podejrzanej strony. Widnieje na niej następująca informacja: „Witaj w quizie Decathlon! Masz szansę wygrać kartę podarunkową od Decathlon! Zacznijmy od kilku prostych pytań!”.
Po kliknięciu przycisku „start” jesteśmy proszeni o odpowiedzi na trzy pytania dotyczące sieci sklepów, np. na temat produktów czy miejsca założenia Decathlonu. Następnie ankieta przekierowuje na stronę, na której musimy podać swoje dane osobowe, takie jak imię, nazwisko i adres e-mail.
Decathlon nie jest organizatorem konkursu
Pod formularzem widnieje krótki komunikat informujący uczestnika konkursu, że Decathlon: „nie sponsoruje, ani nie jest w żaden sposób związany z Global Data Leads LLC lub tym serwisem”. Jednak to zdanie nie jest widocznie oznaczone, przez co łatwo je przeoczyć.
W drugim punkcie regulaminu pojawia się zapis, że organizatorem konkursu jest „spółka pod firmą Global Data Leads LLC”, z siedzibą w Stanach Zjednoczonych.
W internecie można znaleźć inne przypadki prób wyłudzenia danych przez firmę Global Data Leads LLC. Dotyczyły one np. sklepów Żabka i parku rozrywki Energylandia.
Udział w konkursie nie prowadzi do otrzymania nagrody
W regulaminie przedstawiono również procedurę wykorzystania danych osobowych. W jednym z punktów czytamy, że uczestnik zgadza się na: „przesyłanie informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej” oraz na „wykorzystywanie telekomunikacyjnych urządzeń […] do celów marketingowych”. Oznacza to, że po udostępnieniu swoich danych możemy otrzymywać niechciane wiadomości mailowe oraz połączenia telefoniczne z ofertami marketingowymi.
Zanim podamy dane na różnych stronach, warto dokładnie sprawdzić, czy stojące za nimi firmy są wiarygodne. Celem konkursów gwarantujących atrakcyjne nagrody w zamian za np. wypełnienie ankiety, może być zbieranie danych osobowych, sprzedawanie lub wykorzystywanie ich w celach marketingowych.
Przekaż nam 1,5% podatku!
Wesprzyj nas, przekazując 1,5% podatku na kontrolę polityków. Wpisz w PIT: KRS 0000615583
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter