Fake News
Obalamy fałszywe informacje pojawiające się w mediach społecznościowych oraz na portalach internetowych. Odwołując się do wiarygodnych źródeł, weryfikujemy najbardziej szkodliwe przykłady dezinformacji.
Tysiące złotych jako prezent od sklepów Lidl? Uwaga na oszustwo!

Fot. Unsplash / Modyfikacje: Demagog
Tysiące złotych jako prezent od sklepów Lidl? Uwaga na oszustwo!
To nie jest prawdziwa niespodzianka od sieci sklepów Lidl.
Fake news w pigułce
- Na Facebooku pojawiają się podejrzane oferty (1, 2) związane z możliwością zdobycia bonów podarunkowych lub tysięcy złotych nagrody od sklepów sieci Lidl za bardzo proste aktywności, takie jak udostępnienia.
- Lidl nie ma żadnego związku z akcją. Informacje o nagrodach do rozdania to oszustwo, którego celem jest próba wyłudzenia wrażliwych danych osobowych, m.in. adresów zamieszkania oraz numerów telefonów.
W mediach społecznościowych pojawiają się wpisy (1, 2), które – podszywając się pod Lidl – oferują bony na zakupy lub pieniądze, z okazji 90. urodzin sieci sklepów. Zgodnie z opisem wystarczy udostępnić wpis, a w komentarzu napisać „gotowe” lub podać swój miesiąc urodzenia – w obu przypadkach posty na Facebooku (1, 2) uzyskały po ponad 100 udostępnień.
Fałszywe informacje o konkursie są wykorzystywane przez złodziei danych
Na profilach (1, 2), które podszywają się pod markę Lidl, zamieszczono zdjęcia z wydarzeń niezwiązanych z konkursem, m.in. z otwarcia sklepu czy też paczek z zakupami. Jedno z nich dotyczy np. otwarcia sklepu w McLean w USA w czerwcu 2022 roku i w żaden sposób nie odnosi się do rozdania nagród w Polsce.
Oprócz zdjęć na głównej stronie jednego z profili zamieszczono link do rejestracji, który prowadzi strony z identyfikacją graficzną sieci sklepów – nie jest to jednak prawdziwa witryna sieci handlowej Lidl. Na fałszywej stronie znajduje się formularz, który ponoć ma umożliwić otrzymanie nagrody – nie warto go wypełniać, ponieważ możemy w ten sposób stracić swoje dane!

Źródło: strona podszywająca się pod Lidl
Lidl współpracuje z Biedronką i H&M w rozdaniu bonów? Nieporadne próby phishingu
Podejrzenia powinna wzbudzić informacja, jakoby akcję sklepów Lidl sponsorowała Biedronka – co widać na wskazanym wcześniej obrazie. W żadnym z kanałów informacyjnych i społecznościowych konkurencyjnych sieci nie znajdziemy informacji o ich bieżącej współpracy i rozdawaniu pieniędzy oraz bonów na zakupy.
Formularz rejestracyjny przekieruje nas na zagraniczną stronę internetową o nazwie RewardsGiant (link zarchiwizowany), gdzie ponoć możemy uzyskać bon – tym razem już nie do Lidla, a do sieci sklepów H&M. Wskazana strona internetowa jest w sieci opisywana jako oszustwo prowadzone w celu uzyskania wrażliwych danych.
Po bonach i nagrodach pieniężnych od supermarketu ani śladu…
W celu upewnienia się, czy strona internetowa wyłudza dane, podaliśmy tymczasowy fikcyjny adres e-mail zaczerpnięty ze strony Temp Mail, a w następstwie strona zaczęła wymagać od nas wrażliwych informacji, m.in. takich jak: imię, nazwisko, adres zamieszkania, kod pocztowy oraz numer telefonu.
Po podaniu tych danych następuje przekierowanie do kolejnego formularza, gdzie wymagane jest wskazanie m.in. statusu zatrudnienia czy informacji o częstotliwości korzystania z kart płatniczych. W żadnym momencie nie uzyskamy nagrody pieniężnej ani bonu.
Podsumowanie – na końcu czeka nas utrata danych i rozczarowanie
Jeżeli ktoś zdecyduje się na podanie tak wielu wrażliwych danych, to na końcu formularza otrzyma… następną informację o konieczności podania kolejnych danych w innych formularzach, związanych z innymi sklepami lub wydarzeniami, by uzyskać dostęp do karty podarunkowej. Wielu internautów, którzy dali się zwieść oszustwu, pisało, że formularze zdają się odświeżać bez końca, a żadna nagroda nigdy się nie pojawiła.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter