Strona główna Fake News Wypadek w Energylandii? Oszustwo służące wyłudzaniu danych!

Wypadek w Energylandii? Oszustwo służące wyłudzaniu danych!

Wypadek w Energylandii? Oszustwo służące wyłudzaniu danych!

Doniesienia o incydencie w parku rozrywki to próba wyłudzenia danych osobowych.

FAKE NEWS W PIGUŁCE:

  • Na facebookowych grupach pojawiła się nieprawdziwa informacja o wypadku w Energylandii. W wyniku tragedii w parku rozrywki miała rzekomo zginąć jedna osoba, a kilka osób miało odnieść obrażenia.
  • Informacje na temat zdarzenia zostały zmyślone. Dezinformujące posty zawierały link prowadzący do strony wyłudzającej dane osobowe. Oszuści dostosowywali przekaz w zależności od tego, które miasto obejmowała dana grupa na Facebooku.

W ostatnim czasie na Facebooku zwiększyła się aktywność oszustów próbujących wyłudzić od użytkowników ich dane osobowe. W tym celu wykorzystuje się m.in. sensacyjne i zmyślone doniesienia o śmierci celebrytów. Posty informujące o tragedii zawierają link do strony, która do rzekomej autoryzacji wymaga podania danych do logowania. W ten sposób oszuści wchodzą w posiadanie loginów i haseł. Tej metody użyto wcześniej z wykorzystaniem wiadomości o śmierci Mateusza Murańskiego i członków Kabaretu Ani Mru-Mru.

Tym razem podobne doniesienia dotyczą wypadku w parku rozrywki Energylandia. We wpisach dotyczących rzekomej tragedii czytamy, że nie żyje jedna osoba, a pięć zostało rannych. Ze zmyślonej relacji wynikało, że incydent miał zostać nagrany przez świadków, a zapis wideo można zobaczyć, klikając w załączony do postów link. Tak naprawdę jest to hiperłącze służące oszustom do wyłudzania danych.

Wpis na Facebooku zawierający informacje o śmierci jednego z gości Energylandii. W poście załączona jest fotografia przedstawiająca kolejkę górską wraz z wypadającym pasażerem dodatkowo oznaczonym czerwonym okręgiem w celu zwrócenia uwagi.

Źródło: www.facebook.com

CERT Orange Polska ostrzega. Informacje o wypadku to oszustwo

Poprzez informacje o wypadku oszuści chcieli wyłudzić dane do logowania do Facebooka. 18 maja 2022 roku ostrzeżenie dotyczące działalności oszustów przygotował zespół CERT Orange Polska. Jest to specjalistyczna jednostka stworzona w strukturach operatora Orange Polska, której celem jest dbanie o bezpieczeństwo użytkowników internetu.

Nie jest to pierwszy raz, kiedy informacja o wypadku w Energylandii jest wykorzystywana przez oszustów. CERT Orange Polska ostrzegał przed internetowym scamem już w czerwcu 2021 roku. Wtedy to na facebookowych grupach również miały pojawiać się informacje o śmierci osób odwiedzających park, z załączonym linkiem do nagrania. Co ciekawe, oszuści wykorzystali to samo zdjęcie, które widoczne jest w postach publikowanych obecnie.

Artykuł zawierający informacje o oszustwie z wykorzystaniem doniesienia o śmierci w Energylandii

Źródło: www.cert.orange.pl

Oszuści zmieniają wersję wydarzeń dla niepoznaki i wzbudzenia emocji

Doniesienia o wypadku w Energylandii pojawiają się na facebookowych grupach typu  „kupię, sprzedam, zamienię”. W zależności od miejscowości, którą obejmuje dana grupa, zmienia się miejsce zamieszkania ofiary wypadku. Przykładowo na grupie dla mieszkańców Pyskowic znajduje się informacja, że zmarł chłopiec właśnie z ich miasta. Z kolei grupa obejmująca Warszawę będzie zawierała doniesienia o śmierci chłopca ze stolicy:

Wpis na Facebooku zawierający informacje o śmierci jednego z gości Energylandii. W poście załączona jest fotografia przedstawiająca kolejkę górską wraz z wypadającym pasażerem dodatkowo oznaczonym czerwonym okręgiem w celu zwrócenia uwagi.

Podsumowanie

W przypadku wpisów o sensacyjnym charakterze należy zachować szczególną ostrożność. Internetowi oszuści będą chcieli wykorzystać naszą ciekawość i za pomocą fałszywych linków zdobyć nasze dane do logowania. Dla własnego bezpieczeństwa lepiej sprawdzić, czy strona internetowa jest nam znana, i na podstawie innych źródeł zweryfikować, czy przedstawiana informacja jest wiarygodna.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Wpłać, ile możesz

Na naszym portalu nie znajdziesz reklam. Razem tworzymy portal demagog.org.pl

Wspieram