Jak zmieniała się liczba uczniów i nauczycieli w Polsce?

11.04.2019

Wypowiedź

Fałsz

Uzasadnienie

Według danych z początku roku 2018/2019 opublikowanych przez System Informacji Oświatowej w zawodzie nauczyciela pracowało 702 595 osób. Na początku roku szkolnego 2008/2009 tych osób było 656 659. To oznacza, że obecnie jest o niecałe 7% więcej nauczycieli niż to miało miejsce 10 lat temu. Jeżeli chodzi o liczbę uczniów ostatnie dostępne dane Głównego Urzędu Statystycznego pokazują, że w roku szkolnym 2017/2018 było 4 905 435 uczniów, a 10 lat wcześniej było ich 6 025 650, czyli o 18,6% więcej.

Zgodnie z danymi przedstawionymi na stronie Systemu Informacji Oświatowej liczba osób pracujących w zawodzie nauczyciela w latach 2018-2008 prezentowała się następująco:

  • 2018 – 702 595
  • 2017 –  694 967
  • 2016 – 684 497
  • 2015 – 679 815
  • 2014 – 670 461
  • 2013 – 662 420
  • 2012 – 662 241
  • 2011 – 668 611
  • 2010 – 665 073
  • 2009 – 659 413
  • 2008 – 656 659

Z kolei według danych Głównego Urzędu Statystycznego liczba uczniów od roku szkolnego 2007/2008 do 2017/2018 przedstawiała się następująco:

W wypowiedzi jest przytoczony okres 8-10 lat. Jeżeli chodzi o liczbę nauczycieli, w 2018 roku było ich o 7% więcej niż w roku 2008. Względem roku 2009 ich liczba była większa o ok. 6,5%, a względem roku 2010 – o 5,6%. W przypadku uczniów, w roku szkolnym 2017/2018 było ich o 18,6% mniej niż w roku 2007/2008. Względem roku szkolnego 2008/2009 ich liczba była mniejsza o 16,4%, a względem roku szkolnego 2009/2010 – o 12,7%.

Wypowiedź oceniamy jako fałsz, ponieważ zawiera niepoprawne procentowe dane na temat zmiany liczby uczniów i nauczycieli w przeciągu 8-10 lat. Warto podkreślić, że w przypadku zmian liczby nauczycieli braliśmy pod uwagę liczbę osób pracujących w tym zawodzie, a nie liczbę etatów.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

POMÓŻ NAM DZIAŁAĆ!

Co­dzien­nie spraw­dza­my praw­do­mów­ność po­li­ty­ków. Walczymy z dez­in­for­ma­cją, fake new­sa­mi i ma­ni­pu­la­cją w prze­strze­ni pu­blicz­nej.

Żeby za­cho­wać nie­za­leż­ność, po­trze­bu­je­my Two­jego wsparcia.