Elon Musk pozwany za program do łatwego zarobku? Fałsz!

Źródło: Facebook / Modyfikacje: Demagog

Czas czytania: około min.

Elon Musk pozwany za program do łatwego zarobku? Fałsz!

13.09.2022 godz. 14:44

Informacje o programie są próbą internetowego oszustwa.

FAKE NEWS W PIGUŁCE

  • Na Facebooku pojawiło się nagranie, przedstawiające nieistniejący program, udostępniony – podobno – przez Elona Muska. Według treści z filmu biznesmen miał zostać pozwany przez władze Stanów Zjednoczonych z uwagi na obawy, że ludzie przestaną pracować po skorzystaniu z programu.
  • Wpisy (1, 2), w których udostępniono film, są próbą oszustwa. Program, który miałby umożliwiać łatwy zarobek, nie istnieje. Naciągacze wykorzystują fałszywą informację i mają na celu wyłudzenie danych osobowych użytkowników.

Możliwość łatwego i szybkiego wzbogacenia się jest jednym ze sposobów, w jaki internetowi oszuści starają się przyciągnąć uwagę użytkowników. Tego typu próby dotyczyły w przeszłości m.in. rzekomego zysku dzięki akcjom Orlenu oraz zmiany WhatsAppa w platformę do zarabiania. Oszuści sugerowali, że platformę do prostego zarobku miał udostępnić również Elon Musk – oferując automatyczne inwestowanie w akcje.

Najnowsze posty (1, 2) na Facebooku ponownie odnoszą się do programu ponoć udostępnionego przez właściciela Tesli. Oszuści informują, że umożliwia on wysokie zarobki „bez żadnych specjalnych umiejętności”. Ten nieistniejący sposób szybkiego wzbogacenia się podobno przedstawiono na antenie telewizji informacyjnej, co ma wzbudzać zaufanie internautów.

Zrzut ekranu z posta na Facebooku, w którym udostępniono nagranie. Wpis zdobył ponad 330 reakcji, 180 komentarzy i ponad 57 tys. wyświetleń.

Źródło: www.facebok.com

postów wynika, że Elon Musk miał zostać pozwany przez władze Stanów Zjednoczonych, ponieważ obawiają się one, że ludzie przestaną pracować z uwagi na oferowany przez miliardera program. 

TX Program nie jest kontem związanym z Elonem Muskiem – to oszustwo!

Profil na Facebooku, na którym pojawiła się informacja o pozwaniu Muska ze względu na udostępniony przez niego program do łatwego zarabiania, nosi nazwę TX Program. Konto zebrało na Facebooku 26 polubień, a profilu nie obserwuje żaden użytkownik portalu. Oficjalne strony – jeśli są prawdziwe – zazwyczaj mają grono stałych odbiorców treści i wielu obserwujących w mediach społecznościowych.

Ani Tesla, ani SpaceX należące do Elona Muska nie posiadają kont na Facebooku. Miliarder w przeszłości namawiał do odejścia od tego portalu i usuwania tam kont. Sam również nie posiada własnego profilu w tym medium społecznościowym.

Poza sprawdzeniem liczby polubień podejrzanego fanpage’a warto zobaczyć także inne aktywności dokonywane na tym profilu. Konto TX Program utworzono 13 sierpnia 2022 roku, a poza postami z oszustem nie zamieszczono na nim żadnych innych wpisów. Wszystkie pozostałe aktywności na profilu TX Program ograniczają się do dodania zdjęcia profilowego oraz w tle

Jak wziąć udział w nieistniejącym programie? Oszuści przekonują, by pobrać specjalną aplikację

Informację o tym, jak teoretycznie można wziąć udział w programie do zarabiania, znajdujemy dopiero w sekcji komentarzy. Na pytanie jednego z użytkowników, z konta TX Program zamieszczono odpowiedź, zgodnie z którą, „aby rozpocząć, wystarczy pobrać aplikację i zarejestrować się w niej”. Nie warto tego robić!

Rejestracja może oznaczać oddanie swoich danych oszustom. Z kolei pobranie aplikacji z niepewnego źródła może prowadzić do ściągnięcia na nasze urządzenia złośliwego oprogramowania.

Internauci zadowoleni z programu? To fałszywe komentarze z nieprawdziwych kont

Wśród komentarzy pod postami można znaleźć relacje użytkowników, którzy chwalą się pieniędzmi zdobytymi dzięki udziałowi w nieistniejącym programie. Towarzyszą im zrzuty ekranu z konta bankowego oraz zdjęcia banknotów i drogich przedmiotów kupionych rzekomo dzięki udziałowi w programie.

Pod dwoma różnymi postami (1, 2) pojawiły się komentarze o identycznej treści, z tymi samymi zdjęciami. W praktyce może to świadczyć o tym, że zostały one wygenerowane automatycznie lub dodane ręcznie na zasadzie „kopiuj-wklej”.

Zrzut ekranu z komentarza, który pojawił się pod dwoma postami. Użytkownik podzielił się informacją, że dzięki programowi kupił samochód.

Źródło: www.facebok.com

Aktywność konta, z którego udostępniono powyższy komentarz, ogranicza się wyłącznie do kilku postów: samych zmian własnego zdjęcia profilowego. Jedyne oceny, jakie wystawiono z tego profilu. to te dotyczące oszustwa. Inny profil, który również podzielił się informacją o zarobku dzięki programowi, także nie udostępnił zbyt wielu innych informacji (poza tymi związanymi z konkursem).

Oba konta mają wśród znajomych głównie profile o obcojęzycznych nazwach. Mogły więc zostać utworzone specjalnie na potrzeby przeprowadzenia oszustw takich jak te w omawianych postach. Ich widoczne aktywności ograniczają się wyłącznie do tych związanych z oszustwami.

Wideo nie pochodzi z polskiej telewizji!

Materiał zamieszczony w postach, który ma na celu przekonanie internautów, że program do łatwego zarabiania jest prawdziwy, został przerobiony. Fragment programu został wycięty z rosyjskiej telewizji publicznej Mir24. Na nagraniu udostępnionym w postach widoczne jest identyczne studio nagraniowe, co w programach Mir24, a na stole prezenterskim stoi kubek z logo stacji.

Prezenterka wygłaszająca wiadomości na filmiku to Tatiana Aleksiejewa. Kobieta jest dziennikarką rosyjskiego Mir24, widoczną m.in. w tym programie (czas nagrania 00:11).

O tym, że wideo zostało zmanipulowane, świadczą polskie napisy dodane do rosyjskojęzycznego fragmentu programu (czas nagrania 00:00) oraz inny głos podłożony do wypowiedzi prezenterki –  dźwięk nie zgadza się z ruchem ust.

Czujność powinny wzbudzać także błędy językowe. W trakcie filmiku pada zdanie o treści: „w Stanach Zjednoczonych zrywają Muska” (czas nagrania 00:00). Zdanie to nie niesie żadnej logicznej wiadomości w języku polskim. Można więc domniemywać, że oszustwo zostało przygotowane przez obcojęzyczne osoby, a następnie nieumiejętnie przetłumaczone na polski.

Wypowiedź Elona Muska nie dotyczyła programu do zarabiania

Nagranie z udziałem Elona Muska, zamieszczone w filmiku oszustów (czas nagrania 00:24), nie dotyczyło ani pozwania go, ani programu do łatwego zarabiania, który miliarder miał podobno udostępnić.

Fragment wycięty przez naciągaczy i dołączony do nagrania pochodzi z wywiadu z Elonem Muskiem z kwietnia 2022 roku. Całość materiału jest dostępna na YouTubie.

Pod wypowiedź Muska również podłożono inny głos, mający stanowić tłumaczenie słów miliardera na język polski. W rzeczywistości wywiad nie dotyczył żadnego programu do łatwego zysku udostępnionego przez właściciela Tesli, a głównie przyszłości ludzkości i zagrożeń dla rozwoju cywilizacji.

Elon Musk nie został pozwany i nie stracił posady w swojej firmie

Wbrew temu, co stwierdzono w promocyjnym filmiku (czas nagrania 00:10), żadne wiarygodne źródła informacji nie potwierdzają doniesień, jakoby Elon Musk miał zostać pozwany z uwagi na udostępnienie programu do szybkiego wzbogacenia się. Gdyby podobna sytuacja faktycznie miała miejsce, z pewnością byłoby o niej głośno w mediach. To jednak wyłącznie „rewelacja” internetowych oszustów.

Elon Musk miał również, według nagrania, zrezygnować ze stanowiska „prezesa rady dyrektorów” Tesli (czas nagrania 00:02). Nic takiego nie miało miejsca. Na oficjalnej stronie firmy czytamy, że mężczyzna jest wciąż dyrektorem generalnym Tesli.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Podobał Ci się artykuł? Pomóż nam dzielić się prawdą!

Możesz śmiało rozpowszechniać ten artykuł na swojej stronie internetowej. Pamiętaj o podaniu źródła. Sprawdź jak możesz udostępniać.

Wpłać darowiznę i działaj z nami!

20 zł
Imię*
Nazwisko*
Adres e-mail*
Ulica dom/lokal
Kod pocztowy
Miasto

lub