Czas czytania: około min.

Nie, apostazja nie będzie wymagać udowodnienia, że Boga nie ma

21.04.2021 godz. 13:27

Tytuł pochodzi z portalu ASZdziennik.

fake news w pigułce

  • Na facebookowej grupie Antyklerykalna Rzeczpospolita Polska zamieszczono wpis, do którego załączono rzekomy artykuł z portalu TVP.INFO informujący o zmianach wprowadzonych przez Episkopat Polski do procedury apostazji. 
  • Według doniesień ma być wymagane udowodnienie, że Boga nie ma.
  • W rzeczywistości artykuł został zaczerpnięty z satyrycznego portalu ASZdziennik. Zostało usunięte logo strony źródłowej i zmienione na logo TVP.INFO, co wprowadziło czytelników w błąd.

Temat apostazji stał się głośny, gdy zaczęło powstawać coraz więcej inicjatyw informujących obywateli, w jaki sposób mogą „wypisać się z kościoła”. Zasady tej procedury są jednakże niezmienne od 2016 roku, a Episkopat Polski nie wprowadza wymogu udowodnienia, że Boga nie ma.

Na Facebooku w grupie Antyklerykalna Rzeczpospolita Polska jeden z użytkowników zamieścił 19 kwietnia post, do którego załączył rzekomy artykuł z portalu TVP.INFO o tytule „Episkopat: Apostazja będzie trudniejsza. Trzeba udowodnić, że Bóg nie istnieje”.

W poście umieszczona jest fotografia, na której widzimy członków Episkopatu Polski.

Źródło: www.facebook.com

Członkowie grupy byli oburzeni stawianiem takich wymagań: „Może niech episkopat udowodni naukowo że bóg istnieje”, „Przecież to proste gdyby Bóg istniał to nie byłoby spasionych, pazernych bufonowatych biskupów” czy „Jak mi udowodnią ze istnieje. To ja im wtedy że nie istnieje”.

Czy publikacja rzeczywiście ukazała się w TVP INFO?

Okazuje się, że artykuł o takim tytule wraz z fotografią autorstwa Sławomira Kamińskiego z Agencji Gazety został opublikowany 25 marca na satyrycznym portalu ASZdziennik. Tekst informuje o „skomplikowaniu” procedury wystąpienia z kościoła katolickiego: „Teraz, oprócz dotychczasowej procedury, należy na spotkaniu z proboszczem udowodnić, że Bóg nie istnieje”.

Widok artykułu w portalu ASZdziennik z wykorzystanym tytułem.

Źródło: www.aszdziennik.pl

Warto pamiętać, że na portalu ASZdziennik jest zawsze umieszczona adnotacja, która informuje o charakterze danej publikacji: „To jest ASZdziennik. Wszystkie cytaty i wydarzenia zostały zmyślone”.

Twórca zmanipulowanego posta usunął logo ASZdziennik i umieścił logo TVP.INFO, co miało uwiarygodnić informację w oczach odbiorców.

Apostazja stała się często poruszanym tematem, gdy pod koniec 2020 roku pojawiła się informacja o zwiększonej liczbie aktów wystąpienia z Kościoła katolickiego, o czym donosiły media, w tym portal Interia.pl. W artykule dyrektor Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego (ISKK) ks. dr Wojciech Sadłoń stwierdza, że pojawiają się sygnały o wzroście liczby aktów apostazji, co skłania do ponownego zajęcia się tematem. Zaznaczył, że nie są to informacje pochodzące tylko i wyłącznie z mediów. Na stronie ISKK widnieją dane z roku 2010, gdzie szacowanych wystąpień z Kościoła było 459.

Procedura apostazji, czyli wystąpienia z Kościoła katolickiego, jest opisana w Dekrecie Ogólnym Konferencji Episkopatu Polski w sprawie wystąpień z Kościoła oraz powrotu do wspólnoty Kościoła z 2016 roku.

Podsumowanie

Członek grupy na Facebooku opublikował post z artykułem, który miał być rzekomo opublikowany na portalu TVP.INFO. W rzeczywistości artykuł pierwotnie pojawił się na satyrycznym portalu ASZdziennik. Na opublikowanej grafice zamieniono logo ASZdziennik na TVP.INFO w celu nadania wiadomości większej wiarygodności.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Podobał Ci się artykuł? Pomóż nam dzielić się prawdą!

Możesz śmiało rozpowszechniać ten artykuł na swojej stronie internetowej. Pamiętaj o podaniu źródła. Sprawdź jak możesz udostępniać.

Wpłać darowiznę i działaj z nami!

lub