Czas czytania: około min.

Nie, Boris Johnson nie szczepił się przeciwko COVID-19 trzy razy

10.06.2021 godz. 9:28

Premier Wielkiej Brytanii został zaszczepiony dwoma dawkami szczepionki koncernu AstraZeneca, a wcześniej szczepił się przeciwko grypie.

6 czerwca profil Killuminati 2 opublikował posta przedstawiającego zrzut ekranu, sugerujący, że premier Wielkiej Brytanii miał trzykrotnie przyjąć szczepionkę przeciwko COVID-19. Ilustrują to trzy różne zdjęcia polityka, na których uwieczniono jego szczepienia oraz podpis „How many pricks does he want?” („Ile ukłuć on chce?”). Post skomentowano także słowami: „Drugie dźgnięcie zrobione, czy trzecie😉☺️😆😃”.

Zrzut ekranu posta na Facebooku. Do posta dołączono grafikę, zawierająca trzy różne zdjęcia premiera Wielkiej Brytanii Borisa Johnsona, przedstawiające go podczas trzech różnych szczepień. Na zdjęciach polityk siedzi z podwiniętym rękawem, a pielęgniarz lub pielęgniarka podają mu szczepionki. Na posta zareagowano 184 razy, udostępniono 41 razy i zamieszczono 24 komentarze.

Źródło: www.facebook.com

Post zebrał ponad 180 reakcji i został udostępniony ponad 40 razy. W ponad 20 komentarzach zauważyć można, że większość użytkowników albo uwierzyło, że Johnson publicznie trzy razy przyjął szczepionkę przeciw COVID-19, albo podważa prawdziwość jego szczepienia: „😂🤣No cóż trzeba pokazać sie pod publikę jakie to cudo jest. Śmiać sie chce jak ledwie co weźmie i gada ze wszystko Ok ze poleca, ze chroni 🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️ Głupota ludzka jednak nie ma granic”, „Marny aktor z niego 😂pewnie niebawem coś mu się przydarzy 😉”, „nawet jak powturzy ten teatr 5 razy ludzie uwierza,uwierza w kazda bzdure,ktura pusci im sie w mass mediach kture zajmuja sie sianiem paniki,ludzie chyba lubia sie bac😄”.

Czy Boris Johnson przyjął trzy dawki szczepionki?

Nie, premier Boris Johnson nie został trzykrotnie zaszczepiony przeciwko COVID-19 „pod publikę”. Z informacji dostępnych na oficjalnych stronach rządu brytyjskiego oraz w mediach społecznościowych polityka wynika, że został on zaszczepiony preparatem marki AstraZeneca, który jest dwudawkowy.

18 marca w wystąpieniu podczas konferencji prasowej Boris Johnson zapewniał o bezpieczeństwie szczepionek, dopuszczonych przez Europejską Agencję Leków oraz podkreślał korzyści płynące z zaszczepienia się. Podkreślał te aspekty w przypadku szczepionki firmy AstraZeneca, zapowiadając jednocześnie, że zostanie zaszczepiony tym preparatem następnego dnia.

19 marca Boris Johnson przyjął pierwszą dawkę preparatu AstraZeneca, o czym poinformował w tweecie na swoim oficjalnym profilu:

„Właśnie otrzymałem pierwszą dawkę szczepionki Oxford/AstraZeneca. Dziękuję wszystkim niesamowitym naukowcom, personelowi NHS i wolontariuszom, którzy pomogli to osiągnąć. Otrzymanie szczepienia to najlepsza rzecz, jaką możemy zrobić, żeby wrócić do życia, za którym tak bardzo tęsknimy. Szczepmy się!”

Tweet Borisa Johnsona

Wpis ilustruje zdjęcie, na którym widać polityka, któremu pielęgniarka podaje szczepionkę. To samo zdjęcie zostało wykorzystane w fałszywym poście.

Drugą dawkę szczepionki Boris Johnson przyjął 3 czerwca, o czym także poinformował w tweecie: „Drugia dawka podana. Kiedy nadejdzie Twoja kolej, zaszczep się.”

Do tego tweeta również dołączono zdjęcie szczepionego polityka i także ono zostało wykorzystane w fałszywym poście na Facebooku.

Kiedy zrobiono trzecie zdjęcie?

Wykorzystując narzędzie odwrotnego wyszukiwania obrazem w Google, łatwo można zweryfikować, kiedy zostało zrobione zamieszczone w poście trzecie zdjęcie. Ilustruje ono kilka artykułów prasowych. 

jednym z nich, na temat publicznego zaszczepienia się przez premiera jako przykładu dla obywateli, zdjęcie podpisano „Premier Boris Johnson otrzymuje szczepionkę przeciw grypie na Downing Street 14 października 2019 r., w Londynie, w Anglii”. 

W innym artykule, traktującym o tym, czy premier powinien zaszczepić się jako jeden z pierwszych, to samo zdjęcie podpisano „Boris Johnson otrzymał szczepionkę przeciw grypie w październiku zeszłego roku”.

Zdjęcie zamieszczono także w artykule z października 2019 roku, a więc na ponad rok przed pandemią COVID-19. Tekst opisuje problemy negocjacyjne w związku z Brexitem, a samo zdjęcie zostało podpisane „Johnson jest teraz, miejmy nadzieję, odporny na grypę, ale ma wiele innych problemów”.

Opisywane trzecie zdjęcie, na którym widzimy Borisa Johnsona przyjmującego szczepionkę przeciw grypie.

Źródło: www.forbes.com

Podsumowanie

Premier Wielkiej Brytanii Boris Johnson nie przyjął publicznie trzy razy szczepionki przeciw COVID-19. Zamieszczony na Facebooku fałszywy post nie jest dowodem na to, by była to wizerunkowa pomyłka lub szczepienie polityka nie było prawdziwe. Nie podważa to także skuteczności szczepionek przeciw COVID-19 w ogóle. Zgodnie z informacjami zamieszczonymi na oficjalnej stronie rządu brytyjskiego oraz w mediach społecznościowych, a także z informacji prasowych wynika, że zdjęcia przedstawiają Borisa Johnsona podczas szczepienia na grypę w październiku 2018 roku oraz przyjmowania dwóch dawek preparatu AstraZeneca w marcu i czerwcu 2021 roku.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Podobał Ci się artykuł? Pomóż nam dzielić się prawdą!

Możesz śmiało rozpowszechniać ten artykuł na swojej stronie internetowej. Pamiętaj o podaniu źródła. Sprawdź jak możesz udostępniać.

Wpłać darowiznę i działaj z nami!

lub