Strona główna Fake News Polska zajęła Lwów? Fałszywa mapa prognozy pogody

Polska zajęła Lwów? Fałszywa mapa prognozy pogody

Polska zajęła Lwów? Fejkowa mapa prognozy pogody

Źródło: www.iz.ru / Modyfikacje: Demagog

Polska zajęła Lwów? Fałszywa mapa prognozy pogody

Mapa opublikowana przez rosyjski serwis nigdy nie została pokazana w TVP 1.

FAKE NEWS W PIGUŁCE

  • Rosyjski dziennik „Izwiestija” opublikował mapę, którą rzekomo pokazała TVP 1 podczas prezentacji prognozy pogody. Widzimy na niej, że do Polski przyłączono zachodnią część Ukrainy.
  • Centrum Informacji TVP poinformowało Demagoga, że materiał przedstawiony na zdjęciu nigdy nie został wyemitowany w Telewizji Polskiej. 
  • Informacja, że Polska przyłączyła albo zamierza przyłączyć zachodnią część Ukrainy, to popularny element prorosyjskiej dezinformacji, która próbuje podważać zaufanie między oboma krajami. 

Polska telewizja TVP1 wyemitowała zaktualizowaną mapę kraju, która obejmowała część terytorium dzisiejszej zachodniej Ukrainy” – czytamy w artykule opublikowanym w internetowym serwisie rosyjskiego dziennika „Izwiestija”. W tekście znalazła się informacja, że mapa była emitowana przez TVP1 we wtorek 17 stycznia.

Artykuł zilustrowano zrzutem ekranu z prezentacji prognozy pogody, na którym znalazło się logo polskiej telewizji TVP 1. Na fotografii widzimy prezenterkę stojącą na tle mapy Europy Środkowo-Wschodniej, na której granicę Polski przesunięto zdecydowanie na wschód. W ten sposób do Polski „przyłączono” zachodnią część Ukrainy, m.in. Lwów.

Zrzut ekranu z rosyjskiego serwisu Izvestia. Na zdjęciu widzimy mapę Polski z przyłączoną zachodnią częścią Ukrainy. Na tle mapy stoi kobieta w jasnej sukience.

Źródło: www.iz.ru

Podobny artykuł ukazał się m.in. w serwisie Zavtra.ru, a sama mapa, która rzekomo została pokazana w TVP 1, jest udostępniania w mediach społecznościowych. Na Twitterze opublikowali ją nie tylko rosyjskojęzyczni użytkownicy, lecz także przewodniczący Słoweńskiej Partii Narodowej, Zmago Jelinčič Plemeniti. Mapa „zawędrowała” nawet na wietnamskojęzyczny profil na Facebooku.

Centrum Informacji TVP: „Kadr nie pochodzi z programu TVP”

Dziennik „Izwiestijauznawany jest – np. przez BBC, „The Guardian”, amerykańską ambasadę w Gruzji czy Center for European Policy Analysisza prokremlowskie medium. W omawianym artykule gazeta nie podaje dokładnego źródła wykorzystanego przez siebie zdjęcia z rzekomej prezentacji serwisu pogodowego TVP 1, lecz informuje tylko, że pochodzi ono z mediów społecznościowych. 

Zwróciliśmy się do Centrum Informacji TVP z pytaniem, czy taka mapa rzeczywiście została zaprezentowana w serwisie pogodowym publicznej telewizji.

Materiał ze zdjęcia nigdy nie został wyemitowany w Telewizji Polskiej. Kadr nie pochodzi z programu TVP”. 

Centrum Informacji TVP dla Demagoga 

Bialorus” zamiast Białoruś”, czyli gdzie się podziały polskie znaki 

Informacje przekazane przez Centrum Informacji TVP potwierdzają także szczegóły z mapy i z tekstu, opublikowanych w serwisie Izwiestija. 

Na mapie wykorzystanej przez serwis nazwy miast i państw napisano bez polskich znaków. I tak w miejscu nazwy Białoruś” widzimy Bialorus”, a w miejscu nazwy Lwów” – „Lwow”.

Polska zajęła Lwów? To fake news i popularny temat prorosyjskiej dezinformacji

Informacja, że Polska przyłączyła ziemie zachodniej Ukrainy to popularny element prorosyjskiej dezinformacji, która próbuje podważać zaufanie między Polską i Ukrainą i nastawić obywateli obu państw przeciwko sobie. W przytoczonym artykule pojawia się opinia, że tylko prezydent Rosji Władimir Putin jest gwarantem integralności Ukrainy.

Kilka miesięcy temu pisaliśmy o krążącym na Facebooku fake newsie dot. referendum nt. przyłączenia Lwowa do Polski.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Pomóż nam sprawdzać, czy politycy mówią prawdę.

Nie moglibyśmy kontrolować polityków, gdyby nie Twoje wsparcie.

Wpłać