Strona główna Fake News Czy Klaus Schwab powiedział, że ludzie nie będą mieć aut? Wyjaśniamy

Czy Klaus Schwab powiedział, że ludzie nie będą mieć aut? Wyjaśniamy

Analizujemy kolejne doniesienia na temat wypowiedzi Klausa Schwaba, założyciela i prezesa Światowego Forum Ekonomicznego. Czy planuje wprowadzić zakaz posiadania samochodów do 2030 roku?

na grafice rząd samochodów zaparkowanych na parkingu miejskim i zrzut ekranu z Facebooka – Klaus Schwab stojący przed mównicą

fot. Pexels / Facebook / Modyfikacje: Demagog

Czy Klaus Schwab powiedział, że ludzie nie będą mieć aut? Wyjaśniamy

Analizujemy kolejne doniesienia na temat wypowiedzi Klausa Schwaba, założyciela i prezesa Światowego Forum Ekonomicznego. Czy planuje wprowadzić zakaz posiadania samochodów do 2030 roku?

Analiza w pigułce

  • W jednym z postów na Facebooku opublikowano fragment wypowiedzi Klausa Schwaba z 2015 roku. Według opisu miał on powiedzieć, że „do 2030 roku ludzie nie będą już posiadać prywatnych pojazdów”.
  • Nie ma dowodów na to, że Klaus Schwab planuje wprowadzić szereg ograniczeń dotyczących przemieszczania się, w tym dotyczących posiadania prywatnych samochodów. 
  • Podczas wystąpienia przytoczył on swoją rozmowę z burmistrzem Los Angeles, który miał powiedzieć, że „w 2030 roku Los Angeles będzie miastem bez prywatnych samochodów, a to pozwoli przekształcić autostrady w parki i inne przestrzenie publiczne” [czas nagrania 13:11].
  • Ze względu na to, że korki na drogach są poważnym problemem w Los Angeles, Eric Garcetti, były burmistrz miasta, podjął szereg działań zachęcających mieszkańców do korzystania z transportu publicznego, rowerowego i poruszania się pieszo (np. 1, 2, 3). 
  • Za kadencji Garcettiego opracowano projekt „Mobility Plan 2035”, którego celem było usprawnienie przemieszczania się po mieście. Nie wspomniano w nim o zakazie posiadania prywatnych samochodów czy o innych, z tym związanych ograniczeniach. 

Według jednej z teorii spiskowych światowe elity szykują wprowadzenie rządów opartych na ograniczaniu wolności obywateli. Jednym z przejawów czy dowodów na realizację takiego planu mają być rzekomo planowane ograniczenia związane z transportem.

Na profilu facebookowym Killuminati Polska III opublikowano fragment wystąpienia Klausa Schwaba, założyciela i prezesa Światowego Forum Ekonomicznego. Jak napisano we wpisie: „[…] Klaus Schwab »przewiduje«, że do 2030 roku ludzie nie będą już posiadać prywatnych pojazdów, a zamiast tego będą wożeni autonomicznymi samochodami, które można wezwać za pomocą aplikacji na smartfona”. Następnie dodano: „Ale tylko wtedy, gdy Twój wynik kredytu społecznego będzie wystarczająco wysoki, nie przekroczysz swojego osobistego limitu emisji węglowej i będziesz na bieżąco ze wszystkimi wymaganymi szczepieniami. I nawet nie próbuj wychodzić poza swoją wyznaczoną 15-minutową dzielnicę”.

Zrzut ekranu posta na Facebooku. W kadrze dołączonego filmu, przed mównicą stoi Klaus Schwab: starszy mężczyzna w granatowym garniturze i brązowym krawacie. Nosi okulary. W tle widoczne godło Zjednoczonych Emiratów Arabskich i World Government Summit 2024.

Źródło: Facebook.com, 23.01.2025

Post wyświetlono ponad 9,3 tys. razy i zostawiono pod nim ponad 70 komentarzy.

O czym mówił Klaus Schwab w swoim przemówieniu?

Jak możemy przeczytać w omawianym wpisie, w nagraniu pokazano fragment wypowiedzi Klausa Schwaba z 2015 roku, kiedy przemawiał na World Government Summit w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Miał on „»przewidzieć«, że do 2030 roku ludzie nie będą już posiadać prywatnych pojazdów, a zamiast tego będą wożeni autonomicznymi samochodami, które można wezwać za pomocą aplikacji na smartfona”.

Pełne wystąpienie Klausa Schwaba jest dostępne w sieci. Tematem przemowy były powiązania rozwoju technologicznego, gospodarczego i społecznego oraz potrzeba współpracy w tym zakresie pomiędzy biznesmenami i przedstawicielami rządów. Nie wspominano w niej o zakazie własności prywatnej w żadnym zakresie, tym bardziej w skali globalnej. 

Wypowiedź Klausa Schwaba dotyczyła tego, że ze względu na rozwój technologii ludzie będą rzadziej korzystać z transportu prywatnego. Odwołał się do rozmowy (prawdopodobnie nieoficjalnej, bo nie znaleźliśmy relacji z niej) z burmistrzem Los Angeles, w której omawiali  innowacje w celu usprawnienia transportu w tym mieście. Klaus Schwab powiedział [czas nagrania 13:11]: 

„Chciałbym się z wami o coś założyć. Kiedy spotkamy się po raz 20. – mam nadzieję, że będę miał tę przyjemność dostać zaproszenie na to spotkanie – kiedy spotkamy się na 20. World Governments Summit, będziecie korzystać z aplikacji takiej jak Uber, ale nie po to, by wezwać auto z kierowcą, ale samochód kierowany automatycznie, samochód z własnym napędem. Przyjedzie do waszego hotelu lub gdziekolwiek indziej i zawiezie was na lotnisko.

Rozmawiałem kilka miesięcy temu z burmistrzem Los Angeles. Pewnie wiecie, że jest ono jednym z miast o największym natężeniu ruchu. Burmistrz powiedział mi, że w 2030 roku Los Angeles będzie miastem bez prywatnych samochodów, a to pozwoli przekształcić autostrady w parki i inne przestrzenie publiczne”.

Los Angeles bez prywatnych pojazdów? Co wiemy na ten temat?

W 2015 roku burmistrzem Los Angeles był Eric Garcetti (pełnił ten urząd do 2022 roku) i to jego słowa miał cytować Klaus Schwab. W czasach swojej kadencji Garcetti podjął kilka działań, aby usprawnić transport w Los Angeles (np. 1, 2, 3), m.in. opracowanie projektu „Mobility Plan 2035”, ze względu na to, że istotnym problemem w tym mieście są korki.

Nie odnaleźliśmy źródeł, w których wspomniano o planach wdrożenia całkowitego zakazu prowadzenia prywatnych pojazdów w Los Angeles. Mówiono za to o zachęcaniu do ruchu pieszego, rowerowego czy częstszego korzystania z transportu publicznego oraz o zmianach w infrastrukturze.

W ostatnich miesiącach w mediach pojawiła się informacja o tym, że ​​Karen Bass, obecna burmistrz Los Angeles, obiecała, że organizowane w tym mieście Igrzyska Olimpijskie w 2028 roku odbędą się „bez samochodów”. W tym celu planuje rozszerzenie transportu publicznego tak, aby mógł obsłużyć gości. Jak możemy przeczytać w artykule opublikowanym w „The Los Angeles Times”: „Organizatorzy mówią, że nikt nie usłyszy, że nie może dojechać na zawody samochodem, ale transport publiczny może być łatwiejszą opcją”.

Wypowiedź Klausa Schwaba z 2015 roku łączona jest też z teoriami spiskowymi na temat pożarówLos Angeles. Rzekomo klęska miała być wywołana celowo, aby przebudować miasto i „uwolnić je od prywatnych pojazdów”. Nie ma na to żadnych wiarygodnych dowodów.

Teorie spiskowe o planach zniewolenia ludzkości

Jak możemy przeczytać w omawianym poście, korzystanie z autonomicznych pojazdów będzie możliwe „[…] tylko wtedy, gdy Twój wynik kredytu społecznego będzie wystarczająco wysoki, nie przekroczysz swojego osobistego limitu emisji węglowej i będziesz na bieżąco ze wszystkimi wymaganymi szczepieniami. I nawet nie próbuj wychodzić poza swoją wyznaczoną 15-minutową dzielnicę”.

Świat przyszłości opisany we wpisie jest światem kontroli obywateli oraz przymusu godzenia się na pewne rozwiązania, aby korzystać z oferowanych usług. Jest to zatem przyszłość, w której nie ma równości społecznej ani wolności. W treści wymieniono konkretne projekty czy przedsięwzięcia znane ze współczesności, które mają być rzekomą zapowiedzią wprowadzenia ustroju totalitarnego.

Na stronie Demagoga można odnaleźć wiele artykułów, w których przeanalizowaliśmy podobne stwierdzenia, odnoszące się do rzekomych planów zniewolenia ludzkości z  wykorzystaniem szczepionek, procedur na wypadek pandemii, limitu śladu węglowego czy 15-minutowych miast. W zależności od treści spiskowego przekazu udział w tym planie mają brać m.in. Bill Gates, wspomniany już Klaus Schwab, ale również organizacje, takie jak WHO, ONZ czy ZUS. Na potwierdzenie tych teorii nie ma wiarygodnych dowodów.

Czym jest system zaufania społecznego? Wprowadzono go w Chinach

We wpisie wspomina się o odpowiednio wysokim „wyniku kredytu społecznego”. To odwołanie do systemu zaufania społecznego w Chinach. Słowo „kredyt” pojawiło się prawdopodobnie w wyniku nieścisłości w tłumaczeniu jego angielskiej nazwy: „Social Credit System” (po angielsku „credit” oznacza zarówno „kredyt”, jak i „zaufanie”).

Do 2018 roku wspomniany Social Credit System (SCS) wprowadziły 43 władze miast, na zasadach programu pilotażowego. Według aktualnej wiedzy obecnie nie jest to system scentralizowany.

Jak zauważa Celia Hattonartykule dla BBC na temat systemu wprowadzanego przez władze chińskie, w wielu krajach na świecie stosuje się podobne rozwiązanie, jeśli chce się sprawdzić zdolność kredytową danego obywatela. Różnica polega na tym, że w Chinach nie chodzi wyłącznie o wiarygodność finansową, ale również o kwestię zaufania społecznego. Jak napisała dziennikarka Gosia Fraser, system ma promować odpowiednie postawy oraz zachowania. Oparty jest on na inwigilacji oraz wymianie danych obywateli, których ocenia algorytm

Limity emisji węglowej. Dlaczego pojawiają się w teoriach spiskowych?

W omawianym poście możemy przeczytać o „przekraczaniu swojego osobistego limitu emisji węglowej”.

Ślad węglowy danej organizacji to suma ilości gazów cieplarnianych (GHG) wyemitowanych przez nią bezpośrednio lub pośrednio. Taki ślad można wyliczyć również dla konsumentów czy produktów.

W 2019 roku poinformowano, że w Szwecji wyprodukowano kartę płatniczą, która odrzucała transakcję wykonywaną po przekroczeniu limitu śladu węglowego. Była połączona ze specjalną aplikacją, która podliczała emisję CO2 spowodowaną wyprodukowaniem kupowanych produktów. Używanie jej było dobrowolne, a według informacji podanej przez redakcję Politifact kartę wycofano z użytku w 2022 roku. 

Opracowanie takiej technologii nie jest dowodem na to, że spisek, który ma na celu wprowadzenie autorytarnych rządów, ograniczających wolność, jest faktem.

Czy 15-minutowe dzielnice są budowane, aby łatwiej nas kontrolować?

Jak możemy przeczytać we wpisie, „nawet nie próbuj wychodzić poza swoją wyznaczoną 15-minutową dzielnicę”. Czym są te dzielnice i dlaczego pojawiają się w teoriach spiskowych?

15-minutowe miasto to koncepcja urbanistyczna. Zakłada budowanie miast i ich dzielnic tak, aby dotarcie do najważniejszych punktów usługowych pieszo lub rowerem było możliwe w czasie nie dłuższym niż 15 minut. Dzięki temu wykorzystanie samochodów lub innych pojazdów mechanicznych zostanie ograniczone.

Pomysł stał się elementem teorii spiskowych, o czym informowało European Digital Media Observatory (EDMO) w swoim raporcie w lutym 2023 roku. Według fałszywych treści, za planem ma stać spisek, mający na celu wprowadzenie rządów totalitarnych i zamknięcie obywateli w takich dzielnicach. Miałoby to umożliwić wprowadzanie „lockdownów klimatycznych”

To przykład narracji powstałych wokół pandemii COVID-19, które przeniosły się na grunt dezinformacji nt. klimatu. Obecnie żadne wiarygodne źródła nie potwierdzają tych tez.

Przekaż nam 1,5% podatku!

Wesprzyj nas, przekazując 1,5% podatku na kontrolę polityków. Wpisz w PIT: KRS 0000615583

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Od 10 lat prześwietlamy słowa polityków!

Koniec gry w oszusta! Przekaż 1,5% na Demagoga

Wspieram