Strona główna Wypowiedzi Czy przyjęcie perspektywy finansowej wymaga zgody ze strony PE?

Czy przyjęcie perspektywy finansowej wymaga zgody ze strony PE?

Czy przyjęcie perspektywy finansowej wymaga zgody ze strony PE?

Piotr Wawrzyk

Prawo i Sprawiedliwość

W sprawach budżetowych jest to o tyle istotne, że przyjęcie perspektywy finansowej wymaga zgody ze strony Parlamentu Europejskiego.

Sygnały Dnia, 24.07.2020

Prawda

Wypowiedź uznajemy za zgodną z prawdą, gdy:  

  • istnieją dwa wiarygodne i niezależne źródła (lub jedno, jeśli jest jedynym adekwatnym z punktu widzenia kontekstu wypowiedzi) potwierdzające zawartą w wypowiedzi informację, 
  • zawiera najbardziej aktualne dane istniejące w chwili wypowiedzi, 
  •  dane użyte są zgodnie ze swoim pierwotnym kontekstem.

Sprawdź metodologię

Sygnały Dnia, 24.07.2020

Prawda

Wypowiedź uznajemy za zgodną z prawdą, gdy:  

  • istnieją dwa wiarygodne i niezależne źródła (lub jedno, jeśli jest jedynym adekwatnym z punktu widzenia kontekstu wypowiedzi) potwierdzające zawartą w wypowiedzi informację, 
  • zawiera najbardziej aktualne dane istniejące w chwili wypowiedzi, 
  •  dane użyte są zgodnie ze swoim pierwotnym kontekstem.

Sprawdź metodologię

Wypowiedź Piotra Wawrzyka uznajemy za prawdziwą, ponieważ do przyjęcia Wieloletnich Ram Finansowych wymagana jest zgoda Parlamentu Europejskiego.

Wieloletnie Ramy Finansowe

Procedura uchwalenia Wieloletnich Ram Finansowych została zawarta w art. 312 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. WRF, nazywane również perspektywami budżetowymi, określają politykę budżetową Wspólnoty w dłuższym okresie. Ustalane są bowiem na co najmniej 5 lat. W ostatnim czasie praktykuje się jednak implementowanie okresów 7-letnich.

Procedura przyjmowania WRF przez unijne organy wygląda następująco:

Rada Unii Europejskiej składająca się z właściwych ministrów państw członkowskich przyjmuje rozporządzenie zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą. W wypracowaniu stanowiska Rady istotną rolę odgrywa Rada Europejska, która udziela wskazówek politycznych w sprawie najistotniejszych elementów WRF. Po ustaleniu zasobów pieniężnych Rada Unii Europejskiej stanowi jednomyślnie, lecz musi uzyskać zgodę Parlamentu Europejskiego, który z kolei podejmuje decyzje większością głosów członków wchodzących w jego skład (Rada Unii Europejskiej może stanowić większością kwalifikowaną, jeżeli uzyska zgodę Rady Europejskiej). Parlament nie musi jednak przyjmować stanowiska Rady. Może je odrzucić, lecz nie dysponuje prawem wprowadzenia poprawek. W przypadku gdy nie doszło do uchwalenia WRF (np. w wyniku sprzeciwu Parlamentu), a poprzednie postanowienie perspektywy budżetowej wygasło, wówczas stosuje się pułapy i inne przepisy dotyczące ostatniego roku tejże perspektywy do czasu uchwalania nowego aktu.

Przytoczone powyżej rozporządzenie określa wielkość środków pieniężnych, jakie może wydać UE. Poza tym państwa członkowskie podejmują także decyzję o zasobach własnych, która wskazuje źródła dochodów Wspólnoty. W tym przypadku również wymagana jest jednomyślność w Radzie, lecz Parlament tym razem wyłącznie opiniuje stanowisko Rady, co oznacza, że Rada nie ma prawnego obowiązku uwzględniać zdania Parlamentu, jednakże nie może podjąć żadnej decyzji przed otrzymaniem opinii.

Perspektywa 2021-2027

W dniach 17-21 lipca miał miejsce szczyt Rady Europejskiej. Przywódcy unijni negocjowali w tym czasie nad kształtem WRF na lata 2021-2027. Stosunkowo długie negocjacje w dobie pandemii koronawirusa skończyły się przyjęciem 7-letniej perspektywy na kwotę 1 074,3 mld euro. Poza tym, w celu łagodzenia skutków pandemii ustalono także wysokość Funduszu Odbudowy opiewającego na kwotę 750 mld. Środki te będą mogły zostać wykorzystane na wzajemne pożyczki i wydatki z programów Wieloletnich Ram Finansowych.

Wieloletnie Ramy Finansowe na lata 2021-2027 nie zostały jeszcze ostatecznie przyjęte. Sprzeciw wyraził Parlament Europejski, który wydał niewiążące rezolucje. Europosłowie nie akceptują m.in. cięć budżetowych, podkreślają znaczenie demokratycznej kontroli nad Instrumentem na rzecz Odbudowy UE, a także zwracają uwagę na przejrzystość mechanizmu łączącego finansowanie UE z praworządnością. Deputowani zaznaczają, że jeśli elementy te nie zostaną ulepszone, WRF nie zostaną przyjęte.

Wieloletnie Ramy Finansowe ≠ budżet

W debacie publicznej powyższe pojęcia są powszechnie stosowane zamiennie. Z formalno-prawnego punktu widzenia są to dwa odmienne terminy. Przede wszystkim budżet UE ustala się na okres 12 miesięcy. Roczny budżet unijny musi mieścić się w limitach WRF. Ponadto różnice znajdziemy także w samej procedurze przyjęcia budżetu. Jedną z nich jest to, że Rada podejmuje decyzje większością kwalifikowaną głosów, do życia może zostać również powołany tzw. komitet pojednawczy (art. 314 TFUE).

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Wpłać, ile możesz

Na naszym portalu nie znajdziesz reklam. Razem tworzymy portal demagog.org.pl

Wspieram

Dowiedz się, jak radzić sobie z dezinformacją w sieci

Poznaj przydatne narzędzia na naszej platformie edukacyjnej

Sprawdź!