Strona główna Wypowiedzi Jak wyglądają warszawskie inwestycje za prezydentury Rafała Trzaskowskiego?

Jak wyglądają warszawskie inwestycje za prezydentury Rafała Trzaskowskiego?

Jak wyglądają warszawskie inwestycje za prezydentury Rafała Trzaskowskiego?

Jacek Sasin

Poseł
Prawo i Sprawiedliwość

Co do zasady Rafał Trzaskowski jest chyba przeciwnikiem jakichkolwiek dużych inwestycji publicznych, czy to samorządowych czy rządowych. Jego prezydentura w Warszawie to jest czas, kiedy tych inwestycji w ogóle nie ma.

Gość Wiadomości, 19.05.2020 r.

Fałsz

Wypowiedź uznajemy za fałsz, gdy:  

  • nie jest zgodna z żadną dostępną publicznie informacją opartą na reprezentatywnym i wiarygodnym źródle,  
  • jej autor przedstawia nieaktualne informacje, którym przeczą nowsze dane, zawiera szczątkowo poprawne dane, ale pomija kluczowe informacje i tym samym fałszywie oddaje stan faktyczny.  

Sprawdź metodologię

Gość Wiadomości, 19.05.2020 r.

Fałsz

Wypowiedź uznajemy za fałsz, gdy:  

  • nie jest zgodna z żadną dostępną publicznie informacją opartą na reprezentatywnym i wiarygodnym źródle,  
  • jej autor przedstawia nieaktualne informacje, którym przeczą nowsze dane, zawiera szczątkowo poprawne dane, ale pomija kluczowe informacje i tym samym fałszywie oddaje stan faktyczny.  

Sprawdź metodologię

Wypowiedź Jacka Sasina uznajemy za fałszywą, ponieważ zgodnie z informacji na stronie Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy w latach 2019 i 2020, czyli w czasie, gdy Rafał Trzaskowski miał już realny wpływ na budżet Warszawy jako jej prezydent, zaplanowane wydatki na inwestycje wyniosły odpowiednio: 2 963 mln zł i 3 104 mln zł. Nie dysponujemy danymi na temat wykonania budżetu w 2019 roku. Z bieżących informacji na stronie ratusza wiadomo jednak, że wiele zaplanowanych inwestycji udało się zrealizować.

Prezydentura Trzaskowskiego

Rafał Trzaskowski został wybrany na prezydenta Warszawy w wyborach samorządowych z 21 października 2018 roku. Na kandydata Platformy Obywatelskiej postawiło 56.67 proc. mieszkańców stolicy, co w liczbach bezwzględnych przełożyło się na 505 187 głosów. 

W programie wyborczym Rafała Trzaskowskiego znalazło się wiele postulatów związanych z miejskimi inwestycjami, między innymi budowa brakujących stacji metra oraz generalnie jego II linii, a także zakup pociągów czy budowa szkół i przedszkoli.

Inwestycje w latach 2019-2020

Ostatnie sprawozdanie z wykonania budżetu na stronie Urzędu Miasta dotyczy 2018 roku, a zatem, analizując inwestycje za prezydentury Rafała Trzaskowskiego, będziemy odnosić się do projektów budżetów opracowanych na lata 2019 i 2020.

W 2019 roku na wydatki majątkowe zaplanowano 2 963 mln zł, w tym na inwestycje ogólnomiejskie – 1 834 mln zł i na dzielnicowe – 1 129 mln zł. Najwięcej pochłonąć miały inwestycje umieszczone w kategorii „Transport i komunikacja”, na które przeznaczono 1 364 mln zł. Na pierwszym miejscu wyszczególniona została budowa II linii metra. Zgodnie ze szczegółowym budżetem na 2019 rok cel ten miał pochłonąć 769,1 mln zł, stanowiąc jednocześnie największy zaplanowany wydatek.

Kolejny na liście był Szpital Południowy, na który zamierzano przeznaczyć 145,1 mln zł. Zestawienie największych zaplanowanych na 2019 rok wydatków zamknęła Szkoła Podstawowa przy ul. Oś Królewska w dzielnicy Wilanów. Budowa placówki miała kosztować miasto 26,1 mln zł.

Wydatki majątkowe zaplanowane na 2020 rok okazały się wyższe niż w roku poprzednim i wyniosły 3 104 mln zł, z czego koszt inwestycji ogólnomiejskich zaplanowano na 2 126 mln zł, a inwestycji dzielnicowych – na 978 mln zł. Pozostałe wydatki majątkowe mają wynieść 44,5 mln zł. Po raz kolejny najwięcej środków postanowiono przekazać na transport i komunikację. W budżecie na ten cel przeznaczonych zostało 1,278 mld zł.

W bieżącym roku zwiększyły się także środki na sztandarową inwestycję Urzędu Miasta Warszawy, czyli budowę II linii metra. Ze szczegółowego budżetu na 2020 rok dowiadujemy się, że na ten cel przekazano 838,9 mln zł. Drugą największą inwestycją jest Budowa Szpitala Południowego, na którą przeznaczono 161,7 mln zł. Listę najważniejszych inwestycji zamyka budowa zespołu szkolno-przedszkolnego w rejonie ul. Nowaka-Jeziorańskiego. Na cel ten wydanych ma być 22,8 mln zł. 

Budowa II linii metra

Od 2016 roku w Warszawie realizowany jest program „Budowa II linii metra, wraz z infrastrukturą towarzyszącą i zakupem taboru – etap II”. Jego całkowita wartość ma wynieść 3 164 178 317,08 zł, a realizacja trwać do 2023 roku. Program jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności.

pierwszym roku prezydentury Rafała Trzaskowskiego Urzędowi Miasta udało się otworzyć oferty przetargowe na opracowanie projektu dwóch nowych stacji na I linii metra (Pl. Konstytucji i Muranów), a także zlecić prace koncepcyjne dla III linii metra na Pradze-Południe. 

14 kwietnia 2020 roku Urząd Miasta poinformował o planie zakupu 45 nowych pociągów. Środki na zakup taboru (1 308 248 300 zł) pochodzą z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który udzielił Metru Warszawskiemu kredytu w wysokości do 654 mln zł. Umowa na zakup pociągów została podpisana 30 stycznia 2020 roku z konsorcjum firm Skoda Transportation a.s. i Skoda Vagonka a.s. Wcześniej we wrześniu 2019 roku Warszawa również otrzymała kredyt z EBI w wysokości 1,5 mld zł na rozwój II linii metra. 

4 maja z kolei rozpoczął się proces drążenia tunelu, łączącego powstającą stację Bródno z przystankiem Trocka. Kilka dni wcześniej informowano, że na koniec maja zaplanowano prace przy zbrojeniu i betonowaniu płyty pośredniej stacji C04 Powstańców Śląskich. Z kolei latem rozpoczną się także pierwsze prace przy budowie przejść podziemnych pod skrzyżowaniem Górczewskiej i Powstańców Śląskich.

We wrześniu 2019 roku do dyspozycji pasażerów oddane zostały trzy zupełnie nowe stacje II linii metra na Pradze-Północ i Targówku – Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy i Trocka

Postęp prac tarcz przy budowie tuneli II linii metra można śledzić pod tym linkiem (aktualizacja w każdy piątek).

Warto również dodać, że w lipcu 2019 roku rozpoczęło się kompletowanie ofert w przetargu na opracowanie studium technicznego dla III linii metra (odcinek od stacji „Stadion Narodowy” do „Gocław”). 

Wybrane inne inwestycje

Przykładem aktualnej inwestycji Warszawie jest tworzenie na terenie miasta lokalnych centrów przesiadkowych. 15 kwietnia 2020 roku przekazano informację, że w Legionowie mają pojawić się nowe perony, parkingi i miejsca rowerowe. W ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (wspólna inicjatywa Warszawy oraz 39 podwarszawskich gmin na rzecz pozyskiwania funduszy z UE) miasto otrzymało dofinansowanie od Unii Europejskiej w wysokości 2,7 mln zł.

Tydzień wcześniej Urząd Miasta podał też, że warszawska Szybka Kolej Miejska zakupiła 21 nowych pociągów, co pozwoli na uruchomienie nowych linii. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez ratusz jest to największy zakup w historii Szybkiej Kolei Miejskiej. Wartość całego zamówienia wyniosła 667 924 686 zł, z czego 202 621 049,45 zł pochodzi z dofinansowania unijnego uzyskanego jeszcze w 2018 roku.

W czerwcu 2019 roku również Tramwaje Warszawskie podpisały umowę z Hyundai Rotem Company na dostawę 213 nowych pojazdów. Tabor ma kosztować 1 mld 825 mln zł, jednak zakup uzyskał częściowe dofinansowanie z funduszy unijnych w wysokości 285 mln zł. 

Dane na temat wszystkich realizowanych obecnie w stolicy inwestycji odszukać można za pomocą interaktywnej mapy na stronie Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy. Dowiadujemy się z niej, że wszystkich prowadzonych aktualnie inwestycji jest 5 012, w tym:

  • drogowych – 157,
  • sieciowych – 4 225,
  • torowych – 30,
  • budowlanych – 52,
  • komunikacyjnych – 459,
  • przestrzennych – 49,
  • objazdy – 40.

Wśród informacji na temat powyższych inwestycji nie padają jednak dane odnośnie do daty ich rozpoczęcia, w związku z tym nie jesteśmy w stanie zweryfikować, które z tych inicjatyw zostały podjęte za prezydentury Rafała Trzaskowskiego.

Podsumowanie

Wypowiedź Jacka Sasina uznajemy za fałsz, ponieważ od momentu, gdy Rafał Trzaskowski został prezydentem Warszawy, realizowanych jest tam wiele inwestycji publicznych, zwłaszcza w dziedzinie transportu i komunikacji, co widać chociażby po posuwającej się cały czas budowie II linii metra czy regularnych zakupach nowych pojazdów dla komunikacji miejskiej i kolejowej.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Wpłać, ile możesz

Na naszym portalu nie znajdziesz reklam. Razem tworzymy portal demagog.org.pl

Wspieram

Dowiedz się, jak radzić sobie z dezinformacją w sieci

Poznaj przydatne narzędzia na naszej platformie edukacyjnej

Sprawdź!