Czas czytania: około min.

Kiedy rozpoczęto pierwsze przygotowania do budowy tunelu pod Świną?

23.03.2021 godz. 13:11

Wypowiedź

Prawda

Analiza w pigułce

 

  • W 2006 roku rozpoczęto pierwsze konkretne przygotowania do budowy tunelu pod Świną oraz zarezerwowano w rezerwie celowej budżetu na 2007 rok 2 mln zł na studium wykonalności projektu.
  • Projekt budowy tunelu wpisano do Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2007-2013 (ostatecznie przesunięto go na lata 2014-2020).
  • W 2010 roku wydano ostateczną decyzję środowiskową w 2010 roku.

Wypowiedź

8 marca gościem Salonu Politycznego Trójki był Minister Infrastruktury – Andrzej Adamczyk. W rozmowie dotyczącej rozpoczęcia budowy tunelu pod rzeką Świną łączącego wyspy Wolin i Uznam minister podkreślił, że to w okresie pierwszych rządów Prawa i Sprawiedliwości, w latach 2006-2007, rozpoczęto przygotowania pod tę inwestycję. Na podstawie dostępnych danych należy uznać, że wypowiedź ministra jest zgodna z prawdą.

Obecna infrastruktura – przeprawa promowa

Obecnie komunikacja między wyspami jest możliwa dzięki dwóm przeprawom promowym: starszej, położonej w miejscu przedwojennej infrastruktury przeprawie promowej Warszów oraz nowszej, znajdującej się na południe od Świnoujścia, wybudowanej w latach 1976-1981 przeprawie promowej Krasibór. Jedyne drogowe połączenie przebiega znacznie dłuższą trasą przez Niemcy.

Początki projektu

Sam pomysł budowy tunelu pod Świną sięga jeszcze czasów przedwojennych i rządów III Rzeszy na tych terenach. W okresie PRL powrócono kilkukrotnie do tego pomysłu, rozwijając kolejne koncepcje jego budowy, jednak do realizacji żadnej z nich nie doszło.

Kolejną próbę podjęto w 1999 roku, gdy Gmina Świnoujście ogłosiła przetarg na projekt i budowę tunelu wzdłuż tzw. korytarza południowego, w pobliżu przeprawy w Krasiborze. Przetarg został jednak unieważniony z powodu złożenia tylko jednej oferty, przy jednoczesnym braku zapewnienia finansowania.

Działania w 2006 i 2007 roku

rezerwie celowej budżetu państwa na rok 2007 przeznaczono 2 mln zł na pokrycie studium wykonalności budowy tunelu łączącego Świnoujście z lądem i wyspę Uznam z wyspą Wolin. Podkreślić należy, że dymisja rządu Jarosława Kaczyńskiego nastąpiła w dniu 5 listopada 2007 roku. Projekt budowy tunelu wpisano do Programu Operacyjnego “Infrastruktura i Środowisko” na lata 2007-2013, a ostatecznie przesunięto go na lata 2014-2020. Rozpoczęto pierwsze prace przygotowawcze, zakończone w 2010 roku wydaniem decyzji środowiskowej i wybraniem ostatecznego wariantu trasy tunelu.

Realizacja inwestycji

Działania związane z tunelem przyspieszyły w późniejszych latach. W roku 2016 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na budowę tunelu. We wrześniu 2018 roku została podpisana umowa z wykonawcą, w 2019 roku rozpoczęły się pierwsze prace budowlane, a 5 marca 2021 roku rozpoczęto drążenie tunelu.

Łączna długość inwestycji ma wynieść 3,4 km, a sam tunel ma liczyć 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy z dwupasmową jezdnią. Świnoujście zostanie trwale skomunikowane z resztą kraju, a nowa trasa odciąży przeprawy promowe. Otwarcie tunelu jest planowane na 2022 rok.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Podobał Ci się artykuł? Pomóż nam dzielić się prawdą!

Możesz śmiało rozpowszechniać ten artykuł na swojej stronie internetowej. Pamiętaj o podaniu źródła. Sprawdź jak możesz udostępniać.

Wpłać darowiznę i działaj z nami!

lub