Strona główna Wypowiedzi Od ilu lat trwa budowa lotniska pod Berlinem?

Od ilu lat trwa budowa lotniska pod Berlinem?

Od ilu lat trwa budowa lotniska pod Berlinem?

Robert Biedroń

Poseł do Parlamentu Europejskiego
Nowa Lewica

Niemcy już chyba 15 lat próbują wybudować taki port komunikacyjny.

Imponderabilia, 30.04.2020 r.

Prawda

Wypowiedź uznajemy za zgodną z prawdą, gdy:  

  • istnieją dwa wiarygodne i niezależne źródła (lub jedno, jeśli jest jedynym adekwatnym z punktu widzenia kontekstu wypowiedzi) potwierdzające zawartą w wypowiedzi informację, 
  • zawiera najbardziej aktualne dane istniejące w chwili wypowiedzi, 
  •  dane użyte są zgodnie ze swoim pierwotnym kontekstem.

Sprawdź metodologię

Imponderabilia, 30.04.2020 r.

Prawda

Wypowiedź uznajemy za zgodną z prawdą, gdy:  

  • istnieją dwa wiarygodne i niezależne źródła (lub jedno, jeśli jest jedynym adekwatnym z punktu widzenia kontekstu wypowiedzi) potwierdzające zawartą w wypowiedzi informację, 
  • zawiera najbardziej aktualne dane istniejące w chwili wypowiedzi, 
  •  dane użyte są zgodnie ze swoim pierwotnym kontekstem.

Sprawdź metodologię

Weryfikujemy wypowiedź kandydata na prezydenta z ramienia Lewicy, eurodeputowanego Roberta Biedronia na temat Centralnego Portu Komunikacyjnego. Polityk porównuje mający powstać w Polsce Centralny Port Komunikacyjny do będącego w trakcie realizacji Niemieckiego Portu Lotniczego Berlin-Brandenburg, znajdującego się na południe od Berlina.

Uchwała w sprawie przyjęcia „Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej” została przejęta przez Radę Ministrów 7 listopada 2018 roku. W celu realizacji CPK na mocy ustawy z dnia 10 maja 2018 roku o Centralnym Porcie Komunikacyjnym została powołana Spółka Skarbu Państwa.

Otwarcie portu planowane jest na 2027 rok. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie

Opóźnienia w budowie lotniska Berlin-Brandenburg

Robert Biedroń w swojej wypowiedzi odnosi się do powstającego pod Berlinem lotniska o nazwie Berlin-Brandenburg. Nowy port lotniczy w stolicy Niemiec budowany jest z myślą o zastąpieniu trzech dotychczasowych lotnisk: Tempelhof, Tegel i Schoenefeld.

Plany budowy kolejnego lotniska w Berlinie pojawiły się po zjednoczeniu Niemiec w 1990 roku. W 1996 roku wspólnicy Berlińskich Portów Lotniczych – kraje związkowe Berlin i Brandenburgia oraz Rząd Federalny – podjęły decyzję o budowie lotniska Berlin Brandenburg International BBI. Na lokalizację wybrane zostało Schönefeld z racji niewielkiej odległości do stołecznego Berlina. Zdecydowano też, że dotychczasowe lotnisko Schönefeld w toku rozbudowy ma zostać przekształcone w Port Lotniczy Berlin Brandenburg.

W 2006 roku Federalny Sąd Administracyjny wydał zezwolenie na rozpoczęcie budowy, a 5 września 2006 roku nastąpiło symboliczne wbicie pierwszej łopaty.

Powstawanie nowego lotniska w Berlinie było obarczona licznymi opóźnieniami wynikającymi z błędów projektowych, nieprawidłowości w budowie i zmian w przepisach. W związku z budową miały miejsce również skandale korupcyjne.

Pierwotne otwarcie lotniska zaplanowano na 30 października 2011 roku. Nie udało się dotrzymać tego terminu z uwagi na zmiany w przepisach, które wymusiły przeprojektowanie strefy bezpieczeństwa. Kolejnym terminem był czerwiec 2012 roku. W maju 2012 roku, na miesiąc przed planowanym otwarciem, kolejne nieprawidłowości, tym razem w zakresie systemu przeciwpożarowego, wymusiły następne przesunięcie otwarcia, najpierw na „okres powakacyjny”, a później – na marzec 2013 roku.

We wrześniu 2012 roku poinformowano o przesunięciu otwarcia na 27 października 2013 roku. W styczniu 2013 roku ogłoszono, że i ta data nie jest już aktualna ze względu na opóźnienia związane z przeprojektowywaniem systemów ochrony przeciwpożarowej. Tym razem jednak nie podano kolejnej daty otwarcia. W październiku 2013 roku podpisano umowę z Siemensem na dalsze prace w tym zakresie. Natomiast w grudniu przekazano informację o renowacji północnego pasa startowego, która miała się odbyć „w drugiej połowie 2014 roku”, jeszcze przed otwarciem lotniska.

W styczniu 2014 roku władze nowego lotniska, dementując kolejne doniesienia prasowe o opóźnieniach, poinformowały, że:

Ponieważ nie ma ustalonej daty otwarcia, nie można mówić o jakichkolwiek opóźnieniach.

Ostatecznie prace nad renowacją północnego pasa ruszyły dopiero w maju 2015 roku. Wtedy też opublikowano kolejne daty otwarcia lotniska: zakończenie budowy w drugim kwartale 2016 roku i planowane otwarcie w drugiej połowie 2017 roku. Prace na północnym pasie zostały ukończone w październiku 2015 roku. W kwietniu 2016 roku potwierdzono planowaną datę otwarcia na drugą połowę 2017 roku. Jednak w grudniu 2016 roku Karsten Mühlenfeld, szef spółki zarządzającej nowym lotniskiem, zaznaczył, że data otwarcia może być podana dopiero wtedy, kiedy będzie można ją oprzeć na „wiarygodnych podstawach”. W sierpniu 2017 roku poinformowano, że budowa ma się zakończyć do sierpnia 2018 roku, zaś w grudniu 2017 roku ogłoszono, że lotnisko zostanie w końcu otwarte… w październiku 2020 roku.

Jest to również aktualna data przewidywanego otwarcia lotniska. Z uwagi na pandemię koronawirusa przesunięto co prawda testy przeciwpożarowe i ewakuacyjne na lato, ale, jak zapewniają władze lotniska, nie wpłynie to na termin otwarcia.

Jeśli w październiku bieżącego roku rzeczywiście uda się otworzyć nowe lotnisko w Berlinie, będzie to oznaczało, że jego budowa trwała nieco ponad czternaście lat.

Biorąc pod uwagę szacunkowy kontekst wypowiedzi Roberta Biedronia, uznajemy ją za prawdziwą.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Wpłać, ile możesz

Na naszym portalu nie znajdziesz reklam. Razem tworzymy portal demagog.org.pl

Wspieram

Dowiedz się, jak radzić sobie z dezinformacją w sieci

Poznaj przydatne narzędzia na naszej platformie edukacyjnej

Sprawdź!