Strona główna Wypowiedzi Ścieżki rowerowe dla Wrocławia. Czy Jacek Sutryk dotrzymał obietnicy?

Ścieżki rowerowe dla Wrocławia. Czy Jacek Sutryk dotrzymał obietnicy?

Ścieżki rowerowe dla Wrocławia. Czy Jacek Sutryk dotrzymał obietnicy?

Jacek Sutryk

Prezydent Wrocławia

W tej kadencji wybudowaliśmy [we Wrocławiu – przyp. Demagog] 100 km dróg i ścieżek rowerowych.

Debata w TVP Info, 18.04.2024

Prawda

Wypowiedź uznajemy za zgodną z prawdą, gdy:  

  • istnieją dwa wiarygodne i niezależne źródła (lub jedno, jeśli jest jedynym adekwatnym z punktu widzenia kontekstu wypowiedzi) potwierdzające zawartą w wypowiedzi informację, 
  • zawiera najbardziej aktualne dane istniejące w chwili wypowiedzi, 
  •  dane użyte są zgodnie ze swoim pierwotnym kontekstem.

Sprawdź metodologię

Debata w TVP Info, 18.04.2024

Prawda

Wypowiedź uznajemy za zgodną z prawdą, gdy:  

  • istnieją dwa wiarygodne i niezależne źródła (lub jedno, jeśli jest jedynym adekwatnym z punktu widzenia kontekstu wypowiedzi) potwierdzające zawartą w wypowiedzi informację, 
  • zawiera najbardziej aktualne dane istniejące w chwili wypowiedzi, 
  •  dane użyte są zgodnie ze swoim pierwotnym kontekstem.

Sprawdź metodologię

  • Z raportów o stanie miasta wynika, że w latach 2018–2022 we Wrocławiu przybyło 85 km tras rowerowych (2018 – s. 50, 2022 – s. 203).
  • Na początku 2024 roku oficjalny portal miasta informował, że bilans inwestycji rowerowych z ostatnich 5 lat to 92 km.
  • Według Banku Danych Lokalnych Głównego Urzędu Statystycznego w roku 2022 we Wrocławiu było 95 km więcej dróg rowerowych niż w 2018 roku.

Druga tura we Wrocławiu

Trwają wybory samorządowe. Do drugiej tury, która odbędzie się 21 kwietnia, w wyborach prezydenta Wrocławia dostali się obecny prezydent Jacek Sutryk (który zdobył 34,33 proc. głosów) i Izabela Bodnar (z wynikiem 29,80 proc.). Kandydaci spotkali się podczas debaty na antenie TVP Info.

Jacek Sutryk mówił o swoich planach dotyczących rozwoju transportu publicznego i budowy nowych linii tramwajowych. Równocześnie pochwalił się swoim osiągnięciem z mijającej kadencji, czyli budową nowych dróg i ścieżek dla rowerów.

Warto wspomnieć, że budowa 100 km ścieżek rowerowych była jedną z obietnic Jacka Sutryka w wyborach z 2018 roku (s. 9). Czy prezydent miasta dotrzymał zobowiązania?

NIK: prawie 50 km w trzy lata

W 2023 roku ukazały się wyniki raportu Najwyższej Izby Kontroli dotyczące infrastruktury rowerowej w miastach. Kontrolerzy przyjrzeli się tej kwestii m.in. we Wrocławiu. W danych przedstawiono oddzielnie drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów oraz wytyczone na jezdni pasy ruchu dla rowerów.

Okazuje się, że od końca 2018 roku do 31 marca 2022 roku, czyli w ciągu nieco ponad trzech lat rządów Jacka Sutryka, w mieście przybyło 26,43 km dróg dla rowerów, 3,92 km pasów ruchu dla rowerów i 16,91 km dróg dla pieszych i rowerów (s. 11). To łącznie 47,26 km tras, po których mogą jeździć rowerzyści.

O wybranych trasach zbudowanych do 2021 roku przeczytasz więcej w naszym raporcie (s. 16). Wówczas wyliczyliśmy, że przez połowę kadencji „wybudowano co najmniej 21, jednak nie więcej niż 40 km tras rowerowych”.

GUS: przybyło prawie 100 km dróg

Zgodnie z danymi dostępnymi w Banku Danych Lokalnych Głównego Urzędu Statystycznego (kategoria: Transport i Łączność – Drogi dla rowerów) pod koniec 2018 roku we Wrocławiu było 260 km dróg dla rowerów. To właśnie wtedy Jacek Sutryk objął władzę w mieście. 

Na dzień publikacji tej analizy dane Banku Danych Lokalnych GUS sięgają tylko do 2022 roku. Wówczas we Wrocławiu było 355,2 km dróg dla rowerów, co oznacza, że przybyło ich 95,2 km.

GUS zalicza do dróg dla rowerów: samodzielne drogi dla rowerów (położone w pasie drogi), drogi wydzielone z jezdni, drogi wydzielone z chodnika i drogi zawarte w ciągach pieszo-rowerowych.

Raporty o stanie miasta wskazują na wzrost o 85 km

Natomiast z raportu o stanie miasta za 2018 rok wynika, że na początku kadencji Jacka Sutryka we Wrocławiu było 307 km tras rowerowych (s. 50). 

Raport za 2023 rok nie został jeszcze opublikowany, natomiast wcześniejszy raport wskazuje na to, że pod koniec 2022 roku we Wrocławiu było 392 km tras rowerowych (s. 203). Oznacza to wzrost o 85 km. Co ciekawe, w tym raporcie przedstawiona została inna liczba dotycząca stanu za 2018 rok (315 km, a nie 307 km). 

Urząd Miasta donosi o 92 nowych kilometrach

Z raportów o stanie miasta, danych GUS i raportu NIK dowiadujemy się tylko o tym, ile dróg lub tras zbudowano do 2022 roku. Pamiętajmy, że kadencja Jacka Sutryka trwała jeszcze przez cały 2023 rok i do wiosny 2024 roku. 

W tym czasie oddano do użytku m.in. 6,6 km nowej trasy na Nowy Dwór, trasę na ul. Koziej przez Maślice czy drogi na alei Wielkiej Wyspy.

W artykule opublikowanym na początku 2024 roku na stronie wroclaw.pl (to oficjalny portal informacyjny aglomeracji wrocławskiej) czytamy, że w ciągu ostatnich 5 lat urząd miasta zrealizował inwestycje rowerowe za łącznie 108 mln zł. Owocem tych inwestycji są drogi o łącznej długości 92 km.

Na podstawie tego źródła, danych z raportów o stanie miasta oraz z Banku Danych Lokalnych GUS można więc stwierdzić, że liczba dróg rowerowych we Wrocławiu w czasie rządów Jaca Sutryka rzeczywiście wzrosła o ok. 100 km.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Pomóż nam sprawdzać, czy politycy mówią prawdę.

Nie moglibyśmy kontrolować polityków, gdyby nie Twoje wsparcie.

Wpłać

Dowiedz się, jak radzić sobie z dezinformacją w sieci

Poznaj przydatne narzędzia na naszej platformie edukacyjnej

Sprawdź!