Omawiamy ważne fakty dla debaty publicznej, a także przedstawiamy istotne raporty i badania.
Kandydaci w mediach [14–20.04]. Biejat wyprzedziła Mentzena w mediach społecznościowych

Kandydaci w mediach [14–20.04]. Biejat wyprzedziła Mentzena w mediach społecznościowych
Najważniejsze informacje
- Rafał Trzaskowski, tak jak w tygodniu 7–13 kwietnia, był najbardziej medialnym kandydatem. Zasięg informacji na jego temat, podobnie jak innych kandydatów z pierwszej czwórki (Nawrocki, Hołownia, Mentzen), był jednak mniejszy niż przed tygodniem nawet o 200–300 mln kontaktów z przekazem.
- Po raz pierwszy w naszych raportach inny polityk wyprzedził Sławomira Mentzena w mediach społecznościowych, choć tylko pod względem liczby wyświetleń postów. Najwięcej odsłon zdobyła popierana przez Lewicę Magdalena Biejat.
- Największe zasięgi w mediach społecznościowych odnotowały treści związane Wielkanocą – życzenia Karola Nawrockiego oraz wpis Sławomira Mentzena o święconce i córkach.
Spadki zasięgów po tygodniu debat przedwyborczych
Trzeci tydzień z rzędu (raporty za poprzednie dwa tygodnie: 1, 2) Rafał Trzaskowski był najbardziej medialnym kandydatem na prezydenta. Według danych Instytutu Monitorowania Mediów (IMM) informacje na temat prezydenta Warszawy wygenerowały zasięg na poziomie blisko 700 mln kontaktów z przekazem. To oznacza, że w analizowanych okresie przeciętny Polak powyżej 15. roku życia miał styczność z informacjami o Trzaskowskim ok. 22 razy.
Po rekordowym tygodniu, w którym odbyły się dwie debaty prezydenckie, nastąpił spadek zasięgów. W przypadku Rafała Trzaskowskiego nominalnie najwięcej, bo o ponad 330 mln kontaktów.
Za plecami Trzaskowskiego – tak jak w poprzednio analizowanym tygodniu – ta sama kolejność. Na drugim miejscu znalazł się Karol Nawrocki (533 mln kontaktów), na trzecim – Szymon Hołownia (424 mln kontaktów). Poza podium uplasował się Sławomir Mentzen (405 mln kontaktów).
Piąta pozycja przypadła Magdalenie Biejat (313 mln kontaktów), której zasięgi, w odróżnieniu od pierwszych czterech kontrkandydatów, nieznacznie wzrosły. Niemal dwukrotny wzrost zasięgu zaliczył Grzegorz Braun (178 mln kontaktów), co pozwoliło mu wyprzedzić Adriana Zandberga oraz Marka Jakubiaka.
O czym mówiło się w kontekście kandydatów?
W kontekście Rafała Trzaskowskiego w mediach pojawiło się najwięcej treści na temat wątpliwości dotyczących organizacji debaty wyborczej w Końskich, 11 kwietnia. Zainteresowanie wzbudziło to, kto był odpowiedzialny za jej sfinansowanie.
Opozycja podejrzewała, że TVP poniosło część kosztów debaty organizowanej przez komitet Rafała Trzaskowskiego. W swoim oświadczeniu telewizja wyjaśniła, że prawie wszystkie koszty związane z przygotowaniem debaty poniósł komitet kandydata. Jedynym kosztem poniesionym przez TVP było wynagrodzenie prowadzącej oraz wydawcy.
Również w przypadku Karola Nawrockiego najpopularniejsze hasła dotyczyły debat („piątkowa debata”, „debata telewizji”).
Zgoła odmienne sytuacja prezentuje się w przypadku Szymona Hołowni, ponieważ często komentowano jego postulat dotyczący zakazu smartfonów w szkołach. Marszałek Sejmu w programie wyborczym ma wpisany postulat „Smartfony precz ze szkół”. W ubiegłym tygodniu zorganizował konsultacje społeczne na ten temat. Na kanale Sejmu na YouTubi pojawiło się jego wystąpienie z tych konsultacji oraz godzinna konferencja.
Z kolei w przypadku Sławomira Mentzena najpopularniejszą frazą była „firma deweloperska”. 17 kwietnia dziennikarze RMF FM ujawnili, że na jego kampanię wyborczą (oraz kampanię Rafała Trzaskowskiego i Szymona Hołowni) datki wpłacili deweloperzy.
Biejat wyprzedziła Mentzena w mediach społecznościowych
Tydzień 14-20 kwietnia był w mediach społecznościowych słabszy dla Sławomira Mentzena. O ile w poprzednio analizowanych tygodniach informacje w mediach społecznościowych odpowiadały za ok. 60 proc. jego zasięgów, tak tym razem udział tego rodzaju mediów spadł do ok. 34 proc.
Mentzen gorzej radził sobie również na kanałach własnych. Mniejszą liczbę wyświetleń pod postami w mediach społecznościowych można wytłumaczyć spadkiem aktywności. Na TikToku polityk zamieścił tylko trzy nagrania. Dla porównania: przed tygodniem było ich 10.
Po raz pierwszy w naszych raportach poseł Konfederacji nie znalazł się na pierwszym miejscu pod względem uzyskanych odsłon na TikToku, w serwisie X i na YouTubie. Mentzena wyprzedziła Magdalena Biejat. Poza największą liczbą wyświetleń senatorka mogła pochwalić się największa liczbą postów w mediach społecznościowych, przy uwzględnieniu Facebooka i Instagrama.
Najbardziej zasięgowe wpisy kandydatki popieranej przez Lewicę dotyczyły wydarzeń, które rozegrały się w związku z wtargnięciem Grzegorza Brauna do szpitala w Oleśnicy.
@magdabiejat Grzegorz Braun, znany prawicowy fanatyk, wtargnął ze swoimi kolesiami na oddział ginekologiczny w Oleśnicy i zaczął terroryzować lekarkę, dr Gizelę Jagielską. To skandaliczna sytuacja, że opętany nienawiścią człowiek wpadł na ginekologię i zakłócił spokój pacjentek i pracę personelu. Całe szczęście na miejscu szybko zjawili się wicewojewoda dolnośląski Piotr Sebastian Kozdrowicki i radna sejmiku Katarzyna Lubiniecka-Różyło. Dziękuję Wam za to. Sama na Brauna złożę zawiadomienie do prokuratury. Czy jak skrajna prawica pokroju Brauna czy Mentzena dojdzie do władzy, to tak będzie wyglądał codzienność na porodówkach? Codziennie straszą uchodźcami, a sami zachowują się jak terroryści i barbarzyńcy. Wchodzą z buciorami na porodówkę, zastraszają kobiety i personel. Trzeba jak najszybciej wprowadzić prawo, które wprost zakazywałoby wszelkich demonstracji w pobliżu szpitali! Zatrzymaj ze mną te brunatną falę! Głosuj na mnie 18 maja! #lewica #biejat #biejat2025 @__Lewica @Młoda Lewica @ADT @Legalna Aborcja 💚 @Strajkkobiet ♬ dźwięk oryginalny – Magdalena Biejat
Gdyby spojrzeć na liczbę interakcji, Mentzen wciąż pozostaje liderem. Z tym że w analizowanym tygodniu, w porównaniu do poprzednich, różnica między nim a resztą stawki była zdecydowanie mniejsza.
Od 14 do 20 kwietnia Mentzen zdobył 835 tys. interakcji i o 100 tys. wyprzedził Biejat, zajmującą drugie miejsce. Tydzień wcześniej miał ponad 2 mln interakcji, czyli blisko 4 razy więcej niż drugi Trzaskowski.
Brak dezinformacji w najbardziej zasięgowych wpisach
Wśród najbardziej zasięgowych wpisów kandydatów w mediach własnych nie odnotowaliśmy jawnych przypadków dezinformacji. W ubiegłym tygodniu w social mediach największą popularność zdobyły wpisy i filmy o wydźwięku pozytywnym.
Największy zasięg zdobyło nagranie na YouTubie z życzeniami świątecznymi Karola Nawrockiego. W podobnej tematyce do dużej liczby odbiorców dotarł wpis Sławomira Mentzena z córkami i wielkanocną święconką, zamieszczony na portalu X. Zasięgowy był też film wrzucony przez polityka Konfederacji na TikToku, na którym relacjonował wizytę w OSP Świerklany.
Program Fact-Checking and Countering Disinformation: Poland’s 2025 Presidential Election jest prowadzony przez Stowarzyszenie Demagog dzięki wsparciu EMIF zarządzanemu przez Calouste Gulbenkian Foundation. Wyłączna odpowiedzialność za wszelkie treści wspierane przez European Media and Information Fund (EMIF) spoczywa na autorach i niekoniecznie musi odzwierciedlać stanowisko EMIF i Partnerów Funduszu, Calouste Gulbenkian Foundation i European University Institute.
Przekaż nam 1,5% podatku!
Masz prawo do prawdy. Pomóż nam ją chronić!
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter