Omawiamy ważne fakty dla debaty publicznej, a także przedstawiamy istotne raporty i badania.
Kandydaci w mediach [31.03–06.04]. Prawica walczy o zasięgi, strasząc migrantami

fot. Platforma Obywatelska / Flickr / Domena publiczna / Modyfikacje: Demagog, fot. Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0 / https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ / Modyfikacje: Demagog, fot. Pixabay / Modyfikacje: Demagog
Kandydaci w mediach [31.03–06.04]. Prawica walczy o zasięgi, strasząc migrantami
Najważniejsze informacje
- Największy zasięg (blisko 465 mln potencjalnych kontaktów) uzyskały publikacje, w których wspominano o Rafale Trzaskowskim. Oznacza to, że każda osoba powyżej 15. roku życia mogła się spotkać w mediach z informacją o tym kandydacie średnio 14 razy.
- W telewizji najwięcej razy o Trzaskowskim mówiła stacja wPolsce24. Identycznie jest w przypadku Karola Nawrockiego. Przekaz dotyczący kandydatów był jednak zupełnie odmienny. Z kolei o Sławomirze Mentzenie najczęściej wspominano w TVN24.
- Kandydat Konfederacji kolejny tydzień z rzędu uzyskuje największy zasięg w mediach społecznościowych – pod względem zarówno zasięgu postów, jak i liczby publikacji własnych. Obok Mentzena i Trzaskowskiego w pierwszej trójce kandydatów z największą liczbą wyświetleń wpisów własnych na TikToku, na YouTubie oraz na portalu X ponownie znalazła się Magdalena Biejat.
- Wśród wypowiedzi kandydatów prawicowych (Karola Nawrockiego, Sławomira Mentzena i Marka Jakubiaka) można było spotkać fałszywe i propagandowe narracje na temat migracji i Unii Europejskiej, z kolei Rafał Trzaskowski powiedział nieprawdę dotyczącą obietnicy podniesienia kwoty wolnej od podatku.
Trzaskowski z największym zasięgiem w mediach
Według danych Instytutu Monitorowania Mediów (IMM) od 31 marca do 6 kwietnia 2025 roku największy zasięg we wszystkich mediach uzyskały informacje dotyczące Rafała Trzaskowskiego – było to prawie 465 mln potencjalnych kontaktów z przekazem. Oznacza to, że statystyczny Polak powyżej 15. roku życia miał kontakt z informacją na temat lidera rankingów sondażowych średnio 14 razy. 33 proc. osiągniętego zasięgu przekazów przypada na materiały telewizyjne (154 mln kontaktów). To również najwięcej ze wszystkich kandydatów.
Na drugim miejscu rankingu medialnej aktywności kandydatów uplasował się Sławomir Mentzen z wynikiem 435 mln kontaktów. Trzecie miejsce należy do Karola Nawrockiego – treści dotyczące jego osoby uzyskały zasięg niespełna 298 mln kontaktów, z czego 135 mln wygenerowały informacje z telewizji.
Tuż za podium znalazł się Szymon Hołownia z łącznym zasięgiem informacji na swój temat we wszystkich mediach na poziomie 239 mln kontaktów z przekazem.
Telewizja wPolsce24 mówi najczęściej o Trzaskowskim i o Nawrockim
W mediach klasycznych największe zasięgi generuje telewizja. Spośród ogólnopolskich kanałów telewizyjnych to stacja wPolsce24 najczęściej wzmiankuje o Rafale Trzaskowskim (229 z 1250 wzmianek). Analiza IMM pokazuje jednak, że kandydat KO często był w niej przedstawiany w negatywnym świetle.
W materiałach wPolsce24, a także Republiki (33 wzmianki) Trzaskowski jawi się jako antypatriotyczna postać, w pełni zależna od Donalda Tuska. W publikacjach tych dwóch stacji Trzaskowskiemu zarzuca się, że jest zwolennikiem masowej imigracji oraz osobą, która maskuje swoje prawdziwe poglądy na czas kampanii.
Spośród wszystkich stacji wPolsce24 najwięcej razy wspomniała także o Karolu Nawrockim (167 wzmianki z 1000, które się pojawiły we wszystkich telewizjach ogólnopolskich). Przekaz na temat kandydata PiS jest zgoła odmienny. Nawrocki jest przedstawiany jako polityk, który mógłby uratować Polskę przed rządami Donalda Tuska.
W TVN24 często o Nawrockim i o Mentzenie
Niewiele rzadziej o Nawrockim wspomina TVN24 (164 wzmianki). W materiałach tej stacji Nawrockiego przedstawia się w negatywnym kontekście, kandydat wypada gorzej na tle innych kandydatów.
Przykładowo: 6 kwietnia w „Faktach” wskazano, że Karol Nawrocki ze zrozumieniem przyjął cła nałożone przez Stany Zjednoczone na państwa UE. Bez dodatkowego komentarza zestawiono tę informację z wypowiedzią Rafała Trzaskowskiego, który w pobłażliwym tonie tłumaczył Nawrockiemu, jak działają cła.
Podobnie sytuacja wygląda w przypadku Sławomira Mentzena. Żadna stacja niż TVN24 nie wspomina o kandydacie Konfederacji częściej. Mentzen, podobnie jak Nawrocki, również jest tam przedstawiany w krytycznym świetle.
31 marca 2025 roku w „Faktach” materiał dotyczący wypowiedzi kandydata na temat aborcji zaczyna się od słów: „Sławomir Mentzen może uciekać przed pytaniami wyborców i dziennikarzy, ale nie uda mu się uciec od oceny własnych poglądów”.
W minionym tygodniu w TVN24 łącznie ukazało się aż 110 przekazów dotyczących Mentzena. Warto podkreślić, że to właśnie ta stacja najczęściej relacjonuje działania wszystkich kandydatów – w ciągu siedmiu dni wyemitowała aż 674 materiały dotyczące kampanii prezydenckiej.
Mentzen cały czas z największymi zasięgami w social mediach
Mentzen pozostaje wciąż liderem, jeżeli chodzi o media społecznościowe. Tylko w social mediach informacje na jego temat wygenerowały 261 mln kontaktów z przekazem, co stanowi 3/5 ogólnego zasięgu treści dotyczących tego kandydata we wszystkich mediach.
Pod względem zasięgu w mediach społecznościowych Mentzen nie ma sobie równych. Informacje o Rafale Trzaskowskim osiągnęły 168 mln potencjalnych kontaktów z przekazem. Nawrocki i Hołownia mieli w social mediach zasięgi pięciokrotnie mniejsze od Mentzena (nieco powyżej 50 mln kontaktów z przekazem).
Biejat druga na TikToku
Mentzen przewodzi stawce także w mediach społecznościowych pod względem zasięgu treści opublikowanych na profilach własnych. Poprzednio polityk Nowej Nadziei uzyskiwał największe zasięgi na TikToku, tym razem najwięcej wyświetleń przyniósł mu portal X.
Magdalalena Biejat osiąga dobry wynik na TikToku. W jej przypadku to był najbardziej zasięgowy kanał własny – treści dotyczące kandydatki Lewicy miały tu większą liczbę wyświetleń niż informacje dotyczące Rafała Trzaskowskiego.
Analiza za pomocą narzędzia Social Blade pokazuje, że w przypadku Biejat rośnie dynamicznie liczba obserwujących na TikToku. Jeszcze pod koniec marca Trzaskowski i Biejat byli pod tym względem na podobnym poziomie, obecnie kandydatka Lewicy ma blisko 25 tys. więcej obserwujących niż kandydat KO.
Mentzen z najbardziej angażującymi wpisami
Kandydat Konfederacji budzi największe zaangażowanie społeczności – jego posty ze wszystkich profili przyniosły ponad 2 mln polubień, komentarzy i udostępnień (te ostatnie mają największe znaczenie dla poszerzania organicznego zasięgu).
Drugim angażującym kandydatem był Rafał Trzaskowski (0,5 mln interakcji), a na trzecim miejscu uplasował się Karol Nawrocki (0,3 mln interakcji). Co ciekawe, na Facebooku niewiele mniej angażujące od postów Trzaskowskiego i Nawrockiego okazały wpisy Grzegorza Brauna.
Fałsz Trzaskowskiego o kwocie wolnej od podatku
W ubiegłym tygodniu wśród kandydatów startujących na urząd prezydenta nie zabrakło wypowiedzi lub materiałów fałszywych i wprowadzających w błąd.
Głośnym echem odbiła się dwugodzinna konferencja prasowa Rafała Trzaskowskiego. Jak wynika z analizy IMM, to właśnie ona była jednym z trzech najczęściej padających sformułowań w klasycznych mediach w odniesieniu do kandydata KO. W trakcie spotkania z dziennikarzami Trzaskowski odciął się od obietnicy podwyższenia kwoty wolnej od podatku i stwierdził, że nie składał takiej deklaracji przed wyborami parlamentarnymi.
Polityk nie powiedział prawdy. We wrześniu 2023 roku podczas spotkania zorganizowanego w ramach kampanii wyborczej Trzaskowski zaproponował podwyższenie kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł.
Dezinformacja migracyjna ze strony Nawrockiego i Jakubiaka
Raport Demagoga w sprawie dezinformacji i operacji wpływu przed wyborami prezydenckimi wykazał, że jednym z tematów, który próbowano wykorzystać do manipulowania społeczeństwem, była migracja.
W sieci można było natrafić na liczne nagrania przedstawiające muzułmanów modlących się w Polsce w dniu swojego święta – Al-Fitr, czyli końca ramadanu. Filmiki zostały wykorzystane, aby stworzyć wrażenie ogromnego wzrostu migracji osób z państw muzułmańskich do Polski. Tak też sytuację przedstawił Karol Nawrocki w nagraniu opublikowanym na TikToku oraz na portalu X. Na tej drugiej platformie był to najbardziej zasięgowy wpis kandydata w ciągu tygodnia.
Z kolei Marek Jakubiak w wystąpieniu sejmowym opublikowanym na Facebooku zgodnie z prawdą stwierdził, że w ostatnich dniach muzułmanie w Polsce świętowali koniec ramadanu.
Przy czym dodał, że „ma to miejsce pierwszy raz w tysiącletniej historii Rzeczypospolitej”, co już prawdą nie jest, ponieważ muzułmanie obchodzili święto w Polsce w poprzednich latach, o czym informowały media (1, 2). Nagranie uzyskało 335 tys. wyświetleń i było drugim najbardziej angażującym postem Jakubiaka w ubiegłym tygodniu.
W tematyce migracji ponownie powrócił temat Centrów Integracji Cudzoziemców (CIC). Karol Nawrocki mówił o tym, że w całej Polsce pod patronatem Tuska i Trzaskowskiego powstają takie centra. Nie dodał jednak, że program został zapoczątkowany przez rząd PiS, a centra nie mają zapewniać zakwaterowania. Ponadto są one głównie przeznaczone dla osób z Ukrainy i z Białorusi.
Zielony Ład narzucony przez Brukselę? Fałszywy przekaz Nawrockiego
W antyunijną retorykę wpisuje się też przekaz Karola Nawrockiego dotyczący Zielonego Ładu – była to jedna z najczęściej pojawiających się fraz w mediach klasycznych w odniesieniu do szefa IPN.
Kandydat popierany przez PiS przekonuje, że polityka klimatyczna jest narzucona Polsce przez Brukselę, podczas gdy zgodę na przyjęcie aktów prawnych składających się na Zielony Ład musiały wyrazić państwa członkowskie w Radzie UE.
Ponadto Nawrocki zapewnia, że gdy zostanie prezydentem, wniesie do Sejmu projekt ustawy zobowiązujący rząd do wycofania się z unijnej polityki klimatycznej. Formalnie jest to niemożliwe, ponieważ takie akty prawne jak unijne rozporządzenia są stosowane bezpośrednio. Z kolei niewykonywanie dyrektyw już przyjętych byłoby niezgodne z literą prawa i mogłoby się wiązać z karami finansowymi.
Braun powtarza przekazy zgodny z rosyjską narracją
Grzegorz Braun udzielił wywiadu Krzysztofowi Stanowskiemu w Kanale Zero. Nagranie zdobyło ponad 2 mln wyświetleń. W wypowiedziach polityka Konfederacji Korony Polskiej nie zabrakło antyukraińskiej propagandy, której jest jednym z niechlubnych liderów w mediach społecznościowych.
Braun w Kanale Zero stwierdził, że w Ukrainie obowiązuje „banderowski reżim”. W jego przekonaniu w wyniku wojny za naszą wschodnią granicą to Polska, a nie Ukraina, Rosja czy Białoruś, rozbroiła się najbardziej i straciła najwięcej czołgów.
Jest to nieprawda. Polska przekazała Ukrainie ponad 350 czołgów. Nie wiadomo, ile z nich stracono w walce. Wiadomo natomiast, że Rosjanie łącznie stracili ponad 3,5 tys. pojazdów, a więc dziesięciokrotnie więcej niż Polska wysłała Ukrainie.
Fałszywą wypowiedź Brauna wykorzystał następnie profil Ekonomat, który szerzy na portalu X treści o nastrojach antyukraińskich.
Mentzen powiela mity o regulacjach UE
Tematyka rzekomych kolejnych absurdalnych unijnych regulacji wraca jak bumerang. Tym razem Sławomir Mentzen podczas jednego ze swoich spotkań z sympatykami powiedział, że Unia Europejska nakłada obowiązek rejestracji każdej kury.
To fałsz. Na łamach Demagoga wyjaśnialiśmy, że drób hodowany na własny użytek nie musi być rejestrowany.
Program Fact-Checking and Countering Disinformation: Poland’s 2025 Presidential Election jest prowadzony przez Stowarzyszenie Demagog dzięki wsparciu EMIF zarządzanemu przez Calouste Gulbenkian Foundation. Wyłączna odpowiedzialność za wszelkie treści wspierane przez European Media and Information Fund (EMIF) spoczywa na autorach i niekoniecznie musi odzwierciedlać stanowisko EMIF i Partnerów Funduszu, Calouste Gulbenkian Foundation i European University Institute.
Przekaż nam 1,5% podatku!
Wesprzyj nas, przekazując 1,5% podatku na kontrolę polityków. Wpisz w PIT: KRS 0000615583
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter