Koniec gry w oszusta!

Od 10 lat prześwietlamy słowa polityków i pilnujemy, by trzymali się faktów. Teraz możesz wesprzeć naszą misję, przekazując nam 1,5% swojego podatku PIT.

Przekaż 1,5% na Demagoga

Wpisz w PIT: KRS: 0000615583

Strona główna Analizy Kandydaci w mediach [17-23.03]. Mentzen liderem w mediach społecznościowych

Kandydaci w mediach [17-23.03]. Mentzen liderem w mediach społecznościowych

Kandydaci w mediach [17-23.03]. Mentzen liderem w mediach społecznościowych

Najważniejsze informacje

  • Informacje na temat Karola Nawrockiego wygenerowały w ubiegłym tygodniu (17–23 marca) największy zasięg we wszystkich rodzajach mediów łącznie. Blisko połowa przekazów poruszała temat jego drugiej tożsamości – Tadeusza Batyra.
  • Liderem w mediach społecznościowych – pod względem zasięgu postów i liczby interakcji wywołanych informacjami – był Sławomir Mentzen, kandydat Konfederacji. 
  • Zasięg treści dotyczących Sławomira Mentzena (119 mln potencjalnych kontaktów) był w mediach społecznościowych większy niż łączny zasięg treści dotyczących Rafała Trzaskowskiego i Karola Nawrockiego (116,6 mln potencjalnych kontaktów).

Od lat odróżniamy fałsz od prawdy. Pomóż nam działać dalej: przekaż 1,5% podatku Demagogowi! Wpisz w PIT: KRS 0000615583

Wspólnie z Instytutem Monitorowania Mediów (IMM) – od tego tygodnia (24 marca 2025 roku) aż do końca kampanii wyborczej – będziemy się przyglądać informacjom dotyczącym kandydatów na urząd prezydenta, które pojawiają się w mediach. Co tydzień będziemy dzielić się danymi na temat zasięgów, jakie uzyskały treści na ich temat oraz ich własne materiały wyborcze. Mamy na oku media nie tylko społecznościowe, lecz także tradycyjne – prasę, radio i telewizję.

Zależy nam, by pokazać prawdę o tym, jak materiały o kandydatach docierają do wyborców. Dane mogą się okazać zaskakujące dla osób żyjących w bańkach informacyjnych, otoczonych treściami dotyczącymi tylko niektórych kandydatów. 

Chcemy też badać, jak zasięgi zdobywane w mediach przekładają się na poparcie dla kandydatów. Będziemy również zwracać uwagę na istotne zmiany w liczbach interakcji i wyświetleń materiałów wyborczych w mediach społecznościowych.

Nasze analizy to również podsumowanie przekazów na tematy najważniejszych dla poszczególnych kandydatów. Staramy się wyodrębniać nieprawdziwe informacje i fałszywe narracje – bazujemy przy tym na naszych najważniejszych fact-checkach.

Nawrocki z największym zasięgiem. Wszystko przez „Batyra”

W okresie od 17 do 23 marca 2025 roku wzmianki na temat Karola Nawrockiego, w porównaniu do innych kandydatów, docierały do największej grupy odbiorców – tak wynika z danych Instytutu Monitorowania Mediów (IMM).

Zasięg treści dotyczących kandydata popieranego przez PiS osiągnął 370 mln potencjalnych kontaktów z przekazem. Oznacza to, że tylko w ubiegłym tygodniu statystyczna osoba w wieku od 15. roku życia mogła się spotkać z informacjami o Nawrockim ponad 11 razy

– Obecny moment kampanii wyborczej jest interesujący, ponieważ z jednej strony pokazuje, że analiza danych jedynie na poziomie ilościowym nie jest wystarczająca, a z drugiej strony – nie mamy wciąż zdecydowanego faworyta w mediach – komentuje prof. UW dr hab. Monika Kaczmarek-Śliwińska, ekspertka, doradczyni i trenerka w obszarze budowy wizerunku, relacji z mediami, konstruowania strategii oraz zarządzania sytuacjami kryzysowymi.

– Wśród wszystkich kandydatów na Prezydenta Polski największe zasięgi (17-23.03.2025; prasa, telewizja, radio, www, social media) ma Karol Nawrocki. Jednakże monitoring mediów pokazuje, że największe zainteresowanie kandydatem miało miejsce w okresie ujawnienia jego drugiej tożsamości (Tadeusz Batyr), a sentyment tychże treści był negatywny – dodaje ekspertka.

Zasięgi dla Nawrockiego zdobył Tadeusz Batyr

Z analizy IMM rzeczywiście wynika, że blisko połowa treści przywołujących Nawrockiego dotyczyła ujawnienia faktu, że popierany przez PiS kandydat na prezydenta używał pseudonimu „Tadeusz Batyr”. W 2018 roku – przy użyciu tej tożsamości przedstawił samego siebie, Karola Nawrockiego, jako historyka, który zainspirował go do zajęcia się tematem przestępczości zorganizowanej, a w 2022 roku wydał książkę o gdańskim gangsterze, zatytułowaną „Spowiedź Nikosia zza grobu”. 

Największy zasięg dotyczący tego tematu wygenerowały przekazy telewizyjne i radiowe, ukazujące się m.in. w TVN24, RMF FM, Radio ZET oraz Polsat.  

Mentzen wyprzedził Hołownię pod względem zasięgów

Zaraz za Karolem Nawrockim znalazł się Rafał Trzaskowski. Publikacje, w których pojawiał się kandydat Koalicji Obywatelskiej, zdobyły 351 mln kontaktów. Obecnemu prezydentowi Warszawy nie udało się wyprzedzić szefa IPN, mimo że liczba publikacji na temat polityka KO była dwukrotnie większa niż liczba publikacji o Nawrockim. 

Jak wyjaśnia IMM, powodem tej rozbieżności była duża liczba publikacji na platformie X, które mają z reguły niższe zasięgi. W tym serwisie pojawiło się blisko 93 tys. wpisów dotyczących Rafała Trzaskowskiego. 

 

Na trzecim miejscu pod względem dotarcia do odbiorców znalazł się Sławomir Mentzen. Przekazy przywołujące kandydata Konfederacji osiągnęły 312 mln kontaktów. Jeszcze w poprzednim tygodniu (10–16 marca) to Szymon Hołownia był na trzeciej pozycji. Teraz spadł na czwarte miejsce (242 mln kontaktów). Zasięgi pozostałych kandydatów były mniejsze niż 100 mln kontaktów.

Sławomir Mentzen jest również na trzeciej pozycji pod względem uśrednionych wyników sondaży, liczonych za okres 22-28 marca. Nawrocki natomiast, choć zdobywa największe zasięgi, pozostaje w sondażach na drugim miejscu. Na czele niezmiennie pozostaje Rafał Trzaskowski. 

Kandydat Konfederacji liderem w mediach społecznościowych

Gdyby przyjrzeć się kampanii prezydenckiej wyłącznie w mediach społecznościowych, stawce przewodzi Sławomir Mentzen. Polityk Konfederacji zgromadził najwięcej wyświetleń ze wszystkich kandydatów na TikToku (8,6 mln), w serwisie X (5,8 mln) oraz na YouTubie (2,4 mln). Może pochwalić się także największą liczbą interakcji na tych trzech platformach, a także na Facebooku i Instagramie.

Na drugim miejscu jest Rafał Trzaskowski – jego zasięgi na TikToku, w serwisie X i na YouTubie są jednak sumarycznie ponad trzykrotnie mniejsze niż zasięgi materiałów Mentzena. Podobnie w przypadku liczby interakcji, przy uwzględnieniu Facebooka i Instagrama.

Najmniej interakcji z wpisami u kandydatów lewicowych

Podium zamyka Grzegorz Braun – zarówno pod względem liczby wyświetleń, jak i interakcji. Karol Nawrocki znajduje się na czwartej pozycji. Gorzej w mediach społecznościowych radzą sobie kandydaci lewicy – Magdalena Biejat i Adrian Zandberg. W analizowanym okresie wypadli najsłabiej z wszystkich kandydatów pod względem interakcji. 

O ile Adrian Zandberg publikował w mediach społecznościowych względnie mało (65 wpisów, ostatnie miejsce), o tyle nie można tego powiedzieć o Magdalenie Biejat (156 wpisów, drugie miejsce). Wydaje się, że to nie liczba publikacji jest kluczem do zdobycia największych zasięgów i zaangażowania, zwłaszcza na TikToku.

Mentzen, który wygenerował największe zasięgi na tej platformie, zamieścił 11 filmów,  Nawrocki – 13, Biejat – 19, a Hołownia – 27. Łączne zasięgi tej trójki na TikToku były jednak mniejsze niż wyświetlenia pod materiałem wideo Mentzena.

Mentzen krytykuje rząd, a Trzaskowski – Mentzena

W ubiegłym tygodniu Sławomir Mentzen skupił się w mediach społecznościowych na komunikacji bezpośredniej i skierowanej do wyborców. Na jego profilach można znaleźć liczne nagrania i zdjęcia z otwartych spotkań, na których chwalono się liczną frekwencją (1, 2, 3). 

Ze strony Mentzena nie zabrakło krytyki rządu, zwłaszcza w związku z przegłosowaną w PE rezolucją dotyczącą wzmocnienia obronności UE. Pisaliśmy na ten temat na łamach Demagoga.

@slawomirmentzen Jeżeli nie chcecie rządzić Polską i odpowiadać za polską obronność, to się podajcie do dymisji, a nie przekazujecie to Berlinowi! #mentzen2025 #mentzen #sławomirmentzen ♬ dźwięk oryginalny – Sławomir Mentzen

Relacje ze spotkań z sympatykami można znaleźć też na profilach Rafała Trzaskowskiego. Prezydent KO dużo w swoich wystąpieniach mówił o bezpieczeństwie – podkreślał rolę sojuszu Polski z NATO i USA. 

Jako prezydent Warszawy chwalił się inwestycjami realizowanymi w stolicy (np. rozbudową metra). Odniósł się także do propozycji podatkowych kontrkandydata Konfederacji. „Uważajcie na bajki Mentzena!” napisał na Facebooku.

Braun przeciwko Unii, Nawrocki uderza w Tuska

Tak jak inni kandydaci Grzegorz Braun zamieszczał materiały ze spotkań wyborczych. Przekaz Brauna w mediach społecznościowych miał mocny wydźwięk antyunijny.

Europoseł używał licznych sformułowań porównujących Unię Europejską do Związku Radzieckiego. Obwiniał  Unię za wysokie ceny energii w Polsce – stwierdził, że unijny system ETS odpowiada za 60 proc. ceny rachunku za prąd. To nieprawda, co już wyjaśnialiśmy a naszej analizie.

Karol Nawrocki w swoich materiałach mocno akcentował tematy związane z bezpieczeństwem. Często używał hasła „Po pierwsze Polska”, czym podkreślał, że na pierwszym miejscu stawia suwerenność naszego kraju. 

Nawrocki we wpisach i nagraniach nie szczędzi krytyki wobec rządu Donalda Tuska, np. za brak podwyższenia kwoty wolnej od podatku i „upolitycznienie” wymiaru sprawiedliwości. Chwali się także swoimi obietnicami: obniżką VAT na energię elektryczną czy wypowiedzeniem przez Polskę paktu migracyjnego (formalnie nie jest to możliwe).

Tematy społeczno-ekonomiczne u Zandberga, Biejat i Hołowni

Adrian Zandberg oparł komunikację na tematach społeczno-ekonomicznych. Kandydat Partii Razem postuluje zwiększenie finansowania ochrony zdrowia i jednocześnie krytykuje obecny rząd za jej niedofinansowanie. 

Uderza też w Sławomira Mentzena i proponowany przez niego „model państwa minimum”, który zdaniem Zandberga będzie służył wyłącznie najbogatszym. Dlatego poseł partii Razem postuluje zwiększenie inwestycji i nałożenie na banki dodatkowych podatków.

Szymon Hołownia prezentuje się jako kandydat niezależny od wpływów partyjnych. Jego przewodnim hasłem jest „Prezydent zmiany, a nie zamiany”. Hołownia w ubiegłym tygodniu kilkakrotnie podkreślał znaczenie polskich przedsiębiorców dla polskiej gospodarki (1, 2, 3). Lider Polski2050 proponuje odciążenie ich przez obniżenie składki zdrowotnej. Ważnym postulatem dla Hołowni jest też odpartyjnienie spółek Skarbu Państwa.

W przypadku Magdaleny Biejat komunikacja mocno koncentruje się na sprawach społecznych. Na pierwsze miejsce wybija się tematyka mieszkalnictwa. Kandydatka postuluje, aby mieszkanie było „prawem, nie towarem”. Jej zdaniem należy postawić na budownictwo społeczne i odejść od programów zwiększających zyski banków. Poza tym Biejat sprzeciwia się obniżeniu składki zdrowotnej oraz krytykuje Mentzena i Nawrockiego za wspieranie ruchów antyszczepionkowych.

Jakubiak łączy Tuska z Niemcami

Treści publikowane przez Marka Jakubiaka mają wydźwięk patriotyczny. Polityk używa mocnych i emocjonalnych sformułowań, krytykujących zwłaszcza Donalda Tuska. Jakubiak uważa, że rząd realizuje niemieckie interesy (zamiast polskich), a jego działania sprawiają, że Polacy biednieją.

 

Program Fact-Checking and Countering Disinformation: Poland’s 2025 Presidential Election jest prowadzony przez Stowarzyszenie Demagog dzięki wsparciu EMIF zarządzanemu przez Calouste Gulbenkian Foundation. Wyłączna odpowiedzialność za wszelkie treści wspierane przez European Media and Information Fund (EMIF) spoczywa na autorach i niekoniecznie musi odzwierciedlać stanowisko EMIF i Partnerów Funduszu, Calouste Gulbenkian Foundation i European University Institute.

EMIF

Przekaż nam 1,5% podatku!

Wesprzyj nas, przekazując 1,5% podatku na kontrolę polityków. Wpisz w PIT: KRS 0000615583

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Od 10 lat prześwietlamy słowa polityków!

Koniec gry w oszusta! Przekaż 1,5% na Demagoga

Wspieram

Dowiedz się, jak radzić sobie z dezinformacją w sieci

Poznaj przydatne narzędzia na naszej platformie edukacyjnej

Sprawdź!