Koniec gry w oszusta!

Od 10 lat prześwietlamy słowa polityków i pilnujemy, by trzymali się faktów. Teraz możesz wesprzeć naszą misję, przekazując nam 1,5% swojego podatku PIT.

Przekaż 1,5% na Demagoga

Wpisz w PIT: KRS: 0000615583

Strona główna Analizy Kandydaci w mediach [24–30.03]. Trzaskowski liderem w mediach klasycznych, Mentzen – w społecznościowych

Kandydaci w mediach [24–30.03]. Trzaskowski liderem w mediach klasycznych, Mentzen – w społecznościowych

fot. Adrian Tync / Wikimedia Commons / Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 / Shutterstock / Pexels / Modyfikacje: Demagog

Kandydaci w mediach [24–30.03]. Trzaskowski liderem w mediach klasycznych, Mentzen – w społecznościowych

Najważniejsze informacje

  • W telewizji, w radiu, w prasie i w internecie największy zasięg (ponad 314 mln potencjalnych kontaktów) uzyskały publikacje, w których wspominano o Rafale Trzaskowskim. Oznacza to, że każda osoba powyżej 15. roku życia mogła się spotkać z informacją o tym kandydacie w mediach mainstreamowych średnio 10 razy.
  • We wszystkich mediach, również społecznościowych, największy zasięg miały informacje na temat Sławomira Mentzena (526 mln potencjalnych kontaktów). 60 proc. zasięgu wygenerowały social media. To pokłosie wywiadu udzielonego w Kanale Zero oraz poglądów dotyczących aborcji i systemu ochrony zdrowia, które Mentzen zaprezentował podczas rozmowy.
  • Pośród kandydatów na prezydenta Sławomir Mentzen może się pochwalić kontem w mediach społecznościowych z największymi zasięgami oraz najliczniejszymi interakcjami. Na drugim miejscu – z prawie pięciokrotnym wzrostem wyświetleń w porównaniu do zeszłego tygodnia – znalazła się Magdalena Biejat.

Rafał Trzaskowski z największym zasięgiem w opiniotwórczych mediach

Dane Instytutu Monitorowania Mediów (IMM) pokazują, że od 24 do 30 marca 2025 roku w mediach, które są tworzone przez dziennikarzy, opiniotwórcze, a także cieszą się dużym zaufaniem, największy zasięg mają treści dotyczące Rafała Trzaskowskiego (314 mln potencjalnych kontaktów z przekazem).

Do mainstreamu przebił się m.in. przekaz o inwestycji w polski przemysł zbrojeniowy i zdolności obronne, którą kandydat KO zapowiedział podczas spotkania z wyborcami w Radomiu

Materiały telewizyjne przywołujące kandydata Koalicji Obywatelskiej osiągnęły prawie 184 mln kontaktów najwięcej spośród wszystkich przekazów kandydatów. Oznacza to jednocześnie wzrost o 37 mln kontaktów w ciągu tygodnia. Trzaskowski pod tym względem zepchnął na drugie miejsce Karola Nawrockiego (168 mln).

Na drugim miejscu pod względem dotarcia w mediach klasycznych jest Karol Nawrocki (294 mln kontaktów). W komunikatach na jego temat ponownie pojawił się pseudonim literacki kandydata popieranego przez PiS – Tadeusz Batyr. Ponadto szerokim echem w mediach odbiło się jego wystąpienie w Jaśle, podczas którego zadeklarował sprzeciw wobec prywatyzacji Lasów Państwowych. 

Hołownia poza podium w tradycyjnych mediach

Sławomir Mentzen zajął trzecie miejsce pod względem wartości zasięgu w mediach mainstreamowych (230 mln potencjalnych kontaktów). Czwarty w zestawieniu najbardziej „zasięgowych” kandydatów w prasie, w radiu, w telewizji i na portalach internetowych jest Szymon Hołownia (206 mln potencjalnych kontaktów). 

W ubiegłym tygodniu nazwisko lidera Polski 2050 najczęściej pojawiało się w kontekście tematu Funduszu Kościelnego – podczas spotkania w Białymstoku Szymon Hołownia powiedział, że fundusz należy docelowo zlikwidować i zastąpić odpisem podatkowym albo zwiększeniem limitu darowizn. 

Duży wzrost zasięgów Mentzena

Zgodnie z podsumowaniem dotarcia z mediów klasycznych i społecznościowych to kandydat Konfederacji zajmuje pierwsze miejsce, ponieważ treści dotyczące jego osoby łącznie osiągnęły zasięg prawie 527 mln potencjalnych kontaktów z przekazem. W praktyce oznacza to, że w ciągu tygodnia statystyczny Polak powyżej 15. roku życia mógł spotkać się w mediach z informacjami o Mentzenie 16 razy.

Blisko 60 proc. dotarcia treści dotyczących Mentzena pochodzi z mediów społecznościowych. Narzędzie IMM pokazuje, że tylko w social mediach liczba wzmianek na temat Mentzena zwiększyła się tygodniowo ze 119 mln do 296 mln – głównie za sprawą wywiadu udzielonemu przez polityka Konfederacji dla Kanałowi Zero. Materiał wyświetlono do tej pory 2,3 mln razy.

Czy Mentzenowi pomogły wypowiedzi z Kanału Zero?

Analiza danych IMM potwierdza, że wśród treści dotyczących osoby Mentzena to właśnie wywiad udzielony Krzysztofowi Stanowskiemu wygenerował największy zasięg. Rozmowa kandydata w Kanale Zero była też szeroko komentowana w klasycznych mediach. Potwierdza to analiza najczęściej występujących słów w publikacjach wzmiankujących o kandydacie.

W przypadku Mentzena najczęściej padającymi sformułowaniami były: „wywiad Stanowskiego”, „ochrona zdrowia” oraz „niewinne dziecko”.

Dwa ostatnie sformułowania odnoszą się do poglądów Mentzena przedstawionych w wywiadzie z Krzysztofem Stanowskim. Polityk mówił o wprowadzeniu konkurencji w ramach systemu ochrony zdrowia w postaci kas chorych na wzór rozwiązań stosowanych w Niemczech.

W kwestii aborcji kandydat Konfederacji stwierdził, że nie popiera możliwości przerwania ciąży w przypadku gwałtu. – Jestem głęboko przekonany, że nie wolno zabijać niewinnych dzieci, nawet jeżeli to dziecko wiąże się z jakąś nieprzyjemnością – powiedział. 

Jak dowodzą dane, frazy „niewinne dziecko” oraz „niewinny człowiek” są używane przez polityka za każdym razem, gdy jest pytany o swój stosunek do aborcji w przypadku gwałtu. Już w 2024 roku mówił tak w podcaście „WojewódzkiKędzierski”.

Mentzen i Braun z większymi zasięgami w social mediach niż w telewizji

Drugie miejsce w social mediach zajmuje Rafał Trzaskowski, przy czym zasięg wzmianek dotyczących kandydata KO w mediach społecznościowych (165 mln) był mniejszy niż w telewizji

Podobna prawidłowość występuje w przypadku Karola Nawrockiego, Szymona Hołowni, Magdaleny Biejat, Adriana Zandberga oraz Marka Jakubiaka (choć na inną skalę).

Odwrotnie było w przypadku Mentzena – treści dotyczące kandydata zdobyły większe zasięgi w mediach społecznościowych niż w telewizji. To samo możemy zauważyć w odniesieniu do Grzegorza Brauna.

Biejat druga na TikToku dzięki nagraniu o Mentzenie

Gdyby spojrzeć wyłącznie na własne profile kandydatów w mediach społecznościowych, stawce wciąż przewodzi Mentzen. Polityk Konfederacji osiąga najwięcej wyświetleń. Wzbudza on także największe zaangażowanie wśród odbiorców. Pod jego wpisami na TikToku pojawiło łącznie się prawie 800 tys. polubień, komentarzy lub udostępnień.

Na drugim miejscu, pod względem zarówno zaangażowania, jak i zasięgów, znalazła się Magdalena Biejat. Jednak w porównaniu z rezultatami osiągniętymi przez polityka Konfederacji jej zasięgi na TikToku, na portalu X i na YouTubie były trzykrotnie mniejsze, a na TikToku wpisy kandydatki wywołały niecałe pół miliona interakcji.

Biejat osiągnęła drugi co do wielkości wynik na TikToku – łącznie 6 mln wyświetleń. To niemal 10-krotnie więcej niż przed tygodniem, kiedy jej filmy miały 670 tys. odsłon na tej platformie.

Samo wideo, w którym kandydatka Lewicy krytykuje Mentzena za wypowiedź z Kanału Zero dotyczącą aborcji, uzyskało 2,5 mln wyświetleń.

Filmik o największym zasięgu w poprzednim tygodniu dotyczy Mentzenanagranie, na którym polityk Konfederacji rozmawia na ulicach Białegostoku ze swoimi sympatykami, ma 3,5 mln odsłon.

@slawomirmentzen W Białymstoku spotkałem mnóstwo sympatycznych osób! #mentzen2025 #mentzen #sławomirmentzen ♬ dźwięk oryginalny – Sławomir Mentzen

Trzaskowski i Nawrocki w social mediach gorzej niż w sondażach

W mediach społecznościowych gorzej radzi sobie lider sondaży przedwyborczych – Rafał Trzaskowski. 

W zeszłym tygodniu nie tylko Mentzen i Biejat, lecz także Szymon Hołownia i Karol Nawrocki wyprzedzili kandydata KO pod względem liczby wyświetleń treści. Identycznie sytuacja wygląda w przypadku liczby interakcji.

 

Gdyby spojrzeć na najbardziej angażujące medium – TikToka – Trzaskowski przegrywa jeszcze z Adrianem Zandbergiem. Dwukrotnie większe zasięgi od Trzaskowskiego na TikToku miał Karol Nawrocki. 

Szef IPN nieźle radzi sobie na Facebooku, gdzie ustępuje tylko Mentzonowi. Na słabszy wynik Nawrockiego wpływa mniejsza liczba interakcji na Instagramie i na portalu X.

 

Program Fact-Checking and Countering Disinformation: Poland’s 2025 Presidential Election jest prowadzony przez Stowarzyszenie Demagog dzięki wsparciu EMIF zarządzanemu przez Calouste Gulbenkian Foundation. Wyłączna odpowiedzialność za wszelkie treści wspierane przez European Media and Information Fund (EMIF) spoczywa na autorach i niekoniecznie musi odzwierciedlać stanowisko EMIF i Partnerów Funduszu, Calouste Gulbenkian Foundation i European University Institute.

EMIF

Przekaż nam 1,5% podatku!

Wesprzyj nas, przekazując 1,5% podatku na kontrolę polityków. Wpisz w PIT: KRS 0000615583

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Od 10 lat prześwietlamy słowa polityków!

Koniec gry w oszusta! Przekaż 1,5% na Demagoga

Wspieram

Dowiedz się, jak radzić sobie z dezinformacją w sieci

Poznaj przydatne narzędzia na naszej platformie edukacyjnej

Sprawdź!