Strona główna Wypowiedzi Smutny obraz edukacji. Polskie dzieci oceniają szkołę najgorzej w Europie

Smutny obraz edukacji. Polskie dzieci oceniają szkołę najgorzej w Europie

Smutny obraz edukacji. Polskie dzieci oceniają szkołę najgorzej w Europie

Joanna Mucha

sekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji
Polska 2050 Szymona Hołowni

(…) polskie dzieci są tymi, które najbardziej spośród dzieci w Europie nie lubią szkoły.

Posiedzenie Sejmu, 22.06.2022

Prawda

Wypowiedź uznajemy za zgodną z prawdą, gdy:  

  • istnieją dwa wiarygodne i niezależne źródła (lub jedno, jeśli jest jedynym adekwatnym z punktu widzenia kontekstu wypowiedzi) potwierdzające zawartą w wypowiedzi informację, 
  • zawiera najbardziej aktualne dane istniejące w chwili wypowiedzi, 
  •  dane użyte są zgodnie ze swoim pierwotnym kontekstem.

Sprawdź metodologię

Posiedzenie Sejmu, 22.06.2022

Prawda

Wypowiedź uznajemy za zgodną z prawdą, gdy:  

  • istnieją dwa wiarygodne i niezależne źródła (lub jedno, jeśli jest jedynym adekwatnym z punktu widzenia kontekstu wypowiedzi) potwierdzające zawartą w wypowiedzi informację, 
  • zawiera najbardziej aktualne dane istniejące w chwili wypowiedzi, 
  •  dane użyte są zgodnie ze swoim pierwotnym kontekstem.

Sprawdź metodologię

  • Badanie TIMSS z 2015 roku wskazało, że polscy uczniowie (4. klasa szkoły podstawowej) najgorzej oceniali szkołę na tle europejskich rówieśników z 26 państw.
  • Identyczne wnioski płyną z nowszego badania TIMSS z 2019 roku. W zestawieniu postaw wobec szkoły polscy uczniowie znaleźli się na końcu stawki pośród 34 europejskich państw.

Problemy młodych Polaków, czyli dyskusja nad stanem praw dziecka

Podczas 57. posiedzenia Sejmu deputowani zabierali głos w debacie nad stanem przestrzegania praw dziecka w Polsce. Dyskusja została poprzedzona sprawozdaniem Rzecznika Praw Dziecka, który prezentował wnioski płynące z przygotowanego przez siebie raportu.

W Demagogu sprawdziliśmy już trzy wypowiedzi polityków, które padły w trakcie dyskusji. Weryfikowaliśmy słowa Michała Urbaniaka o zdrowiu psychicznym dzieci, Pauliny Matysiak o wieku inicjacji alkoholowej wśród młodzieży oraz Joanna Muchy o próbach samobójczych.

Posłanka Polski 2050 w trakcie swojego przemówienia zwróciła uwagę na jeszcze inny aspekt. Powołując się na wyniki badań, stwierdziła, że polscy uczniowie nie pałają sympatią do szkoły, czym negatywnie wyróżniają się na tle rówieśników z innych państw europejskich.

Media: Polskie dzieci nie lubią szkoły

Na stronie Forsal.pl można zapoznać się z artykułem z listopada 2016 roku zatytułowanym „Wyniki tego rankingu nie pozostawiają złudzeń: dzieci w Polsce nie lubią szkoły”. W tekście powołano się na Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych (Trends in International Mathematics and Science StudyTIMSS) z 2015 roku.

W artykule relacjonowano przebieg konferencji prasowej poświęconej rezultatom badania. W związku z tym przytaczano wypowiedzi uczonych, m.in. prof. Krzysztofa Konarzewskiego – koordynatora TIMSS w Polsce.

Ekspert stwierdził, że polscy uczniowie raczej nie lubią szkoły i nie wierzą we własne możliwości. Podkreślił, że wśród tych, którzy lubią szkołę, uczniowie z Polski znaleźli się na 46. miejscu. „W Europie jesteśmy na samym końcu, ex aequo z Francuzami i Czechami. Najbardziej lubią szkołę dzieci w Indonezji” – zaznaczył.

ZNP potwierdza

Niemalże identyczna informacja została umieszczona w raporcie „Szkolne talenty Europy u progu zmian. Polscy uczniowie w najnowszych badaniach międzynarodowych”, opublikowanym w 2018 roku przez Fundację Evidence Institute oraz Związek Nauczycielstwa Polskiego. Jak czytamy:

„Pod względem postawy wobec szkoły polscy uczniowie zajęli czwarte miejsce od końca, ex aequo z uczniami na Tajwanie. Jeszcze mniej lubią szkołę dzieci w Hongkongu i Japonii. W Europie najbardziej lubią szkołę dzieci w Portugalii. Na drugim i trzecim miejscu znalazły się dzieci z Bułgarii i Norwegii. Polscy uczniowie są w Europie na ostatnim miejscu, za francuskimi i czeskimi”.

TIMSS 2015: Polska na trzecim miejscu od końca pod względem przywiązania do szkoły

Faktycznie badanie z 2015 roku potwierdza, że w rankingu postaw wobec szkoły polscy uczniowie znaleźli się na 46. miejscu. Ranking został opracowany na podstawie oceny siedmiu stwierdzeń:

  • Lubię chodzić do szkoły.
  • W szkole czuję się bezpiecznie.
  • Czuję się związana/związany ze swoją szkołą.
  • Lubię spotykać się w szkole z koleżankami i kolegami z klasy.
  • Nauczyciele traktują mnie sprawiedliwie.
  • Jestem dumna/dumny, że chodzę do tej szkoły.
  • Dużo uczę się w szkole.

Identyczny wynik jak Polska odnotowało Chińskie Tajpej (Tajwan). Gorzej szkołę ocenili wyłącznie uczniowie z Hongkongu i Japonii.

Wynik Polski był najgorszy spośród 26 sklasyfikowanych państw europejskich. Nieznacznie wyżej od Polski znalazły się Czechy i Francja.

TIMSS 2019: Polska nadal trzecia od końca

Obecnie możemy zapoznać się jednak z bardziej aktualnymi wynikami badania TIMSS. Zostało ono przeprowadzone w 2019 roku, a rezultaty ujrzały światło dzienne w roku 2020. Tym razem na ocenę szkoły przez uczniów złożyły się oceny mniejszej liczby stwierdzeń:

  • Lubię chodzić do szkoły.
  • W szkole czuję się bezpiecznie.
  • Czuję się związana/związany ze swoją szkołą.
  • Nauczyciele traktują mnie sprawiedliwie.
  • Jestem dumna/dumny, że chodzę do tej szkoły.

Nowe badanie nadal wskazuje, że w zestawieniu postaw wobec szkoły polscy uczniowie plasują się w dolnych rejonach stawki. Gorzej szkołę oceniają wyłącznie uczniowie z Hongkongu i Japonii.

Oznacza to, że wynik Polski był najgorszy spośród sklasyfikowanych 34 państw europejskich.

Liderem zestawienia są dwa państwa europejskie: Albania i Kosowo.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Wpłać, ile możesz

Na naszym portalu nie znajdziesz reklam. Razem tworzymy portal demagog.org.pl

Wspieram

Dowiedz się, jak radzić sobie z dezinformacją w sieci

Poznaj przydatne narzędzia na naszej platformie edukacyjnej

Sprawdź!