Strona główna Analizy Targetowanie reklam w kampanii wyborczej. Jak robi to Trzecia Droga?

Targetowanie reklam w kampanii wyborczej. Jak robi to Trzecia Droga?

Reklamy polityczne Komitetu Wyborczego Trzecia Droga w Google / Modyfikacje: Demagog

Targetowanie reklam w kampanii wyborczej. Jak robi to Trzecia Droga?

Dotychczas sprawdziliśmy, jak targetowane są reklamy w przypadku czterech z ogólnopolskich komitetów wyborczych cieszących się największym poparciem. Ta analiza dotyczy piątego komitetu złożonego z Polski 2050 Szymona Hołowni i Polskiego Stronnictwa Ludowego, które idą do wyborów pod szyldem #TrzeciaDroga.

W analizie uwzględniamy materiały promocyjne przygotowane przez Polskę 2050 i PSL w serwisach Google (np. YouTube) i Mety (Facebook, Instagram) z przełomu września i października. 

Ile Trzecia Droga wydaje na reklamy?

W serwisach Mety na profilu Polski 2050 od 29 września do 5 października przeznaczono 27 787 zł na promowanie 78 reklam koalicyjnego komitetu wyborczego Trzeciej Drogi.

Natomiast w serwisach Google od 28 września do 6 października Trzecia Droga wydała na 253 reklamy 8 450 euro, czyli blisko 39 tys. zł (według średniego kursu na 2 października).

Do kogo Trzecia Droga stara docierać się z przekazem w serwisach Mety?

Reklamy w serwisach Mety były najczęściej targetowane do mieszkańców miast. Najwięcej, bo 65 z nich, zostało skierowanych do odbiorców z Płocka. W większości miast, do których Trzecia Droga docierała z reklamami, wyświetlano 64 reklamy, ale zdarzały się też takie rejony, w których wyświetlano wyłącznie jedną reklamę (np. Ciechanów, Przasnysz). Reklam skierowanych na teren całej Polski natomiast było 12.

Pod kątem targetowania demograficznego Trzecia Droga kierowała swój przekaz przede wszystkim do wyborcy w wieku od 22 do 50 lat (78 reklam). Do pozostałych grup wiekowych targetowano po 9 reklam. Pod kątem płci Trzecia Droga starała się docierać reklamami do wszystkich osób niezależnie od płci (77 reklam). Bezpośrednio do kobiet skierowano 1 reklamę, a do mężczyzn: 0.

Co dość charakterystyczne dla Trzeciej Drogi na tle pozostałych komitetów, w przypadku szczegółowych opcji targetowania, stara ona się docierać przede wszystkim do osób z wyższym wykształceniem. Uwzględniono tutaj przykładowo takie hasła jak np.: uniwersytet, tytuł magistra, stopień doktorancki, graduate school.

Trzecia Droga zamierza być alternatywą dla wyborcy zmęczonego polaryzacją

W przekazie Trzeciej Drogi w serwisach Mety od dłuższego czasu przebija się wyraźnie narracja, która ma pozycjonować tę partię poza sporem na linii PiS – PO. Komitet chce budować wizerunek ruchu jako wyważonego i rozsądnego gracza na polskiej scenie politycznej. 

W zasadzie co wybory słyszy się o wyborze „mniejszego zła”. Trzecia Droga wykorzystała ten motyw i w jednej ze swoich reklam apelowała, aby zamiast mniejszego zła wybrać większe dobro, czyli Trzecią Drogę.

Trzecia Droga stara się przekonać do siebie wyborcę zmęczonego polaryzacją. W materiałach kieruje przekaz do osób, które mają dość „wojny polsko-polskiej”, a także są zmęczone obecnym stanem polskiej polityki. Partia oferuje zakończenie politycznych kłótni oraz zmianę podejścia w sposobie rozporządzania pieniędzmi. 

Trzecia Droga chce ulżyć przedsiębiorcom, ale to nie wszystko

Od października Trzecia Droga postawiła na krótkie materiały wideo, w których przedstawiciel partii wypowiada się na temat jednego z kluczowych postulatów. Pojawiły się również reklamy w formie graficznej. Było ich mniej, ale nawiązywały do podobnych tematów. Podejmowane przez Trzecią Drogę tematy dotyczyły służby zdrowia, przedsiębiorców oraz pracowników, sądownictwa, edukacji czy też uznania języka śląskiego za język mniejszości. 

Komitet koalicyjny Polski 2050 i Polskiego Stronnictwa Ludowego postuluje w swoich materiałach przywrócenie niedziel handlowych z zachowaniem prawa dla pracowników do dwóch wolnych niedziel w miesiącu. Ponadto przedsiębiorcom zaoferowano dobrowolne składki ZUS w przypadku, gdy firmie będzie groziła niewypłacalność. „Dobrowolny ZUS” jest stawiany jako alternatywa do Polskiego Ładu, który Trzecia Droga krytykuje w swoich materiałach i nazywa „Polskim Nieładem”. 

Ponadto w materiałach reklamowych Trzeciej Drogi pojawiają się treści poruszające temat podatków. Koalicja Hołowni i Kosiniaka-Kamysza ma gwarantować stabilność dla pracowników i przedsiębiorców poprzez niepodniesienie przez całą kadencję podatków PIT, CIT ani VAT. Dodatkowo większe rodziny będą mogły liczyć na mniejszy podatek PIT.

Trzecia Droga z przekazem o usługach publicznych

Mimo tego, że Trzecia Droga stara się walczyć o liberalny elektorat, to w swoich reklamach nie pomija tematów ochrony zdrowia czy edukacji. Punktem programu, który jest targetowany do nauczycieli, pracowników służby zdrowia oraz ogólnie pracowników budżetówki, jest obiecywana przez komitet podwyżka inflacyjna

Jedną z czołowych propozycji jest gwarancja zwrotu pieniędzy za prywatną wizytę u lekarza, jeżeli kolejka z NFZ będzie dłuższa niż 60 dni. Ponadto dla osób z niepełnosprawnościami zagwarantowano wprowadzenie ustawy o asystencji osobistej, która ma zapewnić stałe wsparcie wykwalifikowanych asystentów właśnie dla tych osób.

Gdy mowa o edukacji, Trzecia Droga obiecuje zwiększenie nakładów finansowych na edukację do 6 proc. PKB. Z reklamy dowiadujemy się,  że dzięki temu uczniowie będą kończyć szkołę podstawową z umiejętnością płynnego mówienia po angielsku.

Trzecia Droga do odpartyjnienia sądownictwa i państwa

Ruch Szymona Hołowni i Kosiniaka-Kamysza przekonuje w swoich materiałach, że to właśnie ich ruch jest niezbędny do przemian w Polsce. W reklamach alarmują, że Trzecia Droga będzie niezbędna do utworzenia nowego rządu.

Koalicyjny komitet Polski 2050 i PSL w swoich spotach mówi również o naprawie Sądu Najwyższego oraz Trybunału Konstytucyjnego. Sądownictwo po reformie ma działać niezależnie i sprawnie. Ponadto Trzecia Droga chce zastąpienia „partyjnych kolesi” zajmujących ważne pozycje w spółkach Skarbu Państwa ekspertami i profesjonalistami. 

W reklamach nie zabrakło również obietnicy, według której państwo i kościół zostaną rozdzielone. W swoich materiałach komitet przekonuje, że to konieczny krok do tego, aby polskie państwo było bezstronne światopoglądowo. 

Jakie treści przygotowała Trzecia Droga w serwisach Google?

W Centrum przejrzystości reklam Google wśród reklam Trzeciej Drogi przeważały reklamy przedstawiające sylwetki polityków. Nie zrezygnowano jednak z materiałów promujących najbardziej istotne postulaty.

Co do zasady przedstawiane postulaty różniły się od tych na platformach Mety głównie estetyką i wyglądem materiałów, ale nie – ich treścią. Ponownie pojawiły się takie gwarancje jak wprowadzenie dobrowolnych składek ZUS dla przedsiębiorców czy zobowiązanie do niepodnoszenia podatków. Do tego pojawiła się obietnica, że 50 proc. zakupów na rzecz polskiej armii będzie miało miejsce w polskich firmach.

Charakterystyczne dla reklam w serwisach Google jest z pewnością fakt, że były one targetowane na teren całej Polski. Nie używano przy tej okazji targetowania demograficznego, co zapewne miało zwiększyć liczbę osób, do których Trzecia Droga chciała dotrzeć.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Pomóż nam sprawdzać, czy politycy mówią prawdę.

Nie moglibyśmy kontrolować polityków, gdyby nie Twoje wsparcie.

Wpłać

Dowiedz się, jak radzić sobie z dezinformacją w sieci

Poznaj przydatne narzędzia na naszej platformie edukacyjnej

Sprawdź!