koronawirus

Czas czytania: około min.

Koronawirus – zestawienie fałszywych informacji

04.04.2020 godz. 20:00

W ostatnich tygodniach polską przestrzeń informacyjną zalewa fala fake newsów i dezinformacji wokół koronawirusa. Informacje dotyczące pandemii monitorowane są codziennie przez nasz zespół. Poniżej przedstawiamy zestawienie zweryfikowanych przez nas dotychczas fałszywych lub zmanipulowanych informacji na temat epidemii COVID-19. Zachęcamy także do lektury naszego stale aktualizowanego raportu poświęconego koronawirusowi.

 

44. Na tych masztach telekomunikacyjnych nie ma napisu COV-19

Popularność w sieci zdobył niedawno film sugerujący, jakoby na masztach postawionych w ramach rozwoju sieci 5G pojawił się napis „COV-19”. Autorzy sugerują przez to, że tę chorobę wywołują maszty 5G. Na Youtubie zamieścił go profil Elektromagnetyczny Świat Nowotworów.

Film przedstawia jednak fałszywe informacje. Rzecznik firmy Virgin Media poinformował ich, że przedstawiony element został wyjęty ze starego odbiornika TV a napis „COV-19” nie jest autentyczny. Sprzęt ten nie ma także żadnego związku z budową oraz funkcjonowaniem sieci 5G.

Z naszą analizą na ten temat możesz zapoznać się tutaj.

43. Jarosław Kaczyński nie planuje legalizacji marihuany w związku z pandemią koronawirusa

14 maja portal Przegladamy.pl poinformował o tym, że polskie władze – a dokładniej Jarosław Kaczyński osobiście – planują legalizację marihuany, co ma mieć związek z pandemią koronawirusa.

Krążący po sieci artykuł przedstawia nieprawdziwe informacje.

Z naszą analizą na ten temat możesz zapoznać się tutaj.

42. Nie, komary nie przenoszą koronawirusa

Dużą popularność w grupach facebookowych zdobywa ostrzeżenie przed komarami, które rzekomo zdolne są do przenoszenia koronawirusa SARS-CoV 2. W rzeczywistości komary nie mogą przenosić koronawirusa. Fałszywe informacje na ten temat zdementowała już Światowa Organizacja Zdrowia.

Z naszą analizą na ten temat możesz zapoznać się tutaj.

41. Zwierzęca szczepionka na koronawirusa nie ma nic wspólnego z SARS-CoV-2

4 kwietnia opublikowano na Facebooku post ze zdjęciem butelki zawierającej szczepionkę i napisem, sugerującym, że pochodzi ona z 2001 roku.

Grafika przedstawia szczepionkę na koronawirusa dla psów, fałszywie sugerując, że ma ona związek z obecnym koronawirusem.

Z naszą analizą na ten temat możesz zapoznać się tutaj.

40. Płukanie gardła wodą z octem nie zwalczy koronawirusa

W sieci regularnie pojawiają się głosy osób, które uważają, że możemy wyleczyć COVID-19 alternatywnymi metodami dzięki medycynie naturalnej. Jedną z rzekomych nowinek jest zwalczanie infekcji poprzez czyszczenie gardła wodą z octem bądź solą. Informacja na ten temat pojawiała się na Facebooku w połowie kwietnia na jednej z grafik.

Informacja na niej podana nie ma żadnego potwierdzenia naukowego i jest fałszywa.

Z naszą analizą na ten temat możesz zapoznać się tutaj.

39. Polscy lekarze nie twierdzą, że nie ma u nas koronawirusa

Ostatnio sporą popularność na Facebooku zdobyły posty z wypowiedziami polskich lekarzy, którzy mieli sugerować, że w naszym kraju nie ma koronawirusa.

Wypowiedź Wojewódzkiego konsultanta ds. chorób zakaźnych prof. Simona pochodzi z 31 stycznia, kiedy w Polsce nie było ani jednego przypadku koronawirusa, a na świecie liczba zakażonych wynosiła mniej niż 10 tys. Wspomniane powyżej posty są zatem manipulacyjne. 

Z naszą analizą na ten temat możesz zapoznać się tutaj.

38. Liechtenstein nie wprowadził obowiązkowych bransoletek biometrycznych 

W ostatnim czasie wiele polskich portali informowało o tym, że Liechtenstein wprowadził obowiązkowe bransoletki biometryczne dla swoich obywateli w związku z walką z koronawirusem.

Doniesienia medialne na ten temat są nieprawdziwe. Prawdą jest tylko to, że Lichtenstein rozpoczął badania z wykorzystaniem takiego urządzenia. Ma ono pomóc w zwalczeniu koronawirusa, jednak uczestnictwo w programie jest dobrowolne.

Z naszą analizą na ten temat możesz zapoznać się tutaj.

37. Nie, szczepionka na grypę nie podnosi ryzyka zakażenia koronawirusem

19 kwietnia Justyna Socha, prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Wiedzy o Szczepieniach STOP NOP, udostępniła na swoim profilu grafikę zawierającą informację o przeprowadzonym przez Pentagon badaniu, zgodnie z którym szczepionki przeciw grypie mają podnosić ryzyko zakażenia SARS-CoV-2 o 36 proc.

Opublikowana na Facebooku grafika przedstawia fałszywe informacje. Choć istnieje badanie sugerujące związek pomiędzy szczepionką na grypę a wzrostem liczby zakażeń na sezonowe koronawirusy, jest ono obarczone zastrzeżeniami metodologicznymi, które mogły wpłynąć na ostateczne wyniki. Co więcej, inne badania dotyczące tego zagadnienia, przeprowadzane w szerszych horyzontach czasowych, nie potwierdzają wzrostu ryzyka zakażeń innymi wirusami układu oddechowego wśród osób zaszczepionych na grypę. 

Z naszą analizą na ten temat możesz zapoznać się tutaj.

36. Bill Gates nie zaplanował pandemii koronawirusa podczas Event 201

W połowie kwietnia sporą uwagą w sieci cieszył się artykuł zamieszczony na portalu wLocie.pl zatytułowany Bill Gates zaplanował epidemię dużo wcześniej? Jest dowód. Artykuł sugeruje, że pandemia została zaplanowana podczas Event 201, a jej celem ma być masowa sprzedaż niesprawdzonych szczepionek, na czym zyskać ma Bill Gates

Artykuł bazuje na relacji internetowego celebryty i przedstawia fałszywe informacje.

Z naszą analizą na ten temat możesz zapoznać się tutaj.

35. Zdjęcie przedstawiające rozmieszczenie anten 5G we Włoszech nie jest prawdziwe

4 kwietnia na Facebooku udostępniona została grafika, która rzekomo obrazuje liczbę anten 5G we Włoszech. Grafika ta przedstawia Włochy jako państwo, w którym jest bardzo dużo anten 5G. Post sugeruje również istnienie związku pomiędzy technologią 5G a pandemią koronawirusa. Autorzy przekonują, że zachorowania na COVID-19 mają być tak naprawdę chorobą popromienną. W rzeczywistości anten 5G w Italii jest o wiele mniej, a grafika jest fałszywa. Ponadto sieć 5G nie ma żadnego związku z pandemią koronawirusa, a fałszywe informacje odnośnie związku tej technologii z koronawirusem zostały dementowane przez Światową Organizację Zdrowia. 

Z naszą analizą na ten temat możesz zapoznać się tutaj.

34. Nie, Włosi nie palą anten 5G w obawie przed koronawirusem

W ostatnich dniach popularność na Facebooku zdobył materiał sugerujący, że w obawie przed 5G i jej wpływem na rozwój koronawirusa Włosi zaczęli niszczyć infrastrukturę technologii, podpalając anteny. W rzeczywistości krążące po sieci wideo nie przedstawia anteny 5G. 

Z naszą analizą na ten temat możesz zapoznać się tutaj. 

33. Nie, kraje bez sieci 5G nie są wolne od koronawirusa

13 kwietnia na portalu Prawy.pl pojawił się artykuł, którego autorzy donoszą o powiązaniu technologii 5G z koronawirusem. W artykule przywołany został cytat z artykułu Klaudii Marteńskiej z „Gazety Warszawskiej”. Według autorki liczba 77 438 ofiar śmiertelnych nie jest wynikiem epidemii nowego koronawirusa SARS-CoV-2, ale rozwoju sieci 5G. 

Nie jest możliwe, aby sieć 5G rozprzestrzeniała wirusy. WHO w opublikowanej ostatnio serii infografik dementuje popularne fake newsy rozpowszechniane w Internecie.

Z naszą analizą na ten temat możesz zapoznać się tutaj. 

32. Nie, lek na koronawirusa nie znajduje się w aptekach od 100 lat

14 kwietnia portal Słoneczne chwile udostępnił na Facebooku artykuł sugerujący, że lek na koronawirusa znajduje się w aptekach od prawie stu lat. Lekiem tym ma być Arechin.

Stanowisko Światowej Organizacji Zdrowia jest niezmienne: nie ma obecnie leku na koronawirusa. Arechin stosowany jest jedynie w leczeniu wspomagającym. 

Z naszą analizą na ten temat możesz zapoznać się tutaj. 

31. Nie, policjant z Ugandy nie namawia do przestrzegania kwarantanny

W kwietniu facebookowy profil „Polska Liga Obrony – Dywizja Łódzka” udostępnił film zamieszczony pierwotnie przez jednego z użytkowników portalu YouTube. Nagranie przedstawia rzekomo oficera policji pochodzącego z Ugandy. Mężczyzna w dosadny sposób, używając wielu niecenzuralnych słów, zachęca rodziców, aby pilnowali swoich dzieci oraz zostali z nimi w domach. Opisuje też ulice, które są pełne dzieci.

Mężczyzna wypowiadający się na filmie nie jest policjantem z Ugandy, a Gambijczykiem, na stałe mieszkającym w Seattle, który prowadzi swój kanał Sering Thiapathioly w serwisie YouTube.

Z naszą analizą na ten temat możesz zapoznać się tutaj. 

30. Nie, PiS nie chce wycofać się z programu „500+” 

Profil „Bijemy Rekord Polubień Dla Jana Pawła II” opublikował post z linkiem do materiału ze strony OTSM.pl zatytułowanego Czy to koniec 500 plus?? Prezydent zabrał głos!!! Materiał sugeruje, że obóz rządowy w związku z pandemią koronawirusa planuje wycofać się ze świadczenia 500+.

Artykuł portalu OTSM jest typowym przykładem click-baitu.

Z naszą analizą na ten temat można zapoznać się tutaj.

29. Nie, ten wagon nie przewozi choroby COVID-19

Na początku kwietnia na Facebooku popularna stała się fotografia przedstawiająca wagon z napisem „COVID-19”. Internauci, którzy ją udostępniali, pisali, że w wagonie tym rzekomo przewożona jest choroba wywoływana przez koronawirusa.

Zdjęcie wagonu to w rzeczywistości przeróbka.

Z naszą analizą na ten temat można zapoznać się tutaj.

28. Nie, koronawirusa nie wyleczysz słońcem

Sporą popularność zdobyła w sieci rada zamieszczona przez profil „Woda utleniona na straży zdrowia”, dotycząca rzekomych wniosków, jakie mamy wyciągnąć z pandemii grypy hiszpanki sprzed stu lat w kontekście trwającej pandemii koronawirusa SARS-CoV-2. Sugeruje ona terapię słońcem i świeżym powietrzem.

Krążąca po sieci grafika, która sugeruje terapię słońcem i świeżym powietrzem, a więc w konsekwencji – rezygnację z zasad dystansowania społecznego, zawiera nieprawdziwe informacje i jest potencjalnie groźna dla zdrowia.

Z naszą analizą na ten temat można zapoznać się tutaj. 

27. Nie, koronawirus nie jest fałszywą pandemią 

17 marca na Facebooku udostępniono artykuł, który sugeruje, że koronawirus to fałszywa pandemia. Autor tekstu twierdzi, że wprowadzane w poszczególnych państwach, w tym w Polsce, obostrzenia są bezzasadne. Głównym celem tego „cyrku” ma być eliminacja gotówki z obiegu. Autor odnosi się także do masek ochronnych, które jego zdaniem nie chronią przed koronawirusem. Twierdzi on, że ogłoszenie epidemii umożliwia rządowi Mateusza Morawieckiego walkę z małymi i średnimi przedsiębiorcami, natomiast na Bliskim Wschodzie jest wykorzystywane przez Izrael do walki z Iranem. 

Znaczna część informacji zawarta w artykule jest nieprawdziwa lub zmanipulowana, przez co wprowadza czytelników w błąd. Koronawirus nie jest fałszywą pandemią, maseczki wspomagają ochronę przed koronawirusem. Bezzasadne jest także odniesienie do eliminacji gotówki z obiegu. 

Z naszą analizą na ten temat można zapoznać się tutaj. 

26. Nie, Baba Wanga nie przewidziała pandemii koronawirusa

31 marca na facebookowym profilu portalu ,,Koleżanka’” pojawił się post z artykułem opisującym przepowiednię Baby Wangi, dotyczącą trwającej pandemii koronawirusa. Zgodnie z rzekomą przepowiednią, Baby Wangi w 2020 roku ma się wydarzyć katastrofa o zasięgu ogólnoświatowym: „Straszna katastrofa w roku lustrzanym ogarnie świat. Ludzie upadną i umrą na ulicach, a straszna epidemia będzie wszędzie. Choroba rozprzestrzenia się szybko na całym świecie i zabierze wiele ludzi.”

Informacja okazała się nieprawdziwa i została zdementowana przez Neshkę Robeva: „Moi przyjaciele poinformowali mnie, że ktoś gdzieś przytoczył moje słowa o cioci Wandze odnośnie koronawirusa. Nie wierzcie w to. Ani ona nigdy nie powiedziała czegoś takiego w mojej obecności, ani ja nikomu tego nie powiedziałam.”

Z naszą analizą na ten temat można zapoznać się tutaj. 

25. Nie, helikoptery nie będą dezynfekować Polski z koronawirusa

W ostatnim czasie w sieci pojawił się komunikat w postaci łańcuszka dotyczącego województwa śląskiego. Zgodnie z nim Wojewoda Śląski miał poinformować o rzekomej dezynfekcji ze śmigłowca, która miała być przeprowadzana w nocy. Wojewoda miał prosić o zamknięcie wówczas drzwi i okien. 

Informacja została szybko zdementowana przez wojewodę Jarosława Wieczorka. Nikt z przedstawicieli urzędu nie wydał oficjalnego komunikatu dotyczącego dezynfekcji miasta z powietrza przy użyciu helikopterów.

Z naszą analizą na ten temat można zapoznać się tutaj

24. Nie, Grodzisk Mazowiecki nie kupił maszyny do testów na koronawirusa

17 marca portal Grodzisk News podał informację dotyczącą zakupu sprzętu do testów na obecność COVID-19 przez miejscowy szpital. Dzień później portal „Rynek Zdrowia” również opublikował artykuł dotyczący zakupu specyficznego sprzętu przez szpital Jana Pawła II. Z obu publikacji wynika, że sprzęt miał zostać „odebrany” placówce w Grodzisku Mazowieckim już po zakupie.

Informacja ta została zdementowana przez władze gminy.

Z naszą analizą na ten temat można zapoznać się tutaj

23. Nie, nie wynaleziono jeszcze leku na koronawirusa

Olbrzymią popularność na Facebooku zdobyła sensacyjna wiadomość o przełomie w leczeniu koronawirusa. Profil „Kibicujemy Polskiej Reprezentacji” opublikował 26 marca post o treści: „Po niecałych dwóch tygodniach pacjenci, którzy byli w krytycznym stanie zostali wypisani do domu”. Do posta dołączono link do artykułu sugerującego, że wynaleziono lek na koronawirusa. Jego autor powołuje się na lek wynaleziony w Chinach. Jak czytamy, pacjenci, którzy byli w stanie krytycznym oraz poważnym, po podaniu leku tocilizumab zostali odesłani do domów po niecałych dwóch tygodniach. Wszelkie objawy miały u nich zaniknąć, a temperatura wrócić do normy.

Tocilizumab jest lekiem eksperymentalnym i w kontekście zarządzania ciężkimi przypadkami COVID-19 powinien być rozważany jedynie w przypadku pacjentów z ciężkim przebiegiem choroby i podejrzeniem stanu zapalnego, a także po przeprowadzeniu konsultacji z lekarzami innych specjalności. Badanie skuteczności tego lekarstwa wykazało, że w przypadku 15 z 20 pacjentów po kuracji tocilizumabem została zredukowana terapia tlenowa, a w przypadku jednego pacjenta – całkowicie zaniechana. Zwrócić należy jednak uwagę, że badanie to nie doczekało się recenzji naukowej, a próba badawcza jest niewielka. Pacjenci byli również leczeni innymi metodami, w tym przy użyciu lopinaviru, co także mogło przyczynić się do pozytywnego rezultatu. Formułowanie wniosków o skuteczności leku na koronawirusa na wczesnym etapie jego badań jest nieuprawnione.

Z naszą analizą na ten temat można zapoznać się tutaj.  

22. Nie, włoski ksiądz nie oddał przed śmiercią respiratora innej osobie

Ogromną popularność w sieci zdobyła historia włoskiego księdza Guiseppe Berardelliego, który zmarł z powodu zakażenia koronawirusem. Przed śmiercią jednak, widząc, że brakuje sprzętu medycznego dla chorych, miał poprosić lekarzy, aby odłączyli go od respiratora (zakupionego rzekomo specjalnie dla niego) i udostępnili go komuś, kto ma większe szanse na przeżycie. Według włoskich mediów ksiądz miał nie znać osoby, której podarowano respirator

Catholic News Agency dotarła do sekretarza generalnego diecezji, w której służył ks. Guiseppe Berardelli. Powiedział on, że zmarły duchowny nie oddał swojego respiratora innej osobie. Okazało się bowiem, że ksiądz, ze względu na inne schorzenia, nie mógł używać respiratorów i odmówił podłączenia do takiego urządzenia. Sprzęt nie był również zakupiony specjalnie dla Berardelliego – urządzenie należało do szpitala, w którym ksiądz przebywał. Sekretarz podkreślił jednak, że zmarły kapłan był człowiekiem wielkiej wiary i nie jest wykluczone, że oddałby dobrowolnie swój respirator komuś innemu.

Z naszą analizą na ten temat można zapoznać się tutaj.  

21. Nie, COVID-19 nie jest śmiertelną bronią USA na rzecz depopulacji świata

24 marca na portalu Wolna Polska zamieszczony został artykuł zatytułowany Covid-19 – śmiertelna broń USA. Plan zmniejszenia populacji Ziemi i ID2020. W obszernym poście promującym materiał na Facebooku prezentowane są jego najważniejsze tezy. Zmierzają one do konkluzji, że obecna sytuacja epidemiologiczna nie miała przesłanek merytorycznych do ogłoszenia jej pandemią przez WHO i jest narzędziem Stanów Zjednoczonych do wprowadzenia nowego światowego porządku oraz do depopulacji. 

Publikacja Wolnej Polski jest wiernym tłumaczeniem oryginalnego tekstu autorstwa Petera Königa, zamieszczonego na kanadyjskim portalu Global Research, znanym z publikacji teorii spiskowych i fake newsów. Artykuł portalu Wolna Polska przedstawia obalone już teorie spiskowe, które formułuje stały ekspert portali powielających rosyjską dezinformację.

Z naszą analizą na ten temat można zapoznać się tutaj.  

20. Nie, ten lekarz nie twierdzi, że we Włoszech nikt nie zmarł na koronawirusa

Na portalu Wolna Polska oraz blogu „Ryszard Piotr Jak być zdrowym całe życie” pod koniec marca pojawiła się relacja włoskiego lekarza, który opowiada o epidemii panującej we Włoszech. Wideo załączone do tekstu kieruje użytkownika do materiału w serwisie Youtube. W 18-minutowym nagraniu zamieszczono sensacyjne wiadomości pochodzące z Włoch.

Oryginalna wypowiedź padła z 26 lutego, a więc miesiąc przed obiema publikacjami, kiedy we Włoszech odnotowanych było, zgodnie z danymi WHO, tylko jedenaście zgonów. W nagraniu zamieszczonym na portalu Genova24 Bassetti twierdzi, że sam koronawirus nie powoduje śmierci, jeśli nie ma chorób współuczestniczących. Teza ta została obalona w późniejszym czasie. Lekarz opowiada o prewencji w czasie epidemii, tłumacząc, że wystarczy myć ręce, gdyż koronawirus jest grypą jak każda inna. Akcentuje też, że panika, która panuje w związku z epidemią, nie służy leczeniu, ponieważ ludzie nie są przystosowani do siedzenia w domu.

Z naszą analizą na ten temat można zapoznać się tutaj.  

19. Nie, w Belgii nie zarażono się koronawirusem podczas orgii

Portal Zmiany na Ziemi opublikował na swoim facebookowym profilu artykuł sugerujący, że w Belgii odbył się masowy seks grupowy, podczas którego 380 osób zostało zakażonych koronawirusem. Na grafice dołączonej do materiału zostało umieszczone zdjęcie Maggie de Block – belgijskiej minister zdrowia. 

Portal Zmiany na Ziemi jako źródło informacji dość nieprecyzyjnie przywołuje stronę Daily News. W rzeczywistości dokładna nazwa tego medium to World News Daily Report. Twórcy serwisu World News Daily Report określają go mianem satyrycznego i twierdzą, że „fakty nie mają znaczenia”. Informują też, że wszelkie postaci występujące w ich publikacjach, choć mogą bazować na prawdziwych osobach, są fikcyjne i nie mają związku z rzeczywistością. 

Z naszą analizą na ten temat można zapoznać się tutaj.  

18. Nie, to zdjęcie nie przedstawia tegorocznej drogi krzyżowej w Wejherowie

Dużą popularność na Facebooku zdobyło zdjęcie rzekomo przedstawiające uczestników drogi krzyżowej, która miała odbyć się 20 marca w Wejherowie.

W rzeczywistości fotografia pochodzi sprzed dwóch lat. Oryginalne zdjęcie zostało wykonane podczas Kaszubskiej Drogi Krzyżowej na Kalwarii Wejherowskiej zorganizowanej 23 marca 2018 roku. O „fejku” w sprawie wejherowskiej drogi krzyżowej pisały także portale fact-checkingowe: Konkret24 i Sprawdzam AFP.

Z naszą analizą na ten temat można zapoznać się tutaj.  

17. Nie, PLAY nie uruchomił 5G w trakcie kwarantanny spowodowanej koronawirusem

Facebookowy profil „Stowarzyszenie Prawo do Życia Prawda” zamieścił 19 marca wpis oraz udostępnił artykuł sugerujące, że w Trójmieście w czasie kwarantanny uruchomiono sto anten 5G. 

Zgodnie z treścią wpisu PLAY miało wykorzystać kwarantannę do montażu w jej czasie nadajników 5G. Niemniej jednak data publikacji na stronie przypada na 12 grudnia 2019 roku, więc wydarzenia w nim przedstawione nie mogą mieć nic wspólnego z obostrzeniami wprowadzonymi na obszarze Polski w związku z koronawirusem.

Z naszą analizą na ten temat można zapoznać się tutaj.  

16. Piętnaście lat więzienia dla łamiących kwarantannę w Rumunii? Manipulacja!

19 marca w mediach społecznościowych pojawiła się informacja, że w Rumunii wszystkie osoby, mające świadomość bycia zarażonymi koronawirusem i niestosujące się do kwarantanny, zostaną skazane na 15 lat więzienia. Dekret tej treści miał zostać przyjęty przez rumuńskie władze.

Nie jest prawdą, że w Rumunii za złamanie kwarantanny i świadome narażenie na zakażenie osób trzecich grozić będzie 15 lat. 15 lat to maksymalny wymiar kary dla osoby, która poprzez rozprzestrzenianie choroby zakaźnej przyczyniła się (a nie, jak twierdzą media, mogła przyczynić się) do śmierci jednej lub więcej osób. Minimalny wymiar kary w tym drugim przypadku wynosi 7 lat.

Z naszą analizą na ten temat można zapoznać się tutaj.

15. Wstrzymaniem oddechu nie sprawdzisz, czy masz koronawirusa

W ostatnim czasie w sieci pojawia się wiele „porad” odnoszących się do rzekomo sprawdzonych metod diagnostyki koronawirusa, a także jego leczenia. Wśród nich znajduje się metoda, którą ponoć można sprawdzić, czy ma się koronawirusa. 13 marca została ona opublikowana na facebookowym profilu „Coronavirus alert”. Polega ona na tym, aby wziąć głęboki wdech i wstrzymać powietrze na 10 sekund. Jeśli uda się to zrobić bez kaszlu, trudności czy poczucia ucisku w klatce, ma to rzekomo wskazywać, że płuca nie są zwłóknione, a zatem nie ma w nich infekcji.

Zgodnie z informacjami Ministerstwa Zdrowia, taki ,,test’’ niczego nie wykrywa. W celu zdiagnozowania koronawirusa stosuje się zaawansowane technologicznie testy przeprowadzane w wyspecjalizowanych laboratoriach.

Z naszą analizą na ten temat można zapoznać się tutaj

14. Nie, WOŚP nie odmówiła wsparcia walki z koronawirusem

W marcu na Facebooku pojawiła się informacja, że Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy nie angażuje się w żaden sposób w walkę z koronawirusem. 

Informacja ta jest nieprawdziwa. Z informacji przekazanych przez rzecznika prasowego Fundacji WOŚP, Krzysztofa Dobiesa, wiemy, że organizacja angażuje się w walkę z koronawirusem na kilka sposobów: 

  • prowadząc akcję „Pomagamy!” mającą na celu wsparcie osób w podeszłym wieku w zakupach, spacerze z psem czy wykupieniu leków z apteki,
  • konsultując z Ministerstwem Zdrowia ewentualną pomoc w doposażeniu szpitali – na razie trwają rozmowy na temat zakupu specjalistycznych łóżek na stanowiska OIOM,
  • zapewniając rozrywkę dla osób dorosłych i młodzieży w domach – cykl programów „Domowa Orkiestra”,
  • prowadząc cykl porad dla rodziców na stronach wosp.org.pl odnośnie tego, jak spędzać czas z dziećmi.

Z naszą analizą na ten temat można zapoznać się tutaj.

13. Czy pies w Hongkongu zmarł z powodu koronawirusa?

17 marca na Facebooku udostępniono artykuł, w którym czytamy, że 60-letnia właścicielka psa zaraziła się wirusem SARS-CoV-2 i przebywała w szpitalu od 25 lutego do 8 marca, a jej pies od 26 lutego poddany był kwarantannie i badaniom. Pięć przeprowadzonych testów miało dać wynik słaby pozytywny, tzn. w organizmie zwierzęcia wykryte zostały niewielkie ilości wirusa. Dopiero kiedy dwa kolejne, przeprowadzane 12 i 13 marca testy dały wynik negatywny, psu pozwolono wrócić do właścicielki w sobotę 14 marca. Dwa dni później kobieta poinformowała o jego śmierci.  

Jest to bardzo mało prawdopodobne, aby pies zmarł z powodu koronawirusa. Był on w podeszłym wieku i cierpiał na choroby współistniejące.

Z naszą analizą na ten temat można zapoznać się tutaj.

12. Nie, to nie jest hiszpańska biolog mówiąca o zarobkach piłkarzy

W marcu na Facebooku pojawiła się informacja, że hiszpańska biolog wypowiedziała się w krytyczny sposób na temat zarobków piłkarzy, mówiąc m.in., żeby Ronaldo i Messi wynaleźli lek na koronawirusa. Obok informacji znalazło się także zdjęcie kobiety, rzekomej hiszpańskiej biolog. 

Kobieta przedstawiona na zdjęciu nie jest jednak hiszpańską biolog i nie wypowiadała się na temat zarobków piłkarzy. W rzeczywistości jest to była hiszpańska minister rolnictwa Isabel García Tejerin. Zdjęcie pochodzi z 2018 roku. Zostało wykonane podczas wizyty kobiety w Maroku i opublikowane m.in. na oficjalnej stronie Królestwa Marokańskiego.

Z naszą analizą na ten temat można zapoznać się tutaj.

11. Czy ibuprofen szkodzi osobom z koronawirusem?

W marcu w mediach społecznościowych pojawił się łańcuszek, który sugerował, że nie należy przyjmować ibuprofenu, ponieważ odkryto, że zwiększa on szybkość rozmnażania się COVID-19 w organizmie. Miał to być powód krytycznego stanu związanego z epidemią we Włoszech.

Uniwersytet Medyczny w Wiedniu na swoim koncie na Twitterze oświadczył, że rozsyłane poprzez komunikatory informacje dotyczące rzekomych wyników badań wykazujących związki między ibuprofenem a chorobą COVID-19, jakie miały być przeprowadzone przez tę placówkę, są fake newsem. Zgodnie z oficjalnym stanowiskiem Światowej Organizacji Zdrowia, obecnie nie ma przeciwskazań do stosowania ibuprofenu. WHO konsultuje się w tej sprawie z lekarzami prowadzącymi leczenie pacjentów z COVID-19 i nie odnotowało, jak dotychczas, doniesień na temat negatywnych efektów ibuprofenu, jakie wykraczają poza dotychczas już znane efekty uboczne stosowania tego leku.

Z naszą analizą na ten temat można zapoznać się tutaj.

10. Nie, Cristiano Ronaldo nie przekształci swoich hoteli w szpitale

15 marca 2020 roku w sieci pojawiła się informacja, że piłkarz Cristiano Ronaldo planuje przekształcić należące do niego hotele w Portugalii w tymczasowe szpitale, aby pomóc w walce z koronawirusem. Korzystanie z placówek miałoby być bezpłatne dla wszystkich potrzebujących, a Ronaldo z własnej kieszeni miałby płacić pracującym tam lekarzom i pielęgniarkom. Informację na temat planów portugalskiego piłkarza podało m.in. hiszpańskie czasopismo „Marca”, powołując się na doniesienia portalu Arena Desportiva.

Informacja o tym, że portugalski piłkarz ma przekształcić należące do niego hotele w szpitale, aby pomóc w walce z koronawirusem, jest nieprawdziwa. 

Z naszą analizą na ten temat można zapoznać się tutaj.

9. Nie, koronawirus nie jest bronią biologiczną 

10 marca portal Planeta opublikował artykuł Korona wirus to broń biologiczna? Szokujący raport. W tekście czytamy m.in., że według Iranu COVID-19 to broń biologiczna. Artykuł zawiera także szokujące zdjęcia, które mają przedstawiać pandemię w Wuhan. 

Tezy przedstawione w publikacji zostały oparte na fałszywych informacjach. Iran nie opublikował żadnego raportu poświęconego pochodzeniu koronawirusa, natomiast zdjęcia, które pojawiają się w artykule, są zmanipulowane. 

Z naszą analizą na ten temat można zapoznać się tutaj.

8. Nie, epidemia koronawirusa nie jest fałszywa. I nie ma związku z 5G

10 marca na Facebooku udostępniono artykuł, który sugeruje, że pandemia koronawirusa jest fałszywa i została wywołana celowo. Zgodnie z tym, co czytamy w tekście, naukowcy obserwujący narastający kryzys zdrowia publicznego po uruchomieniu komercyjnej sieci 5G, natychmiast znaleźli plan B, który mógłby zatuszować reakcję ludzi na nową technologię. Bioinżynieryjny koronawirus ma rzekomo wywoływać objawy podobne do zespołu dolegliwości u pacjentów z nadwrażliwością elektromagnetyczną.

Artykuł portalu Odkrywamy Zakryte przedstawia nieprawdziwe informacje. Pandemia koronawirusa nie jest fałszywa i nie ma nic wspólnego z 5G. 

Z naszą analizą na ten temat można zapoznać się tutaj.

7. Nie, terapia witaminą C nie jest metodą na powstrzymanie koronawirusa

12 lutego na stronie Dr Rath Health Alliance pojawił się przetłumaczony na język polski artykuł, którego autor, Paul Anthony Taylor, domaga się upowszechnienia wiedzy, jakoby naturalna terapia witaminą C mogła zatrzymać epidemię koronawirusa, a WHO nie informowała o tym rozwiązaniu, ponieważ rzekomo chroni interesy koncernów farmaceutycznych.

Zgodnie z informacjami WHO, nie ma obecnie szczepionki na koronawirusa SARS-CoV-2. Osoby zakażone leczy się wyłącznie objawowo. Nie ma potwierdzonych informacji, że witamina C chroni przed koronawirusem i że jest w stanie go wyleczyć. Trwają jednak prace nad metodami leczenia i nad szczepionką przeciw wirusowi. 

Z naszą analizą na ten temat można zapoznać się tutaj.

6. Nie, koronawirus nie został opracowany przez naukowców

27 lutego na Facebooku udostępniono artykuł, który sugeruje, że koronawirus został opracowany przez naukowców. Czytamy w nim, że chińskie laboratoria BSL-4 wielokrotnie przypadkowo uwalniały szczepy SARS, a nowy koronawirus został obecnie potwierdzony jako szczep wytworzony w laboratorium, który był wykorzystywany w badaniach nad bronią biologiczną lub eksperymentach nad szczepionkami.

Teoria o sztucznym pochodzeniu koronawirusa już kilka razy była przedmiotem weryfikacji przez portale fact-checkingowe walczące z dezinformacją wokół trwającej epidemii. Żadne z dostępnych badań nie potwierdzają informacji, że SARS-Cov-2 był wytworem bioinżynierii, czyli celowym działaniem człowieka obliczonym na (jak twierdzą wierzący w teorie spiskowe) kontrolę populacji świata.

Z naszą analizą na ten temat można zapoznać się tutaj

5. Nie, jeśli będziesz miał podejrzenie koronawirusa, nie zapłacisz za badanie

24 stycznia na profilu „SokzBuraka” pojawiło się zdjęcie mające przedstawiać zarządzenie dyrektora Wojewódzkiego Szpitala Zakaźnego w Warszawie z 5 lutego 2020 roku. Z treści dokumentu wynika, że szpital wprowadził cenę za badanie pod kątem obecności koronawirusa 2019-nCoV (obecna nazwa to SARS-CoV-2), za którego wykonanie pacjenci mają zapłacić 500 złotych.

Z informacji udzielonej przez Ministerstwo Zdrowia wynika, że obecnie w Polsce wszystkie badania ze wskazaniem w kierunku koronawirusa są bezpłatne. W wyniku naszej analizy profil „SokzBuraka” usunął z posta przedstawiającego zarządzenie Wojewódzkiego Szpitala Zakaźnego fałszywą informację o tym, że badania na koronawirusa są płatne.

Z naszą analizą na ten temat można zapoznać się tutaj.

4. Nie, dane satelitarne nie pokazują pracy krematoriów w Wuhan

12 lutego facebookowy profil „Globalna świadomość” udostępnił link do artykułu, który sugeruje, że chińskie władze wydały specjalny nakaz, aby ciała zarażonych koronawirusem zmarłych natychmiast poddawano kremacji. W tekście czytamy, że według Narodowej Służby Zdrowia, ciała powinny być kremowane w pobliżu i niezwłocznie. Pogrzeby ofiar epidemii miały odbywać się rzekomo na cichych, kameralnych pogrzebach, aby uniknąć dużych zgromadzeń publicznych. Według autora artykułu mapy satelitarne ukazały niepokojąco wysoki poziom dwutlenku siarki w Wuhan. Naukowcy mieli rzekomo twierdzić, że związek ten powstaje podczas kremacji ciał oraz podczas spalania odpadów medycznych. Obecność unoszącej się nad miastem dziwnej mgły miałaby stanowić dowód, jakoby urzędnicy ukrywali rzeczywistą liczbę zgonów w mieście.

W rzeczywistości mapy, na których oparte są analizowane publikacje (materiały publikowane przez tabloidy i profile mediów społecznościowych), nie są zdjęciami satelitarnymi i nie pokazują rzeczywistych, zaobserwowanych danych na temat aktualnych poziomów dwutlenku siarki. NASA będąca pierwotnym źródłem wizualizacji potwierdziła redakcji Full Fact, że są to po prostu prognozy, oparte na wzorcach pogodowych i danych historycznych o emisji SO2. W związku z tym analizowana grafika nie może w jakikolwiek sposób potwierdzać tezy o masowych kremacjach i wynikającym z tego zanieczyszczeniu powietrza w okolicy Wuhan.

Z naszą analizą na ten temat można zapoznać się tutaj

3. „Premier nie zostawia wątpliwości: Epidemia koronawirusa w Polsce”. Fałszywy nagłówek!

3 lutego na Facebooku udostępniono publikację z nagłówkiem sugerującym, że premier nie pozostawia wątpliwości co do istnienia epidemii koronawirusa w Polsce. 

Tekst zawiera kilka cytatów ze wspólnej konferencji prasowej Prezesa Rady Ministrów Mateusza Morawieckiego, Ministra Zdrowia Łukasza Szumowskiego i szefa Ministerstwa Obrony Narodowej Mariusza Błaszczaka, która odbyła się w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów 2 lutego. 

Publikacja portalu wLocie.pl, pomimo tego że składa się z prawdziwych cytatów z konferencji prasowej dotyczącej koronowirusa, zawiera fałszywy nagłówek. Tytuł Premier nie zostawia wątpliwości: Epidemia koronawirusa w Polsce sugeruje realne zagrożenie. Przywołany brak wątpliwości w rzeczywistości dotyczy jednak tego, że w Polsce nie odnotowano epidemii koronawirusa, oraz – co najważniejsze – tego, że nasze służby są w pełni przygotowane na ewentualne zagrożenie. 

Z naszą analizą na ten temat można zapoznać się tutaj.

2. Nie, Bill Gates nie sfinansował koronawirusa z Wuhan

Na stronie serwisu Wolne Media 29 stycznia opublikowano artykuł pod tytułem Koronawirus z Wuhan uzyskał patent w 2019 r. Publikacja sugeruje, że Fundacja Billa i Melindy Gatesów sfinansowała rozwój koronawirusa, a w październiku 2019 roku Gates przewidział śmierć 65 milionów ludzi z powodu wirusa.

Materiał ten jest przykładem tego, jak dla celów dezinformacji można wykreować fałszywy przekaz wokół gorącego obecnie tematu koronawirusa. Głównym celem tego typu publikacji jest zwiększanie zasięgu stron, na których są umieszczane.

Z naszą analizą na ten temat można zapoznać się tutaj.  

1. To nieprawda, że w Chinach z powodu koronawirusa zmarło 156 tysięcy osób

26 stycznia 2020 roku na stronie Wolna Polska pojawił się materiał na temat rozprzestrzeniania się wirusa 2019-NcoV (obecnie SARS-Cov-2). Krótki tekst sugeruje, że w chińskim mieście Wuhan zmarło już 90 tysięcy osób, a w całych Chinach aż 156 tysięcy osób. W materiale czytamy również, że wydano rozkaz zabijania ludzi przez zastrzelenie. Nie sprecyzowano jednak, kto i komu miał wydać taki rozkaz.

W rzeczywistości w dniu fałszywej publikacji bilans osób zmarłych wyniósł w Chinach 56 osób, z czego 52 osoby zmarły w prowincji Hubei, w której znajduje się miasto Wuhan. Nie ma również informacji o strzelaniu do ludzi. 

Z naszą analizą na ten temat można zapoznać się tutaj

➖
Podobał Ci się artykuł? Pomóż nam dzielić się prawdą!

• Wpłać darowiznę i wesprzyj naszą pracę TUTAJ.
• Śmiało rozpowszechniaj artykuł, prześlij go znajomym, nie zapomnij podać źródła (www.demagog.org.pl).

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

POMÓŻ NAM DZIAŁAĆ!

Co­dzien­nie spraw­dza­my praw­do­mów­ność po­li­ty­ków. Walczymy z dez­in­for­ma­cją, fake new­sa­mi i ma­ni­pu­la­cją w prze­strze­ni pu­blicz­nej.

Żeby za­cho­wać nie­za­leż­ność, po­trze­bu­je­my Two­jego wsparcia.